autor: Daniel Hevier ml; fotografie: Simona Babjaková; interpret: Jarle Benhoft & The Fashion Bruises; 04. 02.2019; MMC; Bratislava
Z Nórska sa k nám pretlačil globálne úspešný Ylvis, jazzové publikum je zase zásobované kvalitnou dávkou severského jazzu. A čo zvyšok? Odpoveďou môže byť multiinštrumentalista Jarle Bernhoft.
Ešte pred vystúpením hlavnej hviezdy večera, zahrali svoje krátke sety atmosférický Stroon a rakúska speváčka Magdalena Grabherová. Do polhodiny museli skoncentrovať svoju tvorbu. Stroon zaujal miešaním ambientnej elektroniky so zaujímavou kombináciou vibrafónu a elektrickej gitary, Magdalena spojením folkového pesničkárstva s loopmi.
Živený záujem zrejme súvisí s globálnym hitom C’mon Talk. V ňom sympatický Nór nahradil kapelu samplami a loopmi. Aj takto sa robia hity. Je to mix hudby, ktorý funguje hlavne naživo. Priamočiare, chytľavé melódie dobre zahrané kvalitnými a zohranými muzikantmi. Ponúka komplexný koncertný zážitok s dvomi, tromi jasotmi pri spoznaní jeho tvorby z Youtube či rádia.
Bernhoft – C´mon Talk
Pesničky Jarleho Bernhofta majú švih francúzskeho tanca kankánu – prinášajú potešenie aj vzrušenie, šarm aj zvodnosť. Bernhoft prešiel niekoľkými skupinami, aby od roku 2008 začal pôsobiť ako sólista. K debutovému albumu Ceramik City Chronicles pridal ďalších päť – naposledy pred rokom veľmi dobre prijatý Humanoid, ktorý nahral s kapelou The Fashion Bruises. Je zhodnotením jeho desaťročnej sólovej dráhy, v ktorej si našiel svoj štýl, ktorý je vlastne eklektickou syntézou jeho vzorov a inšpirácií.
Najviac z neho vykukuje odkaz Princa, od ktorého obkukal frázovanie vokálu s dobre intonovanými fistulami, ktoré nachádzali pripravené groovy posúvajúce soul smerom k funku. Presne tak, ako to robil princ populárnej hudby 21. storočia. Hudbu hrávanú v kazetových prehrávačoch, teraz na iPhonoch. Predávanú z generácie na generáciu, upravovanú v moderne znejúcich aranžmánoch. Otázka stojí, či je ešte čo na tomto štýle vylepšovať, ale tá podobizeň v nových pesničkách tiež stojí za vypočutie.
Na koncertoch je to ešte o čosi vďačnejšie, tam treba hneď od začiatku obecenstvo nabudiť. Svižne zahrané tanečné skladby s jasným posolstvom dominovali tomuto koncertu. Ústrednou témou nového albumu je vplyv technológií na náš život. Aktuálny, ale aj mierne prevarený motív, ktorý Bernhoft zobral na seba a na svoju tvorbu. Aj on technológie využil k nahraniu svojho najväčšieho hitu C’mon Talk, ale pritom chce stále tvoriť hudbu, ktorá sa dá reprodukovať a hrať na koncertoch s ďalšími muzikantmi.
Ten ľudský element, talent až genialitu každej individuality, ktoré chce tvarovať ako kapelník, je pre neho tou správnou cestou. Vedel to Prince pri vyberaní svojich muzikantov a zdá sa, že to dobre vie odhadnúť aj Bernhoft, keďže z jeho kapely srší iskrenie a vzrušenie. Príjemné vystúpenie, dobre odohraté, potešilo mladších aj starších.
Klubové koncerty pod hlavičkou XL Promotion stále stoja a padajú na výchove svojho publika. Hviezdy, ako prednedávnom účinkujúca Kanaďanka Alice Merton či spomínaný Bernhoft, potrebujú silný impulz (a tým nemyslíme iba peniaze), aby sa nevyhýbali nášmu trhu. Naše publikum sa musí naučiť reflektovať súčasnú popovú scénu naživo, nie iba z rádií a Youtube.