8.6 C
Slovakia
sobota, 23 novembra, 2024
spot_img
ÚvodNovinkyĽuboš Šrámek odhalil svoj vnútorný svet v nahrávke Solopsism

Ľuboš Šrámek odhalil svoj vnútorný svet v nahrávke Solopsism

Očakávaný sólový album Solopsism: Solos & Duets klaviristu Ľuboša Šrámeka vznikal za veľmi zaujímavých okolností. Názov odkazuje na filozofický smer jednotlivca, okolo ktorého sa všetko odohráva. Šrámekov výlet do vedomia však nie je ego tripom, ale zahŕňa aj jeho blízkych spolupracovníkov. Dve kontrastné časti prinášajú sólové skladby aj duetá s hosťami. Album vyšiel 07.06.2023 vo vydavateľstve HLAVA XXII. Priaznivé ohlasy už získal aj v zahraničí.

Klavirista, skladateľ, aranžér, pedagóg Ľuboš Šrámek bol v poslednom období aktívny v mnohých projektoch (komorné, orchestrálne, scénické). Preto mu chvíľu trvalo, kým si našiel čas sám na seba – na svoj autorský album. Ponoril sa do svojho vnútra a preskúmal svoje pocity, emócie, nahromadené inšpirácie a to čo chce hudbou vyjadriť. Na túto snahu odkazuje aj názov albumu Solopsism: Solos & Duets, ktorý je slovnou hračkou vytvorenou z pojmu solipsizmus. Toto filozofické učenie uznáva subjekt Ja a jeho zážitky za jedinú skutočnosť, všetko ostatné sú len predstavy Ja.

Šrámekov svetonázor je zároveň pozvaním pre poslucháča, aby bližšie prenikol k jeho najintímnejším emóciám: „Každý človek, ktorý má svoj mikrosvet, tak sám najlepšie vie, čo sa v ňom skrýva. Je to akási forma intímnej spovede, že keď hráš sám, tak ako keby si hovoril sám o sebe – o tom ako ja vnímam seba a okolitý svet. Možno, že vidím solipsizmus ako najvyššiu formu egoizmu, keď vnímaš sám seba ako to najdôležitejšie a to čo je okolo na to sa pozeráš s trochu menším dešpektom. V mojom prípade je to podmienené tým, že som zažil aj veľmi extrémne situácie, ktoré som musel prekonať a naštartovať sám seba. Aj keď som si vypočul rozličné názory aj od mojich priateľov, ale vďaka božstvu, ktoré jestvuje a sebe samému, som dokázal prekonať mnohé veci a to sa prejavuje aj na tejto platni,“ vyjadril svoju osobnú filozofiu Ľuboš Šrámek.

Osobný prístup si vyžadoval dlhšiu prípravu nielen po tej technickej stránke, ale najmä po tej kompozičnej. Trvalo celý rok, kým album vznikol. Atmosféra nahrávky je zvýraznená aj tým, že bola nahrávaná na dvoch miestach s dvomi rozdielnymi klavírmi – klavírne krídlo použité v sólových kompozíciách nahrávané vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu a duetá nahraté na Rhodes Piano s hosťami Sisou Michalidesovou, Pavlom Berezom, Jurajom Bartošom, Nikolajom Nikitinom v komornom štúdiu u Petra Preložníka.

Ľ. Šrámek vysvetľuje, prečo sa rozhodol album rozdeliť na dve kontrastné časti: „Dôvod bol veľmi jednoduchý, pretože som nechcel nahrať CD, na ktorom bude stále prítomný „ten istý zvuk“. Chcel som to vystriedať a vytvoriť tak kontrast, aby mal poslucháč ten pocit, že má možnosť zvukovo sa presunúť z jednej roviny do druhej. Chcel som to v rámci osvieženia vystriedať iným zvukom – tiež klávesovým nástrojom. Mal som nápad, že album nenahrám len ako sólo, ale nahrám sólo aj s iným zvukom a prizvem si k tomu nejakého hosťa – mne blízkeho človeka, s ktorým mám nejaké osobné prežitky, zážitky a ktorý sa mi tam hodí. Tieto duetá sú zároveň prelomením filozofie solipsizmu.“

Človek sa svetom netúla sám, ale načerpáva podnety od svojej rodiny, priateľov, blízkych, ako aj spoluhráčov či pedagógov. K Ľubošovým blízkym priateľom, spolupracovníkom a inšpiráciám patrili aj rakúsky klavirista Harry Neuwirth a český saxofonista Rostislav Fraš, ktorí už žiaľ nie sú medzi nami: „Venoval som to dvom mne veľmi blízkym ľuďom. Jedným z nich je Harry Neuwirth, u ktorého keď som študoval, tak som dokázal odhaliť a zadefinovať mnohé veci, ktoré boli pre mňa dlhodobou záhadou. Bol to človek, ktorý v mojom mikrosvete zohráva extrémne dôležitú úlohu, lebo vďaka nemu som dokázal preniknúť do tajov základov, na ktorých jazz funguje.“

Patril k trom mojim najzásadnejším pedagógom – zároveň bol tým posledným a najviac ma ovplyvnil. Mal som ho veľmi rád, lebo bol fenomenálny muzikant, ale aj veľmi múdry a vzdelaný človek. Medzi nami bolo blízke priateľstvo a o to viac mi chýba. Rostislav Fraš bol ďalší veľmi blízky priateľ a úžasný muzikant. Spájali nás rôzne dobrodružstva, často som u neho býval a zavolal som ho ako hosťa na dve nahrávky (Abstructures; White Dream). Neskutočne ma mrzí, že ho choroba vzala predčasne z tohto sveta. Venoval som mu nielen album, ale aj skladbu Earl Rostislav,“ Ľuboš Šrámek vyslovil ich odkaz, ktorým ho dodnes sprevádzajú.“

Solopsism: Solos & Duets obsahuje jedenásť kompozícií a je najintímnejšou nahrávkou Ľuboša Šrámeka. Predovšetkým je však osobitnou a originálnou výpoveďou interpreta a skladateľa, ktorého hudobný život je neustálym prekvapením. Ako Ľuboš Šrámek podotýka: „Svoj tieň už neprekročím, ale snažím sa posúvať v čase a vyvíjať sa nejakým spôsobom. Bavia ma na tom tie nekonečné možnosti, hoci niekedy mám pocit, že to nekonečno raz miniem.“

Vznik diela z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


Napísali o Solopsism: Solos & Duets

Shai Maestro (izraelský klavirista): Nádherne zahrané. Táto hudba vychádza zo školy Chicka Coreu a ponára sa do hĺbky, aby preskúmala nádherné harmonické možnosti, ktoré každá jedna skladba ponúka svojím jedinečným spôsobom. Určite si to vypočujte.

Vilém Spilka (český gitarista): Ľuboš Šrámek, s ktorým ma spája dlhodobé priateľstvo aj hudobná história, natočil krásnu sólovú dosku. To že je Ľuboš vynikajúci muzikant viem už dlho, v sólovom formáte však ešte lepšie vyniká jeho remeslo. Je skvelým pianistom s kontrolou inšpirovanou Fredom Herschom, rytmickou, melodickou a harmonickou invenciou čerpajúcou zo školy Chicka Coreu, farebnou škálou prameniacou z jeho znalosti klasickej hudby. Pri tom všetkom je z jeho hudby počuť a cítiť „šrámkovina“ – svojim vzorom sa klania, ale nekopíruje ich. Natočiť sólové album si vyžaduje odvahu a ja všetkým odporúčam, aby si ho vypočuli.

Nikolaj Nikitin: „Na albume môžete počuť vplyvy raného jazzu, modernej hudby, či súčasné prvky smerujúce k voľnej improvizácii. Ľuboš cez svoj “Solopsizmus” odvážne a intímne otvoril bránu –  do hĺbky svojho vnútorného sveta, ale i von, do nekonečného, bezhraničného sveta hudby..“

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img