Americké zoskupenie Negativland posunulo avantgardnú scénu k ďalším obzorom. Od začiatku svojej existencie sa zaujímali o masmédiá, ktoré nás každodenne obklopujú, pričom ľudia ich často ani nevnímajú, hoci majú na nich fatálny dopad.
To kam sa sloboda prejavu dnes posunula v oblasti hudby a najdôležitejšieho súčasného médiá – internetu, to Negativland predznamenali už v 80. rokoch. Ich culture jamming si vyberal z archívov úryvky z rozhovorov, reklamných kampaní či televízneho a rozhlasového vysielania. Koláž ako pracovný nástroj využíval už skladateľ Alfred Schnittke a Negativland to posunuli ešte do manipulatívnejšej podoby. Otvorili zásadnú otázku autorských práv, ktoré si často veľké spoločnosti privlastňujú na úkor autorov hudby, ktorí do toho nemôžu často zasiahnuť. Príďte si dnes večer do A4-ky pozrieť na multimediálnych priekopníkov a zamyslieť sa nad tým, čo vlastne znamená duševné vlastníctvo v hudbe.