Z potreby stretávať sa, prinášať a zdieľať nové skúsenosti, informácie a trendy, vznikla pred tromi rokmi platforma Nouvelle Prague. Hudobný priemysel má síce svoje zákonitosti, tie sa však z roka na rok modifikujú, ale aj natrvalo menia. Pribúdajú komunikačné kanály, príležitosti, trhy. Z tohto dôvodu je vzdelávanie nevyhnutnosťou.
Všetko je o získavaní pozornosti, o jej udržaní a následnej komunikácii. Svet nie je v ére internetu anonymný. Váš príbeh, vaša tvorba, váš produkt sa vie dostať prakticky medzi kohokoľvek z používateľov tohto médiá. Viete s ním komunikovať, prijímať jeho názor, potreby, zberať údaje a vyhodnocovať to. V hudobnom priemysle to potom viete napríklad pretvoriť na presne stanovenú dramaturgiu, ktorú chce potencionálny návštevník klubu či festivalu, alebo na dômyselne prepracované vytváranie koncertných turné po krajinách, kde viete, že je o vašich interpretov najväčší záujem. Za tým všetkým stojí schopnosť zaujať. Tri sekundy. Je to krutý verdikt, ktorý padol na konferencii, ale je to fakt. Omnoho pozitívnejšia správa je, že ľudská spoločnosť už neprijíma iba svoje domáce produkty, ale čoraz viac sa obracia k cudzím kultúram, čím sa zvyšuje šanca presadiť sa aj z nášho regiónu. Exotická Afrika či Ázia je už dávno v zábere hudobných agentov, západ má zase svoje finančné injekcie a štátny mechanizmus, ale čo zostáva hudobníkom z Varšavy, Budapešti, Bratislavy, Prahy, Vilniusu, Nového Sadu..? Asi nikto z tejto množiny nepovstane a nestane sa novým Robbie Williamsom, Lady Gaga, Princom a ani Frank Zappom.
Nouvelle Prague – teaser 2016
Ale v komunitných žánroch je priestor aj ochota načúvať nášmu stredoeurópskemu priestoru. Dôkazom nech sú napríklad DVA, The Ills, Brodka atď. Konferencia interpretov naučila, že všetko je i o osobných vzťahoch a komunikácii. A tú bezprostrednú nenahradí žiadny email, žiadny like, žiaden klik. Na Nouvelle Prague ste mohli podebatovať pri káve, pri pive a na „afterke“ získať priateľskejší vzťah s promotérom, novinármi, majiteľmi agentúr a nadviazať nové kontakty a nové pracovné príležitosti. Samozrejme, že niektoré príspevky od panelistov sú stále v kontexte ich domovskej krajiny, neaplikovateľné v našich končinách, ale svet je už tak globálnym priestorom, že tieto trendy prichádzajú aj ku nám. Preto by promotéri nemali podceňovať skvalitnenie služieb v oblastiach ako je ticketing, cashless, či poistenie podujatí, o ktorých sa tak intenzívne debatovalo na konferencii i v zákulisí.
O čom diskutovali Česi: Leitmotívom bolo vytvorenie pilotného projektu Českej exportnej kancelárie. Rozprávalo sa o nových možnostiach pre české kapely, ale aj prezentovali skúsenosti agentov, ktorí prinášajú do Čiech zahraničné hudobné hviezdy.
O čom diskutovali Maďari: Sziget sa stal modernou hudobnou platformou, ktorá je viac než len festivalom. Sziget dáva Budapešti tvár, a to aj napriek tomu, že organizátori musia s mestom stále bojovať o priazeň a podporu. Ako sa menia podmienky festivalu s čoraz radikálnejšou vládou a spoločenskou klímou rozprávali zástupcovia jedného z najväčších festivalov na svete.
O čom diskutovali Slováci: Väčšina z toho, čo funguje na našom hudobnom trhu sa nejakým spôsobom týka, alebo „otiera“ nášho najväčšieho festivalu Pohoda. Ten je modelovým príkladom aplikovania nových trendov aj v oblasti komunikácie, do ktorej spadá i grafické a audiovizuálne spracovanie, o ktorom porozprával zástupca agentúry, ktorá to má na starosti.
O čom diskutovali Poliaci: Tí už majú úplne iné starosti ako Česi, Slováci a Maďari. O poľskú hudbu je vo svete dlhodobý záujem a tamojšia vláda dlhodobo podporuje domácu tvorbu veľkými projektmi a dotáciami, ktoré prinášajú plody tvrdej práce. Ako zmenil panelista Michal Hajduk z Adam Mickiewicz Institute problémom nie sú príležitosti, ani ich financovanie, ale zákulisný boj.