Rok 2020 bol aj vo svete vážnej hudby plný očakávania. Či už išlo o tradičné festivaly, nové premiéry alebo o plány hudobných vydavateľstiev. Výročie narodenia jej dvoch velikánov – 250. Ludwiga van Beethovena a 150. výročie Franza Lehára pôvodne reflektovalo množstvo festivalov, koncertných a operných domov po celom svete. Na Slovensku sme v sezóne 2019/2020 navyše oslávili aj 100. výročie Slovenského národného divadla.
Svet však ochromila pandémia. Pre protipandemické opatrenia sa divadlá i koncertné siene niekde na dlhšie, inde na kratšie obdobie vyľudnili. Viaceré operné domy a koncertné sály zrušili plánovaný program sezóny 2019/2020. Premiéry presunuli na druhú polovicu roka 2020 či až na nasledujúci rok.
Zo sál priamo do obývačiek priaznivcov
V duchu hesiel #stayhome a #staysafe valcujúcich verejný priestor, ponúkli početné divadlá (medzi nimi Metropolitná opera, Viedenská štátna opera, Bavorská štátna opera, Berlínska štátna opera, La Scala či Royal Opera House) či telesá (Slovenská filharmónia, Berlínski filharmonici, Newyorskí filharmonici a ďalší) priaznivcom nielen nahrávky svojej produkcie z archívov, ale aj živé streamy nových produkcií či koncertov špičkových umelcov domácej i medzinárodnej scény. K ním sa pridávali a na sociálnych sieťach hlásili svojim priaznivcom aj jednotliví umelci priamo zo svojich domovov. V apríli sa uskutočnil za pomoci technológií aj virtuálny At-Home Galakoncert METky.
Uvoľnenie opatrení pred letom prinieslo všetkým úľavu. Diváci sa vrátili do sál. Opäť sa mohli za účasti verejnosti odohrať koncerty a predstavenia. Zároveň aj naďalej pokračovalo živé streamovanie. V septembri uviedla Anglická národná opera drive-in predstavenia Pucciniho Bohémy či Mozartovej Čarovnej flauty.
Kvôli zhoršeniu situácie a nejasnému vývoju pristúpili na jeseň niektoré kultúrne stánky k zrušeniu časti, prípadne i celej sezóny 2020/2021. Newyorská filharmónia nasledovala Metropolitnú operu a Carnegie Hall ako jedna z posledných v New Yorku. U nás Slovenská filharmónia s novým šéfdirigentom Danielom Raiskinom otvorila 72. sezónu za prísnych opatrení a zníženia kapacity divákov. Už v novej divadelnej sezóne mala v Opere SND premiéru Verdiho Aida.
Práve teraz, keď na Slovensku platí do 24. januára 2021 zákaz hromadných podujatí či zákaz vychádzania, zostávajú online prenosy jediným bodom kontaktu so živou hudbou v aktuálnom časopriestore. Slovenská filharmónia poskytuje živé streamy priaznivcom na svojom webe pod platformou stream.filharmonia.sk. Prenosy predstavení iných súborov a komorných koncertov Slovenského národného divadla, Štátnej opery v Banskej Bystrici, Štátneho divadla v Košiciach či Štátneho komorného orchestra Žilina, si možno z pohodlia domova pozrieť len na portáli Návštevník.online.
Festivaly napriek pandémii
Neprehľadná situácia s pandémiou v priebehu jari priniesla zrušenie mnohých letných festivalov. Organizátori väčšinu z nich presunuli až na rok 2021. Hľadali však aj spôsoby ako festival uskutočniť virtuálne či ponúknuť alternatívny program len čo to situácia dovolí. Vplyvom zásahov vlád sa zrušili letné festivaly vo Francúzsku vrátane slávnych festivalov d´Orange či v Aix-En-Provence, medzinárodný festival Buxton, Grange Festival, festival Opera Holland Park, Spoleto Festival, Festival de Música Antigua de los Pirineos, Darlington Music Summer Festival, Dresden Music Festival, Utrecht Early Music Festival či obľúbený open air Lehár festival v kúpeľnom meste Bad Ischl. V digitálnej podobe sa s alternatívnym programom uskutočnil Salzburský veľkonočný festival. Festival Rossini in Wildbad sa v júli zmenil na 1. Rossini Digital Festival a v septembri dostal aj mini náhradu.
Vzhľadom na priaznivejšiu situáciu a uvoľňovanie protipandemických opatrení sa počas leta konali viaceré festivaly s väčšími či menšími zmenami v programe aj za účasti publika. Zo zahraničia spomeňme Salzburger Festspiele alebo festival v rakúskom Grafenneggu s hviezdami operného neba Piotrom Beczałom, Jonasom Kaufmannom či Annou Netrebko a Yusifom Eyvazovom. Napriek neľahkej situácie v Taliansku sa uskutočnil aj ravennský festival či Puccini Festival v Torre del Lago. Počas víkendov v auguste a septembri patrila veronská aréna alternatíve snáď najznámejšieho operného open-air festivalu v Arena di Verona s názvom V srdci hudby (Nel cuore della Musica).
V susednom Česku vystúpil na festivale v Znojme s opernou pantomímou slovenský bas Štefan Kocán. Smetanova Litomyšl, o ktorej sme Vás informovali TU, nechýbala ani v roku 2020. Na prelome septembra a októbra sa u našich susedov 7. ročník medzinárodného festivalu Janáček Brno konal s revidovaným programom. Otvorila ho premiéra opery Osudv réžii svetoznámeho Roberta Carsena. Na programe boli aj inscenácie opier Leoša Janáčka Príhody lišky Bystroušky a Jej pastorkyňa so sopranistkou Karitou Mattilou či premiéra opery Bohuslava Martinů, Grécke pašie. Súčasťou festivalu boli tiež koncerty, na ktorých sa predstavili Tomáš Král, Pavol Bršlík, Jan Bartoš, Pavel Haas Quartet či Bamberskí symfonici. Slovenský top tenor Pavol Bršlík sa v Brne predstavil po prvýkrát. Z jeho pôvodne plánovaných dvoch vystúpení sa realizovalo inscenačné spracovanie piesňového cyklu Zápisník zmizelého, už tradičnej súčasti janáčkovského festivalu.
Podľa režijných poznámok Leoša Janáčka v notovom zápise kompozície ho 1. októbra 2020 uviedli v Mozartovej sále divadla Reduta za účasti verejnosti a živého streamu. Zaznel v podaní tenoristu Pavla Bršlíka a českej mezzosopranistky Štěpánky Pučálkovej s klavírnym sprievodom Róberta Pechanca a za spoluúčinkovania sólistiek súboru Janáčkovej opery Národného divadla Brno. Mimochodom, Janáčkov Zápisník zmizelého v podaní Pavla Bršlíka, Ester Paulů a Róberta Pechanca vyšiel vo februári 2020 aj v mníchovskom vydavateľstve ORFEO. Druhým vystúpením Pavla Bršlíka a Róberta Pechanca na festivale v Brne mal byť piesňový recitál, ktorý presunuli na 30. november 2021.
Na domácej pôde nechýbal mimoriadne obľúbený festival klasickej hudby Viva Musica! Desať naplánovaných koncertov 16. ročníka sa na rôznych miestach Bratislavy uskutočnilo s výlučne slovenskými umelcami až v auguste. Tento ročník spájali mená ako Dalibor Karvay, Roman Patkoló, Daniel Buranovský, Martin Adámek, Peter Mazalán, skladateľka Ľubica Čekovská či talenty najmladšej generácie – huslista Teo Gertler a klavirista Ryan Martin Bradshaw.
Za obeť domácim protipandemickým opatreniam padli tohtoročné Bratislavské hudobné slávnosti, hoci o niektoré koncerty z ich pôvodného programu sme, našťastie, neprišli. Z pôvodného programu ponúkol Festivalový výbor zrealizovať Slovenskej filharmónii päť komorných koncertov s dôrazom na prezentáciu slovenských umelcov a slovenskej tvorby. O jednom z nich, recitáli slovenskej sopranistky Slávky Zámečníkovej, sme Vás informovali TU.
V ťažkej situácii sa ocitol aj festival komornej hudby Konvergencie, ktorých umelecký riaditeľ Jozef Lupták takmer okamžite po stiahnutí umelcov z koncertných sál do online priestoru, zorganizoval niekoľko „obývačkových koncertov“a neskôr aj samotný festival: „V tomto roku sme systémom „Naživo aj Online” prekonali samých seba ale aj očakávania mnohých našich fanúšikov a nášho milého publika. Určite viete, že sme sa ocitli v tom najhoršom týždni po mierne otvorenom lete a pred opäť uzatvorenou jeseňou a bolo to pre nás nesmierne náročné nie len sledovať ale aj prispôsobovať sa každý deň meniacim sa podmienkam. V tom čase sa deň pred začiatkom festivalu znížil počet publika z polovice kapacity sály na päťdesiat ľudí vrátane interpretov a techniky). Napriek tomu sme to dali a úplne bez zmeny programu a jediná zmena bol zrušený pobyt Vladimira Mendelssohna, kvôli uzatvoreným hraniciam s Holandskom. Mali sme krásne čísla sledovanosti a výnimočné reakcie ľudí.
Ajna Marosz, slovenská „superstar“ klasickej hudby
Novinkou aj na domácej pôde klasickej hudby bol medzinárodný formát talentovej súťaže – Virtuózi V4+. Maďarsky hovoriaci ju môžu poznať už od roku 2014 z vysielania maďarskej televízie. Šiesta séria v práve končiacom sa roku nadobudla medzinárodný charakter pod umeleckým patronátom maestra Plácida Dominga. Rozšírila hľadanie talentov z ďalších členských krajín V4 a Srbska.
Šou mala obdobné pravidlá ako SuperStar, no na rozdiel od nej má piatich víťazov, po jednom z každej krajiny. O víťazovi rozhodovali svetoznámy operný spevák Plácido Domingo, jeho syn Plácido Domingo Jr., ktorý je zakladateľom súťaže Virtuózi V4+, umelecká riaditeľka Medzinárodného hudobného festivalu Český Krumlov, Gabriela Boháčová či vnuk hudobného skladateľa Sergeja Prokofieva, Gabriel Prokofiev a hlasy publika. Víťaz bude môcť vystúpiť v najslávnejších koncertných sálach sveta, získa štipendium v jednej z najprestížnejších hudobných inštitúcií, čo mu otvorí možnosť vysnívanej kariéry.
Slovensko malo v súťaži štyri talentované „želiezka“: dve speváčky Vanesu Čiernu a Alžbetu Rehákovú, flautistku Ajnu Marosz a huslistu Tea Gertlera. Vo finále, ktoré sa konalo 19. decembra, vybrala porota i divácke hlasy, za slovenskú „superstar“ 13-ročnú rodáčku z Podhoria pri Žiline, Ajnu Marosz, žiačku pedagóga Pavla Štillera na ZUŠ Ladislava Árvaya v Žiline v odbore zobcová flauta.
Vzrástli tržby predajcov hudobnín, no nahrávalo sa pomenej
Hoci rok 2020 veľmi neprial stretnutiam so živou hudbou, pre hudobné vydavateľstvá a predajcov hudobnín bol z hľadiska tržieb nadpriemerným. Na začiatku pandémie sa zaznamenal mierny pokles predaja, no vzápätí sa vrátil na normálnu úroveň. Niektorí predajcovia hlásia dokonca nárast až 60%. Nahrávanie nových albumov bolo kvôli platným opatreniam zložitejšie a vyžadovalo si značnú kreativitu. Do leta sa takmer vôbec nenahrávalo, respektíve sa nahrávalo na diaľku, v domácich štúdiách. Navzdory tomu bol tento rok mimoriadne bohatý na nádielku nových albumov.
Prevažne to boli záznamy operných produkcií a koncertov, ako aj profilové sólové albumy hudobníkov a spevákov pokrývajúcich klasiku naprieč storočiami. Pribudli nahrávky opier Christopha Willibalda Glucka pod názvom Gluck Opera Gala. Spomeňme z nich album mezzosopranistky Cecilie Bartoli Baroková kráľovná (Queen of Baroque), Blahoslavená hodina (Selige Stunde) Jonasa Kaufmanna, album Vincerò! poľského tenoristu Piotra Beczału s takmer dvadsiatkou veristických árií. Za zmienku stojí prvý sólový album sopranistky Aleksandry Kurzakovej s názvom Túžba (Desiré), album piesní Schumanna a Brahmsa v podaní Elīny Garanči, a tiež debutový recitál albánskej sopranistky Ermonely Jaho s názvom Anima Rara.
Kto „nemusí“ operu má tiež veľký výber. Môže si vypočuť napríklad Goldbergové variácie J. S. Bacha v podaní Lang Langa, Klavírne koncerty Frédérica Chopina v podaní Elima Chana, sólový album trumpetistky Selimy Ott či chytľavé gitarové melódie albumu Aranjuez Thibauta Garcíu.
Takmer žiadnom vydavateľstve nechýbali albumy venované dielam Ludwiga von Beethovena. Vo vydavateľstve Naxos vyšla na 90 CD kompletná edícia, zahŕňa orchestrálne koncerty, zborové a vokálne diela a Beethovenove najznámejšie a najikonickejšie diela.
Na konci roka pribudli aj vianočne ladené albumy Jonasa Kaufmanna It´s Christmas, v Supraphone vyšlo špeciálne vianočné beethovenovské CD (Beethoven at Christmas) či album Jolly Holiday husľového virtuóza André Rieuho s orchestrom Johanna Straussa.