8.6 C
Slovakia
sobota, 23 novembra, 2024
spot_img
FestivalyMFF Bratislava bude neskutočne farebný a pestrý aj v jeho zvukovej podobe

MFF Bratislava bude neskutočne farebný a pestrý aj v jeho zvukovej podobe

wizard-of-oz-original1

Zajtra sa začína 18. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava. Prehliadka filmovej tvorby prináša od 11. do 17. novembra množstvo filmov rôzneho zamerania, z rôznych geografických končín. Vybrali sme trojicu tipov na snímky, ktoré okrem silného príbehu prinášajú aj silnú hudobnú zložku.

Legendárny muzikál Čarodejník z krajiny OZ je umiestnený vo festivalovej sekcii Farba, ako oslava jedného z prvých filmov nakrúteného na technológiu technicolor. No farebnosť sa neodohráva iba v zmysle technických konštruktov, ale je aj metaforou na svet v realite a ten za jej oponou v ríši fantázie. Dorotka, strašiak, drevorubač a lev sa vydávajú tajomnou krajinou a zažívajú neskutočne krásne dobrodružstvo. Hudbu k filmu zložil slávny skladateľ Herbert Stothart, ktorý vyhral za túto prácu Oscara. Jemné sláčikové motívy, preskupovanie hudobných čísel do jedného celku, vytváranie tapisérie zvukomaľby a bohatá orchestrácia. V Čarodejníkovi z krajiny OZ zužitkoval svoje skúsenosti z divadelného sveta, a tak vzniklo dielo s dramaticky nabitou hudbou.

The Wizard of Oz – Somewhere Over the Rainbow

Mladý ruský skladateľ Ilya Demutsky pracoval pre výnimočný film Mučeník, ktorého hrdinom je mladý fundamentalistický stredoškolák Veniamin, ktorý berie bibliu ozaj doslovne. Posadnutosť jeho správania korešponduje aj s hudbou, ktorá má melancholický charakter s občasnou výbušnosťou. Takto expresívne to vedia spracovať iba Rusi. Byť vášniví a zároveň krotkí. Krutí a nežní. Náboženský extrémizmus je aktuálna téma, ktorá rozdeľuje náš svet na tých dobrých a zlých, čo je pre režiséra Kirill Serebrennikov neskutočnou príťažou ďalšieho spoločenského rozvoja.

(M)uchenik – trailer

Klasika francúzskeho filmu. Aj takto stroho by sa dal charakterizovať film Le Mépris od režiséra Jean-Luc Godarda na adaptáciu románu Alberta Moraviu. Neúprosná kritika francúzskej spoločnosti, alebo iba jemné podpichnutie nedotklivosti francúzskych gentlemanov? O hudbu sa postaral skladateľ Georges Delerue patriaci k najvýznamnejším komponistom filmovej hudby 20. storočia. Tento žiak Dariusa Milhauda skomponoval hudbu k viac ako tristo filmom, spomeňme aspoň nesmrteľnú Hirošima, moja láska. V jednom rozhovore sa Delerue spýtali, čo je hlavnou úlohou filmového skladateľa, na čo im on takto odpovedal: „Skladateľ je spolupracovník, ktorý môže filmu priniesť ešte väčší emocionálny zážitok.“ A skutočne, hudba Georgesa Delerue dodala filmu Le Mémpris vášeň, iskru, romantickosť, to čo na plátne potom bravúrne znázornila herečka Brigitte Bardot.

Le Mépris – theme de Camille