Sté výročie nezávislosti Poľska a sté výročie Československa oslávime s medzinárodným projektom Polish Jazz 1918 – 2018, ktorý prepojí Prahu, Bratislavu a Budapešť. Bratislavský koncert je naplánovaný na 21. septembra v A4.
Jazz je nielen predávanie témy, ale aj zdieľanie spoločných zážitkov. Prepája mestá s rozdielnou kultúrou a hudobníkov, ktorí sa predtým nikdy nemuseli ani vidieť. Vltavu a Dunaj spojí poľská rieka Visla, cez ktorú sa preženie vynikajúci jazz. Originálny projekt Polish Jazz 1918 – 2018 má za ambíciu predstaviť jazzovú scénu štyroch krajín.
Svoju púť započal v pražskom klube Jazz Dock, kde zahral Petr Vrba spolu s Mikołajom Trzaskym. Odtiaľ sa presunul do Bratislavy, v ktorej sa už dnes v poludňajších hodinách začína networkingové stretnutie odborníkov a profesionálov z jazzovej brandže.
V piatok tu odohrá koncert trio hudobníkov. Domácu scénu zastúpi Tomáš Prištiak z formácie Tante Elze. Jeho prístup k tvorbe vychádza z elektroniky. A elektronika je blízka aj poľskému hudobníkovi a skladateľovi Wacławovi Zimpelovi. S Tomášom odohrá spoločné vystúpenie a potom predstaví svoj najnovší sólový projekt. Odborníci ho považujú za najvýraznejšieho a hudobne najplodnejšieho poľského muzikanta z novej generácie. Má mnoho projektov (Undivided, Ircha, Hera, Switchback) a jeho hudba mnoho odtieňov. Nazvime to free jazz, electronic jazz, contemporary jazz, škatuľka bude asi priúzka. Stále bude dominovať túžba po improvizácii a hľadaní formy, ktorá ju spevní, no zároveň prepustí do okamžiku. Z tradície poľského jazzu vybral modalitu, ktorú dopĺňa etnickými prvkami a minimalistickými štruktúrami.
Waclaw Zimpel Solo – Lines
V tvorbe Młynarski Masecki Jazz Band nechýba nadhľad a humor. Takto nejako by to robil Frank Zappa, ak by hral tradičný jazz. Hoci poľskí hudobníci vychádzajú z tradície medzivojnových jazzových ansámblov – z ťažkej doby, kedy mnoho poľských jazzmenov zahynulo, alebo emigrovalo – nehľadia na to s lacným sentimentom. Je to pocta a zároveň snaha priniesť nový originálny tvar. Cez nový album Noc w Wielkim Mieście, za ktorý získali významné ocenenie Gazety Wyborczej, sa presunieme do medzivojnovej Varšavy. Zmarené sny a stavebný kameň poľskej jazzovej scény pretrvávajúci desaťročia.
Młynarski Masecki Jazz Band – Abduł Bey
Veľa sa hovorí o silnom postavení poľského jazzu v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch. Zdá sa, že súčasná generácia okolo Wacława Zimpela neprerušila túto líniu. Vybraní účinkujúci medzinárodného projektu nemajú vzťah k doslovnému prepisu štandardov. Naopak, často hľadia aj na tradíciu novými výrazovými prvkami, neboja sa experimentovať so zvukom a hľadať ešte väčšie prepojenie s ostatnými krajinami.
Projekt Polish Jazz 1918 – 2018 je realizovaný vďaka spolupráci s Poľským Inštitútom v Prahe, Poľským Inštitútom v Bratislave a Poľským Inštitútom v Budapešti.