Kapela s krkolomným názvom IwrestledaBearonce prenáša svoju záľubu v experimentovaní do tvrdej hudby. Jej členovia tvrdia, že spojenie xtrémnej metalovej hudby a jazzovej improvizácie, môže fungovať aj pobaviť. Ich najnovší album Late for Nothing je ich treťou doskou, no zároveň premiérou novej speváčky Courtney LaPlante, ktorá nastúpila do skupiny pred dvomi rokmi.
Odchod speváčky Krystal Cameron, prebehol prekvapivo hladko. Mnohí sa nazdávali, že formácia túto zmenu bude ťažko znášať, ale hudobníkom sa podarilo zohnať v krátkej chvíli nielen charizmatickú osobnosť, ale aj výbornú vokalistku. Zaradiť a zaškatulkovať tvorbu kapely je asi nemysliteľné, keďže pri svojej štýlovej rozmanitosti kombinuje naraz hneď niekoľko žánrov od metal core, grindcore, mathcore, až po progressive metal.
IwrestledaBearonce – The Map
V dvanástich zvukovo nadupaných skladbách robia dve gitary poriadny nátlak. V niektorých momentoch (napríklad skladba Snake Charmer) prechádzajú až do brutálneho death core metalu s black metalovou ambientnou atmosférou, aj vďaka počítačovému kreovaniu. Často sa však tento nával upokojí, čo vypovedá o výbornej práci s celkovou architenktonikou kompozícií.
IwrestledaBearonce – Snake Charmer
http://www.youtube.com/watch?v=bp6FP2BSSxc
Veľmi zaujímavé sú bubenícke prechody, ktoré pripravujú časté zmeny tempa v zložitých rytmických štruktúrach. Možno až pričasto sa dejú v rámci jednej skladby, keď behom jednej chvíľky sa presunie celkový výraz do iného charakteru a hudobného štýlu. No najväčšiu silu naberú pesničky, keď po zložitej jazzovej vyhrávke, bubeník prihodí klasické drive na dve doby, čo je v tom záchvate prechodov a všekorakých osminiek unikátne. Tým to však naberie na grádach, keď po pričastých zmenách aspoň na chvíľu počujete pravidelnosť. IwrestledaBearonce sú totiž výbornými manipulátormi hudobnej formy.
IwrestledaBearonce – Inside Job
Spev sa strieda tak ako to už tradične býva v týchto kapelách medzi čistým vokálom a screamo prejavom, ale čistý spev je robený zaujímavým falzetom, ktorý miestami pripomína Dolores z The Cranberries. Napríklad v skladbe Boat Paddle ide výraz Cortney, až na hranici popového spevu. Skladby sú neuveriteľne harmonicky plné a na pozadí sýteho témbru je neustále prítomná gitarová tremolová linka. V gitarových húštinách sa odráža aj jemné klávesové pradivo.
IwrestledaBearonce – Boat Paddle
IwrestledaBearonce nepracujú iba s klasickým dur / mollovým systémom, ale objavujú sa aj náznaky exotizmu, ako v skladbe Mind the Gap, ktorá má world music nádych (mimochodom jedna z mála pesničiek na albume, v ktorej je prítomný náznak minimalizmu a repetície), alebo aj závan orient metalu v kompozícii Carnage Asade, v ktorej hosťoval aj legendárny gitarista Steve Vai.
IwrestledaBearonce – Carnage Asada
http://www.youtube.com/watch?v=Ny5wd-ZiS-c
Veľmi citlivo robí kapela aj zmenu dynamických pásiem, keď prechádza z úplneho hluku až do tichých pasáží (skladba The Map). Zaujímavé sú aj mnohé rytmické pasáže, keď napríklad gitarové tridsaťdvatinky v skladbe That´s a Horse of a Different Colour, evokujúce sekanosť, idú v tak presnej viazanosti, že vystáva otázka či to robia pomocou sekvencera, alebo nie. Na albume Late for Nothing sa pracuje s celistvou atmosférou, veľmi skľúčenú náladu naberie najtemnejšia pieseň It Don´T Make Me No Nevermind, v ktorej sa strieda intervalové mini rozpätie v jednej gitare a melodické väčšie skoky v druhej.
Iwrestledabearonce – It Don’t Make Me No Nevermind
Oproti predchádzajúcim dvom albumom, akoby sa vytratila satira a karikatúrnosť, ktorú hraničili použitím swingových prvkov, no na druhej strane priniesli väčšia plynulosť v prechodoch medzi hudobnými žánrami extrémneho metalu. IwrestledaBearonce majú totiž okrem technickej brilancie aj zvláštne hudobné myslenie, ktoré ich dokáže oddeliť od podobných skupín.
| autor: Daniel