Mladý slovenský skladateľ Ľuboš Gabčo prichádza so svojim autorským CD, na ktorom predstavuje svoje sakrálne kompozície v podaní katedrálneho zboru Vox cantoris. Album Missa Sanctae Dei Genetricis Mariae prináša nielen tradičné časti omšového cyklu, ale aj ďalšie duchovné skladby, ktoré prezentujú autorovu schopnosť spájať historické kompozičné techniky so súčasným hudobným jazykom.
Koncom minulého kalendárneho roka uzrelo svetlo slovenskej klasickej hudby nové autorské CD mladého skladateľa Ľuboša Gabča. Je to výnimočná udalosť, nakoľko v našom kultúrnom prostredí máme viac kvalitných autorov, ale nie každému sa podarí dostať na svetlo mediálnej pozornosti.
Naše médiá a spoločnosť sa skôr zameriavajú na hľadanie nedostatkov, ako na túžbu hľadať naozaj kvalitnú hudbu. Správy a komentáre sú zaplnené neodbornými diskusiami a špecialistov stále nikto nepočúva, tak ako tomu bolo aj v histórii. Preto by som rád dal do pozornosti tento výnimočný výtvor, zachovávajúci hudobnú tradíciu z nášho západne orientovaného kultúrneho okruhu.
Ako už naznačuje názov, CD je obsahom a dramaturgiou orientované výlučne na chrámovú hudbu. Nejde o čisto štúdiovú nahrávku, preto môžeme počuť špeciálnu akustiku sakrálneho priestoru.
Samotný záznam je realizovaný veľmi profesionálne, pričom zachytáva širokú paletu farieb a dáva poslucháčovi pocit, ako by sa nachádzal priamo v chrámovom priestore. Taktiež sa zdá, že pri interpretácii sa dbalo o precízne pretavenie skladateľovej predstavy do zvukovej podoby.
Dramaturgia samotného CD je veľmi zaujímavá a netvorí len stále časti omšového cyklu. Úvodnou kompozíciou je „Tu es Petrus“ pre zbor, plechový kvintet a organ, ktorá grandiózne uvádza celý album. Nasledujú „Due psalmi per voci virili et organo“, v ktorých autor prejavuje svoju fundovanosť v kompozičných technikách z prelomu renesancie a baroka.
Hudba Ľuboša Gabča však nie je učebnicovým príkladom, ako sa má komponovať podľa pravidiel klasikov, ale je aktuálna, moderná s puncom autentickosti. Porovnateľná je so Sunrise Mass od Ola Gjeilo, avšak s omnoho praktickejším prístupom, v zmysle využiteľnosti skladby v rámci obradov.
Nábožné texty zaznievajú vo svojej celosti a melódie so slovami nie sú nadmerne melizmatické. Podobným príkladom výraznej virtuozity, nepopierajúc jej kvality, je Bachova omša b mol BWV 232, ktorá je neprakticky až príliš rozsiahla. Ďalšia časť „Diffusa est gratia“ pre sóla a plechový kvintet je však výrazným pomyselným exkurzom do obdobia vrcholného kontrapunktu s prídavkom charakteristického rukopisu autora.
Celkovo môžeme tvrdiť, že autor sa opiera o intelektuálnu tradíciu a klasické školy komponovania, čo je pravdepodobne dôsledkom jeho štúdia. Záverečná zručne skonštruovaná fúga pre plechový kvintet tvorí vrchol celého diela.
Ľuboš Gabčo svojím dielom dokazuje, že aj v súčasnosti má slovenská duchovná hudba čo ponúknuť. Jeho kompozície sú dôkazom hlbokého pochopenia historických kompozičných techník, ktoré dokáže pretaviť do moderného zvukového jazyka.
Vďaka profesionálnemu prístupu zbormajstra Jozefa Chabroňa, zboru Vox cantoris a Slovak Brass Quintet dostávajú skladby autentickú podobu, umocnenú špecifickou chrámovou akustikou.
Album predstavuje významný príspevok do slovenskej klasickej hudby a potvrdzuje, že tradícia sakrálnej tvorby na Slovensku má svojich pokračovateľov aj v mladej generácii skladateľov.