Mariachi, ranchera alebo banda sú typické pojmy, ktoré sa spájajú s tradičnou mexickou hudobnou kultúrou. V modernom ponímaní sa do popredia svetovej scény, predovšetkým tej rockovej, dostali mexickí umelci ako Carlos Santana, Cafe Tacvba alebo Maná. Avšak aj Mexiko ide s dobou a produkcia žánru, ktorý vystrelil do mainstreamu v 90. rokoch minulého storočia, si našla svoje publikum. Reč je o rape, ktorému povestný latinský temperament dodáva nový rozmer v žánre chicano rap.
Rap, tak ako každý iný hudobný žáner, nie je jednotvárny a má mnoho vetiev a sub-žánrov. Gangsta rap vznikol v 80. rokoch v USA a jeho predstavitelia od skutočných gangsterov nemali ďaleko alebo nimi naozaj boli. Tento rap sa vyznačoval drsnými textami o drogách, prostitúcii, peniazoch, ale aj o problematickej sociálnej situácii v Spojených Štátoch, ktorú zástancovia tohto štýlu zažívali v dennodennej realite. Kto by dnes nepoznal legendárne zoskupenie N.W.A, Ice-T alebo Schoolly D, ktorý je považovaný za jedného z pionierov gangsta rapu. Pri počúvaní mexického rapu sa zdá, že práve tento sub-žáner sa zachoval a jeho odkaz cítiť v textoch dnešných mexických raperov najviac. Možno sa tomu čudovať?
Mexiko nie je len krajina dovolenkových destinácií, krásnych pláží a skvelého jedla. Je to aj krajina, v ktorej sa darí nelegálnemu obchodu s drogami, kartelom, násilným úmrtiam, zmiznutiam a únosom. Mexiko sa pravidelne radí medzi krajiny s najväčším počtom vrážd na svete, v ktorých neprebieha vojnový konflikt. Avšak to neznamená, že krajina nemá kultúrnu stránku. Práve do nej môžeme zarátať aj rapovú tvorbu, ktorá sa však často tvorí za hranicami Mexika v USA v početných hispano komunitách. Kto kraľuje mexickej rapovej scéne v súčasnosti a aký má dopad na mexickú spoločnosť?
Na začiatku 90. rokov v dôsledku obrovského boomu na rapovej scéne vznikol žáner chicano rap. Ten kombinoval španielčinu a angličtinu práve vďaka latinskej komunite, ktorá sa začala hip-hopovo prejavovať. Raper Frost, B-Real zo Cypress Hill mali mexické korene, rovnako ako hip-hopová skupina Akwid, ktorá funguje dodnes. Zatiaľ čo chicano rap nemôžeme vyslovene prirovnať ku gangsta rapu, bol totiž v mnohom veľmi odlišný, rapová scéna v Mexiku a pri jeho hraniciach sa postupne vyvinula.
Na scénu sa dostali mená ako Serio, Push El Asesino, Gera MX, QBA, SadBoy Loko, Mr. Yosie Locote, Mexiiica Warriors, DeCalifornia alebo Mr. Criminal, ktorý je aktívny už vyše 20 rokov. Nie všetci sídlia v Mexiku, mnohí z nich sú mexického pôvodu a hudobne pôsobia zo západného pobežia USA.
SadBoy Loko bol pred niekoľkými rokmi obvinený z pokusu o vraždu, z lúpeže a z ublíženia na zdraví. QBA sa priznal k rozpusteniu tiel v kyseline pre mexický kartel a Mr. Yosie Locote bol v roku 2018 zavraždený v Mexiku, čo len pridáva na kredibilite drsného životného štýlu týchto raperov, podobnému tomu (a azda ešte intenzívnejšiemu), ktorý viedli zakladatelia gangsta rapu.
Texty týchto hudobníkov sa aj dnes venujú nestarnúcim témam a mieša sa v nich angličtina so španielčinou. Stačí uviesť zopár príkladov lyriky vyššie spomenutých raperov a je jednoduché si vytvoriť dojem, čo trápi latinskú komunitu a v čom spočíva gro ich tvorby.
Mr Yosie – Mexican Familia: „..blázniví gangsteri kontrolujú terén, lepšie sa nezapliesť, pretože znejú hromy trieštivých guliek do tvojho mozgu. Sme poriadne šialení, vyrastali sme na ulici, zavreli nás do štvrtí…“
SadBoy Loko – I Want it All: „Chcem všetko, je čas hrať ako monopoly, mať majetky, nikto nemôže zastaviť G. Každý má potreby, ja mám svoje. Chcem dom na kopci, ktorý môžem nazvať domovom. Chcem dom, kde sa môžem skryť v ťažkých časoch. Falošnú adresu, ktorá sa hodí, aby som sa vyhol putám. Vsadím sa, že máš ťažký život, vieš si predstaviť ten môj?“
Silu mexického rapu napriek tomu treba niekedy hľadať práve v slovách. Nie vždy ide iba o prázdnu nálož lyriky o zbraniach, živote na ulici a v gangoch. Pieseň „Pancho Villa“ od zoskupenia Mexican Fusca ospevuje generála Francisca Villu (Pancho Villa), významného generála mexickej revolúcie a zatracuje korupciu a vládu a ospevuje patriotizmus. Pieseň „El Mexicano Es Cabrón“, ktorú má na svedomí skupina Calibre 50 spolu s Emmanuelom Delgadom nie je stopercentný rap, ale pojednáva o hrdosti Mexičana, jednote národa a aztéckej krvi, ktorá im koluje v žilách.
Z hudobného hľadiska mexický rap neprináša umelecký zážitok a súzvuk tónov, ktorý lahodí uchu. Ide skôr o jednotvárny podklad a často iba o hovorené slovo bez ucelenejšej melódie. Hodiť všetkých do jedného vreca by však bolo nespravodlivé.
Pri hlbšom bádaní sa nájdu skvelé funkové beaty, ktoré pripomínajú old school g-funk zo západného pobrežia, ďalšie odvetvie gangsta rapu, doplnené o kvalitný flow s výrazným hlasom. Ide napríklad o počin „Out 2 Rap!“ od dua DeCalifornia alebo ich pieseň „Porfa Diosito“. Za zmienku stojí aj pieseň „Blood In Blood Out“ od Lordside Gangsta. Vymenovať by sme ich mohli desiatky.
V čom teda spočíva čaro rapu z Mexika? Alchýmie hudobných nástrojov sa v ňom nedočkáme. Od rapovej elity, ktorá vykvitla v USA v 90. rokoch má ďaleko. Videoklipy sú miestami jednoduché až lacné. Jeho silu treba hľadať niekde inde. V kultúre, ktorá bola dlho utláčaná. V kultúre, ktorá sa musela potýkať so zločinom, chudobou a ťažkými životnými podmienkami. Jedna skupina hudobníkov žije v Mexiku, rodiny tej druhej z neho museli emigrovať a začať život v cudzej zemi.
Ako väčšina raperov, aj súčasná scéna mexického rapu vyrastala v neľahkých okolnostiach a životom sa musela v mladosti prebíjať, často až za hranicami zákona. O tom svedčia ich texty. A hoci sú často plné násilia, peňazí a promiskuity, rap je spôsob, akým sa tieto osoby dokážu slobodne vyjadriť. V tom tkvie sila hudby. A pokiaľ ju má kto počúvať a stotožňovať sa s ňou, prežije večne.