autorka: Mária Lišková
V čase vzniku tohto rozhovoru, v auguste 2018, bola londýnska kapela Wolf Alice ešte iba nominovaná na prestížne ocenenie Mercury Prize. Každý rok sa netrpezlivo čaká už len na zverejnenie nominácií, ktoré samé o sebe majú v hudbe veľký význam. Dnes už vieme, že Wolf Alice túto cenu tento rok vyhrali. Mnohí tento fakt neprijali s nadšením a tvrdia, že si to nezaslúžia, že ich hudbe chýba originálnosť či inovatívnosť. Vytvoriť si názor zostáva na ľuďoch, ale faktom zostáva, že Wolf Alice oprášili mnohé populárne žánre minulosti (shoegaze, postrock, grunge), a vytvorili modernú verziu rocku, čo oslovuje množstvo ľudí. Na Grape festivale som sa porozprávala so speváčkou a gitaristkou Ellie Rowsell a basgitaristom Theom Ellis aj o oceneniach, o sláve, o hudbe v reklame či o voľbách.
T: Áno, máme to radi. V tejto fáze našej kariéry je koncertovanie veľkou súčasťou toho čo robíme. Samozrejme, môže to byť často náročné keď si toľko preč z domova, ale sme momentálne veľmi spokojní, pretože minuloročnú festivalovú sezónu sme zmeškali, ale teraz je to super. Máme dva albumy, takže už je z čoho vyberať a baví nás to.
T: Bolo to super. Neskutočne veľké. V Nemecku aj v Londýne sme hrali pre cca 80 000 ľudí.
E: Páči sa nám to ale sme aj viac nervózni. Je ale dobré vedieť, že si môžme podmaniť aj nejakých nových fanúšikov, ktorí sa týmto spôsobom môžu k nám dostať jednoduchšie.
E: Hej, vyzerali o dosť staršie, ale zase fanúšikovia Foo Fighters sú veľmi odhodlaní a prijali nás dobre.
E: Áno, hlavne v Európe. Je to rôzne všade kam prídeme. Niekde v nemecku môže prísť 500 ľudí, ale momentálne sme v zvláštnej pozícií. Doma pochopiteľne hrávame väčšie koncerty, ale môžeme hrať aj pre štadión a potom zase pre tých 500 ľudí.
T: Áno, boli sme nominovaní na Mercury Prize. Brit Awards sme nanešťastie nevyhrali, ale už len to, že sme boli nominovaní nás veľmi teší. Ľudia sledujú Mercury Prize a po zverejnení dávajú nomináciám veľký význam. Je to rešpektované ocenenie a je cool byť na túto cenu nominovaní.
T: Tvorenie hudby si naozaj užívame, takže nie je to ťažké, ale keď skončíme turné k tomuto albumu chceme si dať na istý čas pauzu a žiť trochu aj život mimo tohto sveta v ktorom momentálne existujeme, aby sme mohli pracovať na novej hudbe práve o tom.
T: Svet v ktorom momentálne žijeme je vskutku polarizovaný. Príde mi, že stav v ktorom sa politika nachádza je naozaj šokujúci, rovnako ako veci, ktoré sa dennodenne dozvedáme zo správ. Mám pocit, že sme medzi sebou v kapele našli konsenzus na určité témy, a hlavne na posledné voľby v roku 2017, tak sme sa rozhodli nemlčať a zapojiť sa. Myslím si, že politika by mala byť vecou každého, či si umelec, inštalatér alebo baletka.
T: Naozaj neviem prečo to tak je.
E: Rozumiem tomu v tom smere, že keď absolútne zbožňujem nejakého hudobníka ale vysvitne, že je napríklad nacista alebo niečo, bola by som z toho zdrtená a už by som asi jeho hudbu nepočúvala. Ale ak si si istý, že si na správnej strane a stále má s tým niekto problém, tak problém bude asi v tom človeku.
T: Je tak strašne veľa vecí v živote, na ktorých ľudia nebudú súhlasiť. Myslím si, že človek musí trochu vyrásť keď si myslí, že niektorí ľudia by o niektorých veciach nemali rozprávať. Je to šialené.
T: Hej, ide len o ukázanie alternatívy, o ktorej možno ani nevieš, že ju máš. Vaše politické zmýšľanie je často ovplyvnené tým čo vám povedia vaši rodičia alebo bezprostredné okolie. Ak nemáte žiadny iný kanál na prezentovanie rôznych názorov, nebudete možno ani vedieť, že existujú.
E: Ja rada priraďujem hudbu k vizuálom a myslím si, že je to veľký kompliment ak film chce použiť tvoju hudbu
T: Myslím, že existuje predstava, že keď sa tvoja pesnička objaví vo filme dostaneš tak 5000 miliónov libier, ale to nie je pravda. Čo je tiež super na takejto spolupráci je, keď tvoja hudba sprevádza určitú scénu vo filme, dokáže si vytvoriť svoju vlastnú cestu, vlastný život. Takúto spoluprácu máme radi.
E: Nemusíš byť slávny aby sa tvoja skladba dostala do mainstreamového filmu. Preto si myslím, že to vlastne super, lebo vidno, že hudobný producent tohto filmu musel naozaj dlho hľadať. Ak by ho zaujímalo to, či si na soundtrack dá len veľkých umelcov, mohol tam aspoň dať jeden z našich singlov. Sú tam aj Young Fathers a iní úžasní umelci, takže si myslím, že keď si dobrý producent spraví svoju prácu správne a nezaujíma ho len to či je ten umelec slávny, môže to vyústiť do niečoho výborného.
T: Záleží na tom čo sa do toho hodí.
T: Možno, záleží aká reklama to bude a koľko peňazí v tom bude. Je to zložitá téma. Momentálne v hudbe nie je príliš veľa peňazí, a veľa hudobníkov, ako napríklad Stormzy, sa rozhodli, že budú spolupracovať so značkami, a peniaze z týchto kolaborácií následne investujú späť do hudby. Neviem presne na ktorej strane v tomto prípade stojím, ale určite je to zaujímavé. Peniaze z predajov sú ešte stále nízke, takže kapely musia koncertovať tak veľa ako my, čo je tak 160 dní z roka, aby boli schopné si to zafinancovať. Ľudia ukazujú prstom na kapely, ktoré spolupracujú so značkami, aj napriek tomu, že vôbec nevedia ako to chodí. Je to chúlostivá téma.
E: Neviem. Pravdepodobne budem písať novú hudbu. Alebo pôjdem na dovolenku.
T: Sme najlepší kamaráti, takže aj keď sme doma trávime spolu veľa času. Takže určite sa neplánujeme po turné rozlúčiť na nejaký dlhší čas.
T: Pre mňa áno, pretože som sa tam narodil a vyrástol, takže je to všetko čo poznám. Myslím, že Londýn má veľa svojich problémov. Bývať tam je náročné hlavne kôli tým nájmom, to je úplne šialené.
T: Áno, stále. Práve som zmeškal koncert kapely môjho kamaráta -Truman Dinosaur.
E: Londýn je síce extrémne drahý na život a tvorenie, ale na druhú stranu, nejakým spôsobom má nekonečné možnosti čo sa týka hudby, umenia a vlastne úplne všetkého kreatívneho
T: A to rôzne úrovne produkcie, od úplne malých koncertov po tie obrovské. Je tu toľko možností, že ľudia sú ochotní platiť tú cenu za život v tomto meste.