autor: Daniel Hevier ml.; autorka fotografie: Martina Mlčúchová; interpret: Khoiba, Čáry života; 18.04.2019; Kulturák, Bratislava
Milénium prinieslo okrem paniky aj množstvo neskutočne kvalitnej hudby. Trochu sa na ňu v nostalgickom očarení sixties a seventies neprávom zabúda. Massive Attack a Portishead vtej dobe už patrili k vyzretým skupinám, z ktorých značne vychádzala aj česká kapela Khoiba – výtvor Emy Brabcovej a Filipa Míška.
Khoiba na chvíľu vychladla, ale fanúšikov nestratila. Comebackové koncertné turné sprevádza slušný záujem a ľudia si našli cestu aj do bratislavského Kulturáku. Predkapelou bol projekt Jana Boroša Čáry života, s ktorou Khoiba cíti spriaznenosť. Panoval určitý odstup a chlad, avšak na mieru ušitý pre klubové potreby a náročnejšieho poslucháča. Magická interakcia s publikom sa dostavila až do vystúpenia Khoiby, ktorá v súčasnosti pôsobí ako duo.
Sú takí svojskí, že majú problém zacieliť na poslucháčov. Ide o dosť osobnú hudbu, s ktorou sa musíte stotožniť, alebo vám to nič nepovie. Elektronika má tu schopnosť ukolísať vás aj roztancovať. V prípade Khoiby sa tieto dva elementy prelínajú. Myšlienky vám blúdia, kým vaše nohy sa hýbu z miesta na miesto. Ich vlastná melanchólia sa v ušných lalokoch rozplývala ako hviezdny prach. Bývali energickejší, teraz sa primkli skôr k zádumčivejšej polohe. Našťastie sa po návrate nestali vlastným revivalom, ale pokračujú trochu iným smerom. Na nové piesne sa publikum chytalo. Khoiba nikdy nebola o hitovej produkcii. Vždy išlo o pocitové splynutie medzi vokálom a elektronickými slučkami. Teraz ešte o čosi naliehavejšie.
Khoiba – Log
Podľa doterajších kritík to funguje viac naživo než pri počúvaní nového albumu. Dosť záleží na interakcii a na ňu boli návštevníci bratislavského koncertu naladení. Kapela v rozhovoroch spomínala, že do hĺbky interpretácie ich piesní sa nie každému podarí dostať. Ani v Kulturáku sa to isto nie každému podarilo, ale tí čo prenikli, tak mali krásny zážitok. Viac fotografií z koncertu si môžete pozrieť na osobnom webe fotografky Martiny Mlčúchovej