Hudobný život na Slovensku nie je konzervatívny, prináša nové diela, nové objavy, neobjavené osobnosti. Festival Melos – Étos, ktorý prebieha od 7. novembra, v tom zohráva dôležitú úlohu. Ak ste ešte neboli na žiadnom koncerte, prinášame vám výber troch koncertov, ktoré rozhodne stoja za návštevu. Neváhajte, ďalší ročník bude až o dva roky.
01) PIATOK 10. NOV. | 19.00 – Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
Medzi tradičnými hudobnými školami ako je francúzska, talianska, nemecká či ruská si škandinávska, špeciálne fínska hudba, vydobyla svoje špecifické postavenie. Piedestál národného skladateľa Jeana Sibeliusa vytvoril chodníčky pre ďalšiu generáciu, ktorá izolovanosť krajiny v kombinácii s prírodným mystériom premenila na monumentálny orchestrálny prúd, na ktorý nadväzuje aj skladateľská generácia Magnus Lindberga (Feria), Helena Tulve (Anastatica), Esa-Pekka Salonen (Husľový koncert). V koncertnom programe Návraty fínskeho symfonizmu (s estónskou odbočkou), v podaní Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu pod taktovkou Maria Košika,
Magnus Lidberg – Feria
02) UTOROK 14. NOV. | 19.00 Malé koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
Tvorba autora Antona Weberna býva v tieni jeho pedagóga Arnolda Schönberga. Slovenské publikum dostane možnosť vypočuť si jeho kompozíciu Langsamer Satz, ktorá vznikla v roku 1905 a už vtedy svojím radikálnym zvukom vzbudzovala pozornosť. Pohybuje sa medzi hranicou počuteľnosti a exponovanými časťami, v ktorých Webern nadviazal práve na Schönberga. Z nemeckej avantgardy vychádza aj japonský skladateľ Toshia Hosokawu, čo možno počuť v diele Herbst-Lied pre klarinet a sláčikové kvarteto, v ktorom sú prepájané prvky z tradičnej japonskej kultúry. Dialóg medzi žiakom a jeho pedagógom prebehne i v spojitosti uvedenia skladby Mariána Lejavu (Noch langsamer satz), u ktorého študuje Dominik Kopcsay (Kataptromantia Hecticus). O interpretáciu sa postará Mucha Quartet a klarinetista Martin Adámek.
Anton Webern – Langsamer Satz (Slow Movement)
03) STREDA 15. NOV. | 19.00 Malé koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
Slovenský klavirista Miki Škuta, veľký znalec Bachovho diela, sa zaoberá aj súdobou tvorbou. Jeho klavírny recitál sa opiera o tvorbu francúzskeho skladateľa Tristana Muraila, nasledovníka Oliviera Messiaena. Vo svojej kompozičnej činnosti Murail premietol dlhoročný výskum zvukového spektra s dôrazom na rezonanciu. Vypočuť si to možno v dielach Comme un oeil suspendu et poli par le songe, Estuaire a Vampyr!, v ktorom sa Miki Škuta netradične predstaví ako hráč na elektrickú gitaru a zaspomína si na svoje rockové začiatky.Rozsiahlejšiu podobu Murailovho potlačenia zvukového anachronizmu predvedie rakúsky ansámbel œnm – österreichisches ensemble für neue musik v interpretácii cyklu pre osem hudobníkov Portulan.
Tristan Murail: Portulan
https://www.youtube.com/watch?v=XBlUmWP_2-c