Juhoafrický trubkár, spevák a skladateľ Hugh Maskela zomrel minulý týždeň vo veku 79 rokov. Päťdesiatročná kariéra priniesla množstvo svetlých okamžikov aj temných chvíľ. Priblížime si ju v deviatich momentoch.
1. Členstvo s apoštolmi
Ako dvadsaťročný mladík sa stal členom bepopovej kapely The Jazz Epistles, ktorá sa stala jednou z najdôležitejších formácií afrického jazzu. Hlavne vďaka muzikantskému stretu Hugha Masekela a Abdullaha Ibrahimova, neskôr známeho ako Dollar Brand. Existovali iba chvíľku, ale do dejín sa nezmazateľne zapísali albumom Jazz Epistle, Verse 1.
2. Spolupráca s rockermi
Na podnet basgitaristu Chrisa Hillmana zo skupiny The Byrds vznikla skladba So You Want to be a Rock´n´Roll Star, kde Masekela hrá na trúbke. The Byrds sa dovtedy bránili používaniu iných nástrojov, ale kombinácia rockového drivu s africkými rytmami vytvorila jeden z najoriginálnejších hitov kapely.
The Byrds – So You Want To Be A Rock ‚N‘ Roll Star
3. Africké myšlienky
Hudobník si uvedomoval svoje korene, aj keď žil v zahraničnom exile. V Kalifornii nahral svoj trinásty štúdiový album Hugh Masekela & The Union Of South Africa, ktorý je poctou jeho rodnej krajine.
4. Jazzová opera
Po tom, čo západný svet začal hltať africké umenie, obchodníci so zábavou sa rozhodli angažovať veľkú jazzovú operu King Kong. Úspešné dielo, vyskúšané z afrického turné, sa ujalo v londýnskom West End. Úspech predstavenia otvoril dvere do sveta veľkého umenia mnohým zúčastneným muzikantom, vrátane Hugh Masekelu a Miriam Makebe. Zároveň preklenul rozdiel medzi černošským a belošským obyvateľstvom. Začal sa dialóg, ktorí trval tridsať rokov a vyústil do zrušenia apartheidu.
5. Emigrácia do New Yorku
Ako mladý muzikant emigroval do New Yorku, kde mu začal pomáhať Dizzy Gillespie. Prežil tam zlatú jazzovú éru a spoznal tu ďalších svetových hudobníkov, napríklad John Coltrane, Miles Davis či Max Roach, s ktorými spolupracoval. Jeho newyorské obdobie pozitívne poznačilo jeho hráčku techniku, ale dalo mu aj veľa kontaktov, ktoré neskôr zúročil, keď priviedol amerických jazzmanov na koncerty do Afriky.
6. Tanečná hudba
Viac než k zádumčivosti a melanchólii prejavoval sklon k tanečnej atmosfére a divokým rytmom. Juhoafrickí hudobníci získavali hudobnú prax v tančiarňach, v tzv. shebeen, ktoré sa nachádzali v chudobných slumoch. Lacná pijatika tiekla prúdom a do toho hrali začínajúci aj skúsení muzikanti v zvyšnom tempe skladby s erotickým nábojom. Tieto kluby boli nelegálna a často nevydržali existovať ani pár týždňov. Masekela sa do tejto doby vrátil albumom Techno-Bush, vydaným v roku 1984, kde moderne spracováva obľúbený juhoafrický žáner jive. Populárnou sa stala najmä pieseň Don´t Go Lose It Baby, ktorú newyorský DJ´s zmixovali a hrávali na rôznych parties.
Hugh Masekela – Don t Go Lose It Baby
7. Bojovník proti apartheidu
Tridsaťročná segregácia vyčerpala krajinu veľkých kontrastov. Masekela, neuznávajúci etnické a rasové hranice, po celý život bojoval proti rasizmu a netolerancii. Zároveň Afričanom vracal stratenú dôstojnosť. Chcel, aby si uvedomovali, akých veľkých vecí a činov, sú schopní. Skomponoval pieseň Bring Him Back Home (Nelson Mandela), ktorá vznikla tri roky pred prepustením budúceho prezidenta Juhoafrickej republiky. Stala sa hymnou protestov a akousi modlitbou za všetkých trpiacich. Po Mandelovom prepustení sa Masekela vrátil do vlasti, kde striedavo žil a dožil.
8. Futbal
Hugh Masekela otvoril spolu s ďalšími juhoafrickými muzikantmi slávnostný ceremoniál Majstrovstiev sveta vo futbale, ktoré hostila v roku 2000 Juhoafrická republika. Išlo o pamätné vystúpenie s mladou speváčkou Lirou. Ukázal veľký temperament, ktorý ho neopúšťal ani v pokročilom veku.
Hugh Masekela & Lira – World Cup 2010 Concert
https://www.youtube.com/watch?v=z1QGGEIydus
9. Manželstvo s Miriam Makebe
Ich manželstvo trvalo iba dva roky, no ich priateľstvo po celý život. Boli si veľmi blízki a pravidelne sa stretávali na javisku aj mimo neho. Nezabudnuteľným duetom sa stala skladba Soweto Blues.