Švédi dali svetu príjemný nábytok, v ktorom sa spája funkčnosť s dizajnom. A čosi podobné sa dá povedať aj o príspevku známej švédskej kapele KOOP. Príjemná hudba, ktorá poteší, dobre vyzerá a primerane poslúži v časoch melancholického splínu.
Hneď na úvod sa patrí poďakovať a vyzdvihnúť promotérsku značku City Sounds of Bratislava. Tá už niekoľko rokov do našich končín prináša kvalitu namiesto sprofanovaných hudobných produktov. Ich snahu ocenili aj hudobníci z Koop Oscar Orchestra, pokračovatelia známej nu jazzovej veličiny KOOP, ktorí im poďakovali za pozvanie priamo na koncerte, čo nebýva až takým zvykom, a zároveň pozdravili aj pred kapelu Gonsofus. Tento medzinárodný projekt okolo hudobníka Saša Mamaeva na sebe tvrdo zapracoval a výsledok je kvalitatívny nárast v pódiovom prejave, aranžmánoch, spôsobu kombinácie štýlov a ich funkčného prepojenia. Dnes sú dôkazom, že predkapela nemusí mať iba funkciu uvádzača, ale plnohodnotne dokáže od komunikovať svoje piesne. Gonsofusu sa to darí a možno aj preto si ich s obľubou volajú promotéri, keď nechcú iba kvantitatívne vyplniť priestor pred hlavným programom. Hoci sú Koop Oscar Orchestra dnes už inou kapelou, časť z návštevníkov si prišla zaspomínať na ich nezabudnuteľný koncert na Tyršovom nábreží. Na tomto magickom mieste prepojenom s vodným živlom sa kapela predstavila s étericky pôsobiacou speváčkou Yukimi Nagano. Jej ladný hlas a pohyby ladili s jemnou hudobnou plochou tohto švédskeho ambientu. Dnes je tu iná vokalistka, a táto zmena sa dotkla celistvosti skladieb. Na koncertoch sa vždy objavia ľudia, ktorí radi porovnávajú a obzerajú sa do minulosti. Áno, niekedy zmena neprospeje, vykoľají vás zo zabehnutých schém, ale nevráti čaro prvej noci, kedy ste zostali v opojení a zrazu chcete po rokoch opäť to isté. Už sa to však nedá, buď sa ten človek zmenil, alebo tam jednoducho nie je. Treba však zmieniť objektívne príčiny, ktoré mohli stáť za tým, že niektorým neulahodil vokálny prejav litovskej speváčky Jazz, a tou bola jej nedávna operácia hlasiviek. Kto mohol byť účastníkom dávnejších live koncertoch skupiny, či si pozrel ich vystúpenia z youtube, musí usúdiť, že intonovať vie (o čom z bratislavského koncertu neboli niektorí presvedčení) a na ješitnosť kašle. Iné speváčky by možno odmietli vystúpiť, ona tak neučinila, hoci vie ako môže byť publikum nekompromisné. A to naše sa veľmi ľahko mení z fanúšikov na porotu.
Koop Oscar Orchestra – live 2016
https://www.youtube.com/watch?v=qe1dHGD-9to
Inak Koop Oscar Orchestra predviedli poctivý muzikantský výkon. Hoci v ňom chýbala povestná zmyselnosť The Cinematic Orchestra či koncertná živelnosť Jazzanova, ale o absencii zaujímavých hudobných momentov nemôže byť ani reč. Naplno sa ukázala ešte jedna podstatná vec. Keď je na koncerte šum, ktorý sa mieša do sústredenia obecenstva, nemusí to nutne vypovedať o neschopnosti zaujať. Na koncerty nechodíme iba počúvať, na koncerty sa chodíme aj stretávať.