Slovenské národné divadlo sa dočkalo nového generálneho riaditeľa. Dočasný mandát povereného šéfa SND, dramaturga Petra Kováča, vypršal 31. decembra 2020. Ministerstvo kultúry už v stredu 23. decembra 2020 informovalo, že výberová komisia odporučila ministerke Natálii Milanovej (OĽANO) vymenovať za šéfa našej prvej divadelnej scény najlepšie hodnoteného kandidáta vo výberovom procese so ziskom 87 bodov Mateja Drličku (44 rokov).
Ministerka kultúry SR si ponechala zopár dní na vymenovanie víťaza výberového konania. V súlade s odporučením výberovej komisie ho 5. januára 2021 vymenovala za nového generálneho riaditeľa našej prvej scény. Ako informovala hovorkyňa Ministerstva kultúry SR Zuzana Viciaňová, ministerka očakáva od nového šéfa SND efektívne riadenie divadla a výsledky. Ten má sto dní na to, aby spustil procesy v divadle, ktoré povedú k zlepšeniu situácie a jeho efektívnemu riadeniu.
Kto je Matej Drlička?
Dramaturg, producent, hudobník, organizátor veľkých kultúrnych a spoločenských podujatí, riaditeľ festivalu Viva Musica! aj eventovej agentúry Viva Events! Tento bratislavský rodák, Osobnosť Bratislavy z roku 2017 a nositeľ Ceny primátora Bratislavy z roku 2018, pochádza z hudobníckej rodiny. Základy hry na klarinete nadobudol od otca Petra Drličku a na ZUŠ Miloša Ruppeldta v Bratislave. Pokračoval na Konzervatóriu v Bratislave, absolvoval bakalárske štúdium na Dunquesne University v Pittsburghu v USA u Billa Jacksona, VŠMU v Bratislave u Jozefa Luptáčika st., ktoré zavŕšil dizertačnou prácou v doktorandskom stupni.
Počas štúdia v USA bol členom súboru Tambaritzans. V rokoch 1996 – 2000 pôsobil v Orchestri opery a baletu Slovenského národného divadla v Bratislave. Vystupoval aj ako člen klarinetového dua či Bratislavského klarinetového kvarteta. Vzdelanie si doplnil aj vo Francúzsku na Conservatoire National de Region v Nice, kde v roku 2003 ukončil postgraduál s vyznamenaním „Premiere prix“. Počas francúzskeho pobytu bol členom symfonického orchestra – Orchestre de Cannes. Pôsobil ako orchestrálny hráč v Opera de Paris, Orchestra National de France alebo Bayerische Staatsoper v Mníchove.
V roku 2005 zanechal kariéru profesionálneho hudobníka a stal sa manažérom. Založil letný open-air festival klasickej hudby Viva musica!, ktorý patrí medzi najnavštevovanejšie festivaly na Slovensku. Vybudoval spoločnosť Viva Musica! agency, realizujúcu veľké hudobné produkcie na Slovensku a v Českej republike či eventovú agentúru Viva Events!. Pod hlavičkou Viva Musica! records vydal profilové CD operných spevákov Pavla Bršlíka, Štefana Kocána, Adriany Kučerovej, Jany Kurucovej, Patrícii Janečkovej či Richarda Švedu.
Obavy mimovládky
Ministerstvo kultúry vypísalo 7. októbra 2020 výberové konanie na obsadenie funkcie generálneho riaditeľa SND potom, ako sa bývalý riaditeľ Vladimír Antala vzdal na prelome rokov 2019/2020 tohto postu z vážnych rodinných dôvodov. Nového kandidáta vyberala 7-členná výberová komisia spomedzi siedmych prihlásených uchádzačov. Definitívne rozhodnutie padlo v treťom kole. Toto sa konalo 14. a 15. decembra 2020. Jeho súčasťou bolo neverejné a verejné vypočutie, na ktoré pozvali piatich uchádzačov Martina Bendika, Mateja Drličku, Petra Kováča, Mária Radačovského a Romana Takáča. Na základe verejného i neverejného vypočutia, posúdenia projektov a životopisov komisia ohodnotila projekty jednotlivých uchádzačov. Bodové hodnotenie určilo za víťaza výberového konania Mateja Drličku.
Odporúčanie výberovej komisie vymenovať Mateja Drličku za nového šéfa SND sa stretlo s nesúhlasom mimoparlamentnej strany Pirátov i Nadácie Transparency International. Nadácia Transparency International opätovne vytiahla staré kauzy, ktoré sa týkali zákaziek pre Viva Musica! počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ v roku 2016. Na tieto obvinenia Matej Drlička reagoval poukázaním, že koncert bol organizovaný v rámci festivalu Viva Musica!, a nie na priamu objednávku štátu. Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR vstúpilo do tohto projektu len ako jeden z partnerov. Podobné otázky padli aj na jeho vypočutí výberovou komisiou, ktorej ich dostatočne vysvetlil.
SND potrebuje krízový manažment
U členov výberovej komisie zavážili jeho manažérske skúsenosti, detailná znalosť problémov divadla či aktuálnej situácii vo všetkých jeho súboroch. Matej Drlička prezentoval najucelenejšiu koncepciu s jasnou víziou na stabilizáciu a následný rozvoj SND, jeho jednotlivých organizačných súčastí a umeleckých súborov. Predstavil v nej tiež tím svojich najbližších spolupracovníkov, šéfov umeleckých súborov i technických zložiek.
Divadlo čaká ďalší audit a fázy ozdravovania
V zverejnenom projekte, navrhuje počas prvých troch mesiacov jeho riadenia rozpočtové provizórium a v spolupráci so zriaďovateľom vykonať finančný, technický a personálny audit. Následne chce stabilizovať finančnú situáciu. V budúcnosti chce hospodárenie SND podriadiť prísnej finančnej kontrole a získať prostriedky aj z iných zdrojov nielen zo štátneho rozpočtu.
Online stream v štýle Netflix
V doterajšom marketingu SND vidí rezervy. Popri vyhľadávaniu obchodných príležitostí chce zintenzívniť budovanie finančných, mediálnych alebo bártrových partnerstiev, posilniť predaj vstupeniek a budovanie mecenášskych klubov jednotlivých súborov. Jedným z podporných marketingových projektov je podľa neho vytvorenie online streamovacej platformy v štýle Netflix alebo HBO GO bez externých dodávateľov, ktorá by ponúkala predstavenia a koncerty všetkých troch súborov SND.
Zintenzívni sa práca s mladým publikom?
Ako doteraz problematickú vníma prácu s mladým publikom po dramaturgickej i po komunikačnej stránke. Do repertoárov plánuje zaradiť diela atraktívne pre mladého diváka a školy. Súčasne chce organizovať aj menej klasické projekty, workshopy a happeningy. Práve z tohto dôvodu navrhuje, aby každý umelecký súbor mal vlastného projektového manažéra, pričom by títo mali koordinovať svoje aktivity.
Súbory SND čaká pod jeho vedením zmena
Projekt nového riaditeľa Mateja Drličku je značne ambiciózny, niekedy až nad možnosti divadla. Napriek tomu zostal realistický po manažérskej i dramaturgickej stránke. Plánuje väčšiu kooperáciu súborov, reorganizáciu umelecko-dekoračných dielní či rekonštrukciu Historickej budovy SND. Podľa neho je nevyhnutné, prispôsobiť plán nových produkcií a realizáciu repríz možnostiam Umelecko-dekoračných dielní SND.
Vo svojom projekte sa venoval jednotlivým súborom – činohre, opere i baletu. Chce v nich dať priestor spolupráci s českými a zahraničnými režisérmi, mladej a strednej generácie domácich režisérov a umelcov. V Činohre plánuje zredukovať počet premiér na päť a v už uvedených inscenáciách vytvoriť priestor na alternáciu hlavných postáv. Balet SND by mal v budúcich sezónach pokračovať nielen v tradičnej dramaturgickej línie vytvorenej Ninou Polákovou, ale predstaviť slovenským divákom aj neuvádzané inscenácie, svetovú tvorbu či dať priestor neoklasickému tanečnému štýlu.
Najväčšiu pozornosť v projekte venoval Opere SND, ktorá je najnákladnejšou zložkou SND. Za jej umeleckého riaditeľa navrhuje výraznú osobnosť slovenského operného umenia, barytonistu Dalibora Jenisa. Cieľom nového generálneho riaditeľa SND je maximálne zefektívniť fungovanie a pracovné podmienky v tomto umeleckom súbore. Chce vyriešiť dlhodobo neriešený problém skúšobní Zboru Opery SND. Plánuje riešiť aj zmeny v personálnom obsadení. Pozíciu šéfdirigenta chce minimálne počas provizória ponechať uvoľnenú. Veľkú pozornosť koncentruje aj smerom k sólistom Opery. Plánuje pokračovať v rozvoji Operného štúdia ako inkubátora mladých talentov, keďže je tento súbor generačne nevyvážený a jednotlivé hlasové obory sú nevyrovnané.
Prioritou nového generálneho riaditeľa SND je kvalitný hrací plán Opery, predpokladajúci správne nastavenú dramaturgiu. Nové vedenie Opery SND musí v nasledujúcich dvoch sezónach vychádzať z dohodnutých, čiastočne alebo úplne zazmluvnených titulov. V ďalšom období uvažuje s finančne výhodnejšou koprodukciou so zahraničnými divadlami. Systém fungovania vidí v kombinácii blokového a repertoárového divadla, ktoré by kombinovalo overené klasické tituly s odvážnejšími dielami v pomere 60:40.
V rámci režijného stvárnenia by mala Opera ponúkať divákovi nielen konzervatívnu, ale aj modernú réžiu. Novým prvkom v dramaturgii by podľa neho mali byť koncerty, a to nielen galakoncerty s opernými áriami, ale aj klasické symfonické koncerty. Chce, aby Opera SND v tomto období priniesla divákom aj menej nákladné koncertné uvedenia opier, ktoré sú bežné v zahraničí. Snáď táto jeho predstava umožní aj návrat titulov na scénu, ktoré sú už z repertoáru Opery SND stiahnuté, hoci stále majú veľký divácky potenciál.
Nový generálny riaditeľ SND Matej Drlička dostal so svojich tímom šancu zrealizovať svoje vízie rozvoja našej prvej scény. Budúcnosť ukáže, čo z prepracovaného projektu dokáže „pretaviť“ do reality, a čo zostane len ako plán. Samozrejme, pokiaľ je tu koronakríza, je akákoľvek predikcia nemožná…
Tento projekt vznikol aj vďaka podpore od Bratislavského Samosprávneho Kraja
pýtal sa: Daniel Hevier ml.
odpovedal: Vojtěch Stříteský
produkcia: David MJRSK
výroba: Music Press Production s.r.o. / Musicpress.sk Magazín
Podporiť nás môžeš cez PATREON alebo kúpou merchu na:
www.cool-classics.com
www.mpproduction.eu