Festival EX:CLASS pokračuje aj napriek neľahkej situácii. Sme nesmierne radi, že pozvanie na festival prijala Sisa Fehér a Vladko Mikláš s projektom BARDO a Isobutane + arX + mlsblk. Vystúpenie violončelového dua Tara Fuki takisto platí. Tieto tri hudobné projekty vystúpia na festivale EX:CLASS 2. októbra v bratislavskom MMC za sprísnených hygienických opatrení, a preto sa nemusíte báť o vašu bezpečnosť a zdravie.
Zmena je v živote hudobníka pomerne bežná vec. V krízach prichádza inšpirácia a výsledné dielo je odrazom doby. Ako sa s tým dokáže vyrovnať umelecká obec a dokážu organizátori kultúrneho života pružne reagovať na neustále pribúdajúce výzvy? Aj to bude hlavným motívom tretieho ročníka festivalu a koncertnej série EX:CLASS, ktorej hlavným cieľom je prinášať novú a inšpiratívnu hudbu, ktorá premosťuje prvky z vážnej hudby, alternatívnej, experimentálnej, ako aj meditatívnej elektroniky (ambient, nu jazz).
Sisa Fehér patrí k najzaujímavejším speváčkam, ktoré sa v posledných rokoch objavili na našej scéne. Svoje vyjadrovacie prostriedky formovala na štúdiách v Prahe, Londýne a najnovšie v Kodani. Do tvorby vniesla slovenské nápevy (Páslo dievča pávy, Orol), ako aj etnické prvky (Postapokalyptická Balada) v originálnych aranžmánoch s momentmi improvizácie. To vyústilo do projektu Bardo, do ktorého zainteresovala multiinštrumentalistu Vladka Mikláša (Katarzia, Bert and Friends, Tryptych) a (doplniť). Ústrednou témou týchto skladieb je príroda a jej účinok na ľudí. Vychádzajú z textov, ktoré Sisa Fehér napísala v slovenských horách a z transcendentálneho opojenia nad impresiou hmlistých kopcov, neprístupných dolín a nemennej večnosti prírodných úkazov.
Uhrančivosť poľskej melodiky vstupuje aj do tvorby ďalšieho účinkujúceho – violončelového dua Tara Fuki, ktoré tvorí Dorota Barová a Andrea Konstankiewicz – Nazir. Za debut Piosenky do snu získali ocenenie Anděl od Akadémie populárnej hudby. Svojím netradičným prejavom spájajúcim zvuk violončela a ľudského hlasu zaujali aj odborníkov na najväčšej world music prehliadke WOMEX, kde hrali v roku 2007 ako prvý český zástupca. Práve kombinácia nápevov z world music s renesančnou polyfóniou a experimentovanie so zvukom sa stalo charakteristické pre ich intímne pesničkárstvo. Ich päť albumov hravo prekračuje zdanlivý limit medzi dvomi violončelami a dvomi hlasmi, ktoré dávajú do rovnocenného vzťahu.
Ak je pre oboch zmieňovaných účinkujúcich najväčšou inšpiráciou tradícia, tak pre slovenského producenta Isobutaneho sú to technológie. Kým v skupine The Ills sa venoval hre na gitaru, v sólovom projekte Isobutane si Martin Krajčí ventiluje svoju záľubu v elektronických mašinkách. Vo svojej tvorbe spája dve polohy – meditatívnu v ambiente a tú tanečnejšiu v IDM. Výsledkom je oceňovaná nahrávka Defrag a množstvo publikovanej aj archívnej hudby. Na festivale sa nepredstaví ako one:man projekt, ale ako live electronic trio: Isobutane + arX + mlsblk.
Festival EX:CLASS bude prístupný pre verejnosť podľa aktuálnych obmedzení (vstupenky si môžete zakúpiť na tomto mieste) a uskutoční sa aj v online priestore ako live stream (vstupenky si môžete zakúpiť na tomto mieste).
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Festival finančne podporila SOZA a Hudobný fond.