8.6 C
Slovakia
štvrtok, 21 novembra, 2024
spot_img
FestivalyPro musica nostra Tyrnaviensi 2023 – vážna hudba v historických pamiatkach Trnavského regiónu

Pro musica nostra Tyrnaviensi 2023 – vážna hudba v historických pamiatkach Trnavského regiónu

Pro musica nostra Tyrnaviensi sa uskutoční už po druhýkrát. Do Trnavského kraja prinesie od 12. do 18. júna až sedem koncertov, ktoré sa odohrajú vo významných regionálnych pamiatkach.

Otvárací koncert festivalu Pro musica nostra Tyrnaviensi sa uskutoční 12. júna od 18:00 v Elektrárni Piešťany, kde vystúpi francúzske duo Lucienne Renaudin Vary (trúbka) a Félicien Brut (akordeón) s kompozíciami od Cyrille Lehn (Fantasie sur Carmen na motívy Georgesa Bizeta), Leonarda Bernsteina (Tonight – výber z West Side Story), Astora Piazzollu (Maria de Buenos Aires – výber), Michela Legranda (Les Parapluies de Cherbourg), Rafaela Méndeza (Romance), Marguerite Monnot & Édit Piaf (L´Hymne à l´amour), Fabiena Waksmana (The Perfect Match, suita pre trúbku a akordeón).

Druhý koncert sa odohrá 13. júna na Smolenickom zámku v Smoleniciach, kde sa predstaví český súbor Barocco sempre giovane, ktorý sa zameriava na hudbu zo starších epoch – najmä vrcholného baroka. Na koncerte zaznie o Concerto di Parigi F dur RV 136 od Antonia Vivaldiho, Antiche danze et arie per liuto, suita č. 3 a Libera trascizione per orchestra dʼarchi od Ottorina Respighiho aj Partita in d č. 9 pre sláčikové nástroje a basso continuo od Františka Ignáca Antonína Tůmu – dvorného skladateľa a kapelníka cisárovnej Alžbety vo Viedni. Zaujímavým zasadením do kontextu bude Simple Symphony op. 4 Benjamina Brittena, keďže súbor hráva aj hudbu z neskorších období inšpirovanú barokovými majstrami.

V Kaštieli vo Voderadoch zavítajú 14. júna spevácke osobnosti Andrea Vizvári (soprán), Iwona Wall (alt), Miroslav Dvorský (tenor) a Gustáv Beláček (bas) v klavírnom sprievode Evy Virsik. Spoločne predvedú dvanásť duet a piesní Les musicales soirée od Gioachina Rossiniho – reprezentanta talianskej opery s jej typickou melodickou spevnosťou.

Nasledujúce dva koncerty sa odohrajú v duchovných priestoroch – 15. júna rozozvučí Kostol sv. Michala Archanjela v Lančári maďarský vokálny súbor Corvina Consort v zložení sopranistiek Judit Andrejszki, Ágnes Pintér, tenoristov Balázsa Draskóczyho, Károlyho Pásztiho, barytonistu Zoltána Kalmanovitsa a basistu Andrása Demjéna. Poslucháči sa prenesú do 16. storočia, kedy v Európe dominovala polyfónna hudba, ktorá sa v tom čase už vyznačovala racionálnou štruktúrou, ako aj symbolickými významami.

Mnoho skladateľov získalo v tomto období spoločenské uznanie a ich diela pretrvali až do dnešných čias ako to bolo v prípade uvedených autorov – Orlando di Lassa (Alma redemptoris mater, Ave regina caelorum), Heinrich Isaac, Hans Hassler (Tribus miraculis), Philippe de Monte (Missa Si ambulavero – Kyrie, Gloria), Heinrich Finck (Credo), Salamone Rossi, Jan Pieterszoon Sweelinck.

Na koncerte 16. júna v Kostole sv. apoštolov Petra a Pavla Cífer-Pácduo v Cíferi zahrá duo – Vladimír Rejlek (trúbka) a Vít Havlíček (organista). Poslucháči sa tentokrát prenesú do 17. a 18. storočia, kedy sa polyfónia vyvíjala smerom od vokálnej k inštrumentálnej rovine. Program koncertu je vyskladaný z kompozícií od týchto skladateľov –  Marc-Antoine Charpentier (Prelúdium z Te Deum), Johann Sebastian Bach (Prelúdium a fúga e mol BWV 533, Erbarm dich mein, o Herre Gott BWV 721), Pavel Josef Vejvanovský (Sonáta in g pre trúbku a organ), Jean Baptiste Loeillet (Largo zo Sonáty G dur), Jiří Ignác Linek (Preambulum C dur), Tomaso Albinoni (Adagio pre trúbku a organ), Jan Křtitel Kuchař (Adagio pre organ), Georg Philipp Telemann (Marches héroiques Heldenmusik), Jan Křtitel Vaňhal (Fúga D dur), Jeremiah Clarke (Prince od Denmark´s March).


Ako spomína hlavná manažérka festivalu Slávka Ferencová z Hudobného centra „pokiaľ sú na to možnosti, zaraďujeme do dramaturgie aj hudobné pramene pochádzajúce z územia dnešného Slovenska s tým, že sa ich snažíme prezentovať predovšetkým v tých lokalitách, z ktorých pochádzajú.“

Jednou z týchto zachovalých hudobných pamiatok – prameňov patrí Levočský pestrý zborník zo 17. storočia, ktorého výber zaznie 17. júna na koncerte na Zámku v Hlohovci. Okrem toho bude možné počuť tvorbu aj z ďalších anonymných zbierok (Folias de Espana 1764 pre salterio sólo, Linusova zbierka), ako aj kompozície od Jean-Philippe Rameaua (Les Tendres Plaintes, Le Rappel des Oiseaux, Les sauvages, La Poule, Tamburína), Antonia Vivaldiho (Salterio sólo z opery Il Giustino: Ho nel petto un cor si forte), Angela Contiho (Sonáta G dur pre salterio a basso continuo 1770), Ludwiga van Beethovena (Andante con variazioni) v podaní čembalistky Agi Ferienčíkovej a cimbalistky Enikö Ginzery.

Druhý ročník festivalu uzatvorí 18. júna v Zrkadlovej sieni Divadla Jána Palárika v Trnave pražský súbor Collegium Marianum – v zložení Jana Semerádová (flauty, vedúca súboru), Vojtěch Semerád (barokové husle aviola, spev, perkusie), Jiří Sycha (barokové husle, charango, spev), Marcel Comendant (cimbal, perkusie), Ján Prievoznik (G violon). Vo svojom repertoári sa zameriavajú na diela českých skladateľov, ako aj na tvorbu komponistov zo strednej Európy.

Jedným z ich úspešných projektov, ktorý predvedú naživo aj v Trnave, bol Cachua Serranita, v ktorom naštudovali kompozície českého skladateľa Jana Jozefa Ignáca Brentnera (Bourrée & Capriccio, Concerto da camera d mol, Brk 92) či švajčiarskeho misionára Martina Schmida (Pastoreta Ychepe Flauta), aby priniesli zaujímavú symbiózu hanáckych piesní a tradičnej hudby z Peru aj v ďalších skladbách.


Festival Pro musica nostra Tyrnaviensi sa koná pod záštitou predsedu Trnavského samosprávneho kraja Jozefa Viskupiča. Organizátorom podujatia je Hudobné centrum. Koná sa s finančným príspevkom Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.