Tento ročník odovzdávania cien Vinyla prebehol kvôli aktuálnej situácii bez divákov. Live stream z pražskej Lucerny priniesol 3 koncertné vystúpenia, predal ceny v 4 kategóriách a organizátori sa prvýkrát rohodli zahrnúť aj ocenenie pre hudobných publicistov do 27 rokov. Večer sa niesol v duchu reflektovania nad uplynulým rokom, ktorý bol výzvou pre všetkých, ktorí sa na českej scéne podieľajú a angažujú.
Víťaz v kategórii Počin roka toho stihol naozaj dosť, čo bol jedným z dôvodov prečo sa porota rozhodla dať cenu práve jemu. Tomáš Tkáč s labelom Divnosti zhmotnil a vydal sedem albumov a podarilo sa mu okolo seba združiť kapely a projekty, ktoré spája citelný DIY prístup a láska k češtine. Okrem Tkáčového vlastného albumu svoje počiny na Divnostiach minulý rok vydali Pris, Něco něco, Člověk krve, Makak či Parta vynikajících lidí.
Objavom roku sa stal rapový kolektív 58G. Zoskupenie okolo futbalistu Tomáša Kučeru spravilo minulý rok niečo v kontexte českého rapu výnimočné. Ich debutový album 58 tape vol.1. zboril zaužívané piliere, na ktorých česká rapová scéna posledných pár rokov stojí a prisvojili si úplne opačný prístup. Ich outsider rap / reflexia životných problémov aj radostí v textoch vychádza z reality, s ktorou sa človek oveľa ľahšie stotožní, ako s témami, ktoré prevládajú v mainstreamovom rape.
Za album roka organizátori Vinyly považujú nahrávku Liebe od kapely Tábor. Jej členovia síce pochádzajú z hardcorovej scény, no podarilo sa im uspieť s nahrávkou, ktorá využíva skôr prvky ambientného folku a rocku. Napriek tomu, že si Tábor ide v ich tvorbe mimo existujúce žánrové škatuľky, Liebe je považovaný za jeden z najzaujímavejších nahrávok minulého roka, čo potvrdilo aj rozhodnutie poroty cien Vinyly.
Založením novej kategórie Ceny Jany ‚Apačky‘ Grygarovej pre mladých publicistov / publicistky chcú organizátori zdôrazniť, ako dôležité je o klubovej hudobnej scéne premýšľať, pretože bez dobrej spätnej väzby sa len ťažko môže posúvať ďalej,” vysvetľuje koordinátor cien Tomáš Grombíř. Porota sa rozhodla oceniť rovno dvoch publicistov, nakoľko obidvaja reprezentujú rozdielny prístup, akým hudbu a dianie okolo nej prezentujú.
Radim Lisa získal cenu za blogový rozcestník Mixtape Spojka o českej a slovenskej rapovej scéne. Inšpirujúci prišiel porote hlavne preto, lebo tvorí sám za seba a buduje si priestor, ktorý by v tradičnejších online médiách nemusel dokázať existovať. Druhou ocenenou sa stala Aneta Martínková, ktorá píše primárne pre Full Moon či Aktuálně.cz. Vo svojich článkoch prináša komplexný pohľad a potrebný kontext na to aby dokázala hudobné témy rozoberať naozaj do hĺbky, zároveň čo jej tvorba je čitateľná a bez zbytočných ťažko stráviteľných slovných zvratov.
„Vinyla už desať rokov loví v útrobách alternatívnej scény a snaží sa vytvoriť akúsi platformu, na ktorej môžu nové projekty a hudobníci rásť a vypočuť si aspoň nejakú formu kritiky či zadosťučinenia.“
Večer doplnili tri vystúpenia. Kapela Black Tar Jesus nemala minulý rok veľa šancí zahrať ich album Year Insane naživo pred ľuďmi, čo sa konečne podarilo aspoň takto online. Napriek tomu, že im publikum moc nechýba, ich set priniesol emócie, surové gitary spolu s nádejou na lepšie začiatky. Zato Amelie Siba mala live vystúpení za minulý rok o poznanie viac. Jej melancholické gitarové rozprávky o dospievaní a neistotách potešia zakaždým. Napriek mladému veku jej vystúpenie pôsobilo sebavedomo no stále rovnako úprimne.
Prekvapením a vrcholom večera bol ale určite vietor, ktorý na stage prázdnej Lucerny vykopli 58G. Ich set bol sentimentálnou spomienkou na časy minulé, keď sa za kultúrou chodilo do preplnených klubov. Raw energia, ktorá z ich prítomnosti na pódiu srší nemôže byť ignorovaná a poukazuje na absolútnu nevyhnutnosť zážitku živej hudby, ktorá je pre celú scénu momentálne len utopickou predstavou.
Je obdivuhodné, že ceny Vinyla už desať rokov lovia v útrobách alternatívnej scény a snažia sa vytvoriť akúsi platformu, na ktorej môžu nové projekty a hudobníci rásť a vypočuť si aspoň nejakú formu kritiky či zadosťučinenia. Práve to je momentálne dôležité, lebo napriek nepriaznivej situácii, hudby vzniká stále veľa a v kvalite, ktorá si zaslúži pozornosť širšej hudobnej scény a odbornej verejnosti.
Na druhej strane je skvelé vidieť, že organizátori a porota sa tento rok nebála nominovať a oceniť projekty a aktivity mladšej generácie umelcov, čo je pozoruhodný krok smerom von zo zastaralosti a uzavretosti scény.