O festivale Grape sa už roky hovorí ako o malej Pohode. S každým ďalším ročníkom však Grape dokazuje, že to tak nie je a že si profiluje vlastnú kategóriu. Tento rok som bola aj na Pohode aj na Grape, tak to viem porovnať.
Grape vyniká rodinnou atmosférou. Stretnete tam všetkých známych, aj keď náhodou nechcete. Jednotlivé pódia sú blízko pri sebe, takže sa tam nenachodíte toľko ako na Pohode. Na Grape najčastejšie vidíte ľudí tak od dvadsať do tridsaťpäť rokov, kým na Pohode majú zastúpenie všetky vekové kategórie. Lístky na tohtoročný Grape sa vypredali pár dní pred začiatkom festivalu, čo odštartovalo veľký chaos na sociálnych sieťach. Nakoniec však bolo lístkov až až a kto chcel, tak ten si lístok aj zohnal. Grapu akurát často nepraje počasie, čo bolo kameňom úrazu aj ôsmeho ročníka. Davy ľudí stáli v piatok pred areálom na piešťanskom letisku už pred dvanástou hodinou a čakali na otvorenie. Hoci ešte neboli žiadne koncerty, chceli si obsadiť lukratívne miesta na stany. Stanové mestečko tento rok vytváralo znak ying-yang. Piatkový program otvorila už tradične skupina Billy Barman, tentokrát unplugged koncertom. Len v trojici zahrali na menšom pódiu svoje najznámejšie skladby. V sobotu večer ich potom čakal koncert na väčšom krytom pódiu. To prilákalo veľkú masu fanúšikov, ktorí boli priamo pod pódiom, alebo počúvali hudbu z priľahlého okolia. Potom vystúpili ďalšie kapely a to holandská rocková kapela De Staat, domácu scénu zastúpili kapely Genuine Jacks, Korben Dallas a folkové zoskupenie Kinsfolk.
Očakávané bolo aj vystúpenie americkej skupiny Cigarettes After Sex. Veľká škoda bola, že vystupovali pomerne skoro na uzavretom pódiu, kde bolo asi sto stupňov a veľa ľudí, takže najlepšia alternatíva bola vypočuť si koncert niekde z diaľky na čerstvom vzduchu, no nie s plnohodnotným zvukom. Ich melancholické skladby perfektne dopĺňali atmosféru začínajúceho festivalu. Návštevníci si sťažovali na ozvučenie na Suzuki stage. Viac bolo počuť publikum ako vystupujúcich. Kúsok Škandinávie na Grape priniesla mladá nórska speváčka Aurora. S veľkou energiou a stále nežne interpretovala jej skladby ako Running With The Wolves či I Went Too Far.
Cigarettes After Sex – Apocalypse
Program na hlavnom pódiu odštartovalo vystúpenie britskej indie kapely Metronomy. Publikum si spolu s nimi pospevovalo skladby ako The Look, The Bay a I’m Aquarius. Okolo hlavného pódia bola úžasná atmosféra napriek tomu, že sa ochladilo a začalo fúkať. Po nich na hlavnom pódiu nasledovalo očakávané vystúpenie britského speváka Toma Odella. Kvôli zlému počasiu začal skôr a podarilo sa mu odohrať takmer celý koncert. Najväčším sklamaním pre fanúšikov bolo, že neodznela jeho najznámejšia skladba Another Love, ktorú si nechával nakoniec, no jeho koncert museli kvôli búrke predčasne ukončiť. Silný dážď a blesky prerušili všetky koncerty. Ľudia utekali schovať sa do áut a do stanov, aby prečkali najhoršie. Stále však prevládala nádej, že sa program obnoví. Dážď zostabol a tak sa o polnoci obnovili koncerty. Na hlavnom pódiu vystúpila austrálska kapela The Temper Trap v pôvodnom čase, na ostatných pódiach bol program mierne posunutý. Na Suzuki stage vystúpili nemecký zástupcovia techna Kollektiv Turmstraße. Podarilo sa im naplniť celý stan. Po daždi asi nikto nezostal suchý, no všetci sa hýbali do rytmu ich hudby. Na tomto pódiu nasledovalo vystúpenie drum and bassového DJ-a Sub Focusa. Dohral asi okolo tretej. Potom však oznámili smutnú správu. Na všetkých pódiách program končí. Prišli sme tak o vystúpenie drum and bassového zoskupenia Dirtyphonics. Oblečenie sa dalo žmýkať a z topánok sa dala voda vylievať. Možno aj najvyšší čas ukončiť večer.
Metronomy – The Look
Na druhý deň visela vo vzduchu nádej. Nádej, že sobotu na Grape nepreruší nepriaznivé počasie a vynahradí návštevníkom piatkové komplikácie. Po daždi bol vonku čerstvý vzduch a nebolo už tak dusno. SĽUK na pravé poludnie pripravil pre návštevníkov tanečnú zábavu aj svetelnú show. Stvárnili príbeh o Kainovi a Ábelovi. Kombinovali folklór s elektronickou hudbou, čo dopĺňal moderný tanec a svetelné animácie v pozadí. Jamajskú astmosféru priniesla na hlavný stage slovenská reaggae kapela Medial Banana. Zo slovenských interprétov sa ešte predviedli napríklad aj Malalata, Puding Pani Elvisovej, Bad Karma Boy, Katarzia a Vec.
Od siedmej patrilo hlavné pódium americkej speváčke Zole Jesus, ktorá nezaprela svoje ukrajinsko-ruské korene a pozdravila publikum ako svojich slovanských susedov. Okrem jej prenikavého hlasu atmosféru dotvárala projekcia. Okolo celého hlavného pódia sedeli ľudia a počúvali koncert. Speváčka pôsobila étericky a tajomne. Odznela aj jej najznámejšia skladba Dangerous Days. Pomaly sa začína stmievať a na hlavnom pódiu očakávame vystúpenie jedných z headlinerov. Novozélandská skupina The Naked and Famous predviedla koncert vhodný skôr na počúvanie, ako na tancovanie. Odohrali množstvo skladieb z ich repertoáru. Nechýbali napríklad Punching In A Dream a Girls Like You. Ako to už na festivaloch a na koncertoch býva, ich legendárna pesnička Young Blood odznela ako posledná, čo udržalo poslucháčov na koncerte až po samí koniec. Ich koncert sa kryl so slovenskou skupinou Tolstoys, ktorá pod vedením Ely Tolstovej predviedla energický koncert plný indie popu a originálnych textov.
Zola Jesus – Vessel
Na hlavnom pódiu sa potom odohral ževraj najdrahší koncert v histórii celého Grape festivalu. Veď čo by organizátori nespravili, aby na festival nezískali kapelu Two Door Cinema Club, ktorá sa na Grape dokonale hodí. Ich najznámejšie skladby What You Know a Sun odzneli podľa očakávaní ako posledné, no rozhodne sa oplatilo na ne počkať. Pre niektorých festival skončil a pre niektorých iba začal. O jednej v noci na hlavnom pódiu prišiel jeden z najlepších a možno aj najlepší koncert celého festivalu. Samotný organizátor festivalu Juraj Podmanický povedal, že to bol jeho veľký sen dotiahnuť na Grape nemecké elektronické zoskupenie Moderat. Ich vystúpenie bolo obrovským zážitkom ako pre uši, tak aj pre oči. Svetelná šou a projekcia perfektne dopĺňali skladby ako Ghostmother, A New Error, Running, či ich najznámejšiu Bad Kingdom, ktorú zahrali klasicky ako poslednú.
Moderat – Last Time
Ďalej bolo v ponuke kopec DJ-ov a tanečnej hudby na menších pódiách. Na Suzuki stage vystúpil napríklad britský drum and bassový producent Metrik a po ňom B-Complex. Moje kroky však jednoznačne smerovali na Staropramen stage kde mal premiéru spoločný projekt Yanka Krala a Inkwalla s názvom Twelve. Zotrvala som tam takmer od začiatku do konca. Zmiešali viacero tanečných žánrov a aj Yanko Kral aj Inkwall dali do toho niečo zo seba. Celé to dopĺňala svetelná šou. Perfektná bodka za celým festivalom. Začalo svitať. Poniektorí potom ešte navštívili aj Mlyny stage, na ktorom sa hralo do šiestej ráno.
Kvalitný hudobný program však nebol zďaleka všetko, čo Grape priniesol. Značná časť návštevníkov sa riadila stanoveným dresscodom a vytvorili si svoje vlastné kmene. Zdobili ich indiánske čelenky, pierka, trblietky, či iné štýlové doplnky. V areáli festivalu nechýbali rôzne vychytávky ako napríklad autobusová zastávka smerujúca na Žábí majer, autodróm, mlynské koleso, či svetelná inštalácia hrozna, ktoré je symbolom celého festivalu. Súčasťou festivalu bol opäť aj Urban Market, kde slovenskí dizajnéri predávali najrôznejšie módne výrobky. Novinkou tohto ročníka bola Tržnica Yeme, kde sa nachádzali stánky s jedlom a boli tam aj menšie koncerty. Čo sa týka gastronómie na Grape, bolo tam veľa stánkov s bohatou ponukou. Najväčšie rady boli na palacinky, burgre, belgické hranolky a na polievku Pho. Na svoje si prišli aj vegáni a vegetariáni. Čo by sa dalo areálu vytknúť bol nedostatok smetných košov. Niekedy ste museli kráčať aj päť minút, kým ste našli nejaký kôš a vyzerá, že veľa ľudí toto hľadanie koša vzdalo veľmi skoro. Počasie tento rok Grapu neprialo. Piešťanským letiskom sa údajne prehnalo až pätnásť búrok. Napriek tomu sa to organizátorom podarilo zvládnúť bez väčších škôd.
Grape sa každým ročníkom posúva ďalej. Nie len hudobne, ale aj vizuálne. Návštevníkov každým ročníkom pribúda, preto organizátori do budúcna možno budú musieť zvážiť aj zväčšenie areálu.