autor: Radoslav Lakoštík
Po viac ako desiatich rokoch sa do Európy vracia jedna z najzásadnejších formácií sofistikovanej tvrdo gitarovej hudby, americká skupina Tool. Slovenskí fanúšikovia to budú mať najbližšie 4.júna do Prahy, o deň neskôr sa turné presúva do Viedne.
Za nič nehovoriacim pomenovaním „sofistikovaná tvrdo gitarová hudba“ sa skrýva opatrnosť pred žánrovými skratkami. Pokúsme sa postihnúť to, čo vytvorilo z Tool tak často citovaný zdroj inšpirácie a v hĺbavých rockových kruhoch kultové východisko.
Tool ako nástroj mystérie
Prvé asociácie vedú pri štvorici Adam Jones (gitara), Maynard James Keenan (spev), Chris Chancellor (basgitara) a Danny Carey (bicie) k estetike preniknutej tajomstvom. Začnime malou digresiou. Myslím, že rozumiem dôvodom, prečo sa stal seriál Twin Peaks kultovým, no už menej chápem, ako si získal popularitu u masového publika. Divák sa necháva unášať do tmy a chytá sa autorského zámeru (hry?) ako slepeckej palice. Podobný princíp možno sledovať aj v prípade Tool.
Všetky stratégie a mechanizmy popkultúry svedčia o tom, že Tool by mali byť kapelou obľúbenou nanajvýš v úzkom kruhu „špecializovaného“ publika. To je však teória, ktorá tvrdo naráža na skutočnosť. Tool sú držiteľmi 3 cien Grammy, headlinermi najväčších svetových (ne)rockových festivalov a hoci posledný album 10 000 Days vydali v roku 2006, záujem o nich je neutíchajúci. Ak poodhalíme závoj prvotnej mystérie, inšpiračné zdroje amerického kvarteta sú bohaté a spája ich záľuba v metafyzike a všetkom, čo vybočuje mimo štandard. Posvätná geometria a okultná symbolika (ikonografia), pseudofilozofia (spomeňme išpiráciu tzv. lachrymológiou), psychoanalýza (skladba Forty Six & 2) matematické postupnosti (Fibonacciho postupnosť použitá v skladbe Lateralus), východné učenia, ale aj náboženské rituály nájdeme v hudobných a vizuálnych štruktúrach.
Tool – 10000 Days (Wings Part 2)
https://www.youtube.com/watch?v=X_2T43dy_Ew
Tento globálny „new age“ mix sa dá ľahko napadnúť ako eklektický nezmysel, no treba mať na zreteli prepracovaný konceptuálny spôsob, akým skupina s mimohudobným materiálom pracuje. Pri náročných témach neostávajú Tool pri letmej inšpirácii, ale pokúšajú sa premietnuť priťažlivú hlavnú myšlienku do formy. Podobne ako tomu bolo v stredoveku, či už u pytagorejcov; keď matematické vzťahy a proporcie boli bežnou súčasťou kompozície a hudba bola viac vedou ako explóziou pocitov.
V prípade Tool oscilujme na pomedzí rozumu a pocitu. Okrem hudby samotnej je pre Tool rovnako príznačná aj ich vizuálna stránka. Symbolika videoklipov Schism, Sober, Prison Sex či Parabola/Parabol je na jasné významy „lynchovsky“ skúpa, navyše so samotnou hudbou a textovou zložkou tvorí komplementárny rébus. Dodajme ,že ich autorom videoklipov je gitarista Adam Jones, známy ako špičkový vizuálny umelec hollywoodskej produkcie (Jurský Park, Terminátor 2, Akty X etc.) , a čo teší nás doma je spoluprácou so skupinou KoMaRa, v ktorej pôsobí gitarista Dávid Kollár.
Tool ako nástroj irónie
Všetka vznešenosť a konceptuálny pátos pri Tool zráža späť na zem sebairónia a sarkazmus. Filozofovi by sa v hrdle zasekol termín „postmoderná irónia“, keď prichádzajú hlasy, že po hrôzach 20. storočia sa už nič a nik nemôže brať vážne. Odvážne tvrdenie, preto to skúsme povedať ináč, bez vratkej barličky filozofie. Žiadna téma nie je tak vážna, aby v nej neostal priestor na recesiu. Korunou tejto polohy je leader James Maynard Keenan.
Zdá sa, že daný spôsob je ochranným mechanizmom, ako neurobiť zo seba zbožňovaný idol a modus, ako ešte viac zauzliť interpretačný kľúč a ochrániť si súkromie samotára. Okrem naliehavých existenciálnych interpretácií v poetike Tool sa otvára mnoho prízemných. Stačí sa pozrieť na jeden z ich prvých grafických návrhov loga. Tool ako nástroj – „falický hardware“ si dokonale sadne s ďalším „poetickým“ názvom Maynardovej kapely Puscifer.
A čo znamená ich názov prvého EP 72826? Kombináciou týchto čísiel dostanete na telefóne slovo satan. Tento pubertálny výstrelok si ako temný odkaz vyloží azda len náboženský fundamentalista. Kategóriou samou o sebe je pódiové vystupovanie. Cez Maynardovu obľubu v ženských kostýmoch, po futuristické prestrojenia prešiel do komfortného úzadia. So skupinou Tool ho síce na pódiu nájdete, no mimo reflektorov a pozícií prislúchajúcim leadrovi.
Tool – Sober 72826
https://www.youtube.com/watch?v=my1pNT-C7Uc
Unáhlene sa žiada povedať, že ide o premyslený marketing. No k tejto stratégii moc nesedí neposkytovanie rozhovorov a uťahovanie si z fanúšikov a médií o dátume nového albumu, na ktorý čaká hudobný svet od roku 2006. Hoci skupina tvrdí, že album je hotový a európske turné po viac ako trinástich rokoch nevyzerá ako náhoda, pri Tool si nemôžeme byť nikdy na istom.