streda, 23 októbra, 2024
RecenzieLady Gaga – Harlequin / Joker: Folie à Deux OST

Lady Gaga – Harlequin / Joker: Folie à Deux OST

Lady Gaga vydáva podľa vlastných slov album s poradovým číslom 6,5. Spoločne s albumom Harlequin vychádza aj oficiálny soundtrack k pokračovaniu filmu Joker s podtitulom Folie à Deux. Albumy obsahujú takmer identické skladby aj keď na každom v trochu inom prevedení. Zatiaľ čo na albume Harlequin sa predstavuje Gaga s kapelou v soundtracku ju spevom dopĺňa aj Joaquin Phoenix.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať zbytočné vydávať dva identické albumy po sebe. Radový album a sountrack k filmu sa ale od seba líšia hlavne svojim zvukom. Zatiaľ čo na albume Harlequin sú skladby skôr svižnejšie a ide o mix swingu a jazzu v doprovode bigbandu soundtrack o niečo dramatickejší a viac využíva orchestrálne prvky. V drvivej väčšine sa na oboch albumoch vyskytujú viac či menej známe covery. Gaga ich ale na oboch albumoch prezentuje poctivo a očividne sa aj v tejto, miestami až kabaretnej, atmosfére cíti ako doma.

Čo sa týka albumu Harlequin ten sa pohybuje na pomedzí swingu a jazzu, jednotlivé aranže dávajú spomenúť na také hviezdy svojej doby ako Frank Sinatra, Tony Bennett či Marilyn Monroe. So samotným Bennettom má Gaga skúsenosti aj z minulosti a preto nie je prekvapením, že jej aj táto poloha svedčí. Jednotlivé skladby sa nesú v pomerne podobnom duchu a album sa tak príjemne drží na jednej štýlovej linke. Jedinou výnimkou je skladba The Joker. Pri nej opúšťame kabaret päťdesiatych rokov a dostávame sa do súčasnosti.

S ohľadom na ostatné skladby tvrdá a rocková skladba sa nesie vo výbornej údernej atmosfére. Ostrá gitara a oproti iným kúskom okresaná kapela pôsobí osviežujúco a moderne. Ide síce o jedinú skladbu so súčasnejším zvukom na albume ale práve preto tak dober vyniká. Medzi tie známejšie covery na albume patrí napríklad skladba Smile. Tá sa nesie v pomalšom tempe a príjemnom klavírnom doprovode. Poctivo zvládnutá je aj skladba Close To You, pôvodne od skupiny Carpenters. Rovnako je na tom záverečná skladba That´s Life.

Z menej známych piesní potom dobre vyznieva World On A String, s trochu drzým vokálom. Kabaretná If My Friends Could See Me Now je zase o niečo veselšia a uvoľnenejšia. Až gospelovým nádychom pôsobia skladby Oh, When The Saints a Gonna Build A Mountain. Výborný hlas Lady Gaga dopĺňa výborný bigband a každá skladba sa nesie vo výbornej zvukovej atmosfére.

Samotný filmový sountrack pôsobí oproti albumu o niečo dramatickejšie a menej pozitívne ako album Harlequin. Pracuje sa tu s orchestrom, pochmúrnejšou atmosférou a je počuteľné, že ide o filmovú hudbu, čo je samozrejme pochopiteľné. Aj keď sa niektoré skladby opakujú, ich verzie sú značne rozdielne. V prípade soundtracku nájdeme aj niekoľko skladieb, ktoré buď celé alebo ako duet spoločne s Lady Gaga spieva aj predstaviteľ filmového Jokera Joaquin Phoenix. Nie je to prvýkrát čo sa Phoenix podieľal ako spevák na soundtracku. Ešte v roku 2005 odspieval skladby Johnnyho Casha pre životopisný film o mužovi v čiernom Walkt the Line.

Oproti týmto skladbám je Phoenixov hlas o poznanie krehkejší a pôsobí zlomenejšie a zraniteľnejšie. To je samozrejme spôsobené úlohy, ktorej sa zhostil. Phoenixa môžeme počuť napríklad v ťaživej When You´re Smiling, gradujúcej The Joker, klavírnej If You Go Away alebo akustickej True Love Will Find You in The End.

Čo sa týka duetov výborne znie napríklad To Love Somebody, pôvodne od skupiny Bee Gees. V pomalšej a hlbšej verzii coveru Close To You sa hlavní protagonisti zase príjemne dopĺňajú. K soundtracku prispel hneď v úvode aj Nick Cave v podobe piesne What The World Needs. Rovnako ako Lady Gaga aj Caveovi tento kabaretno symfonický kabát príjemne svedčí.

Soundtrack, ktorý využíva prvky filmovej hudby nie možno tak jednoduchý na počúvanie ako album Harlequin, ktorý je aj pozitívnejší a svižnejší, ide o dobre zvládnutú kolekciu skladieb. Album by mohol niesť podtitul spievajúci herec a hrajúca speváčka. Lady Gaga aj Joaquin Phoenix sa postarali o dobre zvládnutú sprievodnú hudbu k očakávanému pokračovaniu oscarového Jokera.

Na jednej strane sú oba albumy pomerne odlišné svojou atmosférou, na strane druhej sa ale dobre dopĺňajú a je zaujímavé porovnávať jednotlivé skladby, ktoré sa na oboch albumoch objavujú. Joaquin Phoenix je v prvom rade skvelý herec a nie ostrieľaný spevák, svojej speváckej úlohy sa ale aj tentokrát zhostil poctivo.

Lady Gaga zase ukázala, že nemá problém ani s mixom jazzu a swingu a rovnako ani s filmovou hudbou. Bez ohľadu na odozvu na samotný film je jeho soundtrack dobre zvládnutou kolekciou poctivých skladieb s príznačne mrazivou atmosférou.

Aj keď album Harlequin zrejme nerozčerí vody tak ako plnohodnotný autorský album ide o poctivé prepracovanie starších skladieb, ktoré sa navyše nesú v dobrej kabaretnej atmosfére a znova sa tak ukazuje, že Lady Gaga si hravo poradí aj s iným než popovým repertoárom.