Dejiny elektronickej hudby sú vystavané na základoch prinesených z Nemecka. Vklad Kraftwerku je neodškriepiteľný. Hudobní inžinieri so strojovou presnosťou, rytmickou precíznosťou a zmyslom pre iróniu a sarkazmus, vystavali pevné múry elektroniky. Vitajte vo svete Kraftwerku, do ktorého môžete preniknúť aj na pražskom festivale Metronome konajúceho sa v dňoch 21. a 22. júna.
V šesťdesiatych rokoch ovládli populárnu hudbu gitaroví excentrici. Mainstream aj okraj. Nenápadnejšie, no o to hlasnejšie sa začali ozývať umelci, ktorí experimentovali so zvukom, ktorý nepatril do kobyliek gitár a rockového prejavu. Zažehli kacírsku myšlienku s vývojom syntetizátorov a použitím dovtedy nevyužívaných analógových nástrojov. Prichádzali s novými myšlienkami v technologickom pokroku. Pripravovali sa na nové dekády, kde elektronika zohrala kľúčovú rolu v kreovaní hudobných myšlienok.
Kraftwerk boli na to pripravený a v sedemdesiatych rokoch zahájili revolúciu elektronickej hudby. V osemdesiatkach si to všimol komerčný svet a začal pátrať po ich koreňoch. Tie boli zapustené v nahrávkach Kraftwerk, Kraftwerk 2 a najmä v kompozíciách albumu The Man Machine.
Kraftwerk – The Man Machine
Treba sa ešte vrátiť na začiatok tohto príbehu. Do Nemecka rozdeleného studenou vojnou, kde sa špionáž, odlúčené rodiny, vypätie a strach z jadrového konfliktu premietli do umeleckej výpovede. Nebol to Mníchov ani Berlín, ale Düsseldorf, ktorý bol v tej dobe dôležitou tepnou tejto scény. Tam prišlo k osudovému stretnutiu Ralfa Hüttera a Floriana Schneidera-Eslebena, ktoré vyústilo do založenia jednej z najdôležitejších kapiel populárnej hudby.
Ich idey sa stretli v umeleckom zoskupení Organisation, ktoré chcelo preniesť umeleckú diskusiu do klubov, univerzitných priestorov a galérií. Ralf a Florian sa odčlenili za účelom vytvorenia jednej z prvých elektronických kapiel Kraftwerk – a k tejto myšlienke sa pridal aj gitarista Michael Rother a bubeník Klaus Dinger. Zostava sa za ten čas poriadne vystriedala a pretriedila, ale Ralf si svoje miesto napevno udržal.
Spôsob akým to robil inšpiroval stovky neskôr vznikajúcich krautrockových skupín a elektronických producentov. Používanie minimoogu na prelomovej nahrávke Autobahn a ďalších elektronických mašiniek zaviedlo masové použitie elektroniky v hudbe, konceptuálny album Radio-Activity zase spopularizovalo vocoder, Trans-Europe Express zvýšil popularitu hiphopu či rodiacej sa industriálnej scény a The Man-Machine – odkiaľ pochádza ich klasický singel The Robots – vytvoril ich ikonickú pódiovú prezentáciu takmer nehybných muzikantov – robotov. Ani Kraftwerk sa nevyhli kiksom. Hneď druhý album vydali s takmer totožným vizuálom ich debutu. Ľudia si oba albumy mýlili a nekupovali ho.
Kraftwerk – The Robots
Ralf si mohol dovoliť aj takýto komerčný prešľap. Investícia do kapely sa mu postupne vrátila z koncertných turné a tantiémou. Kraftwerk dnes nie sú štúdiovo, ale už iba koncertne činný. Vyhľadávajú zaujímavé podujatia a festivaly, ktoré vedia pripraviť dobré podmienky pre ich 3-D projekciu, ktorá obživne aj na festivale Metronome. Kraftwerk tam na druhý deň zahrajú hodinu aj pol dlhý koncert.