8.6 C
Slovakia
nedeľa, 22 decembra, 2024
spot_img
FestivalySúčasná hudba pre súčasné publikum – Melos – Étos 2019

Súčasná hudba pre súčasné publikum – Melos – Étos 2019

Melos – Étos 2019
Melos – Étos 2019

Začína sa festival súčasnej hudby Melos – Étos 2019, ktorý potrvá až do 15. novembra.  Na dnešnom otváracom koncerte v priestoroch Slovenskej filharmónie zaznie tvorba od slovenského skladateľa Dušana Martinčeka, Francúza Benjamina de la Fuenteho, a za účasti jedného z najvýznamnejších súčasných skladateľov Erkki Svena Tüüra.

Súčasná hudba sa vydala po vzrušujúcej a strmej ceste plnej zákrut, na ktorej nikdy dopredu neviete, kam sa presne dostanete. Nepredvídateľná, nezdolateľná,  nekončiaca. Nie je závislá od popularity a nemala by byť posudzovaná iba z hľadiska ekonomických činiteľov. Prežije aj napriek tomu, že nie vždy ju dokážu uchopiť, pochopiť a odmeniť v čase jej vzniku. No nakoniec jej snaha, odvaha a radikalizmus prekoná všetky zaužívané stereotypy a inšpiruje mladých umelcov pozerajúcich sa za víziu minulosti či dneška.

Zhodli sa na tom Roman Berger, autor názvu festivalu, a Ilja Zeljenka, prvý predseda festivalového výboru, keď v roku 1991 založili festival súčasnej hudby Melos – Étos. Odvtedy sa každé dva roky snaží stimulovať slovenských autorov a prinášať ich diela v kontexte zahraničnej tvorby. Len tento rok sa na pätnástom ročníku predstaví štyridsať diel – z toho dvadsaťpäť v slovenskej premiére. Podpora interpretačného umenia je pre novú hudbu ešte dôležitejšia, lebo bez neho zostáva iba neživým súhrnom nôt na papieri.

Dnes večer festival otvoria na slávnostnom koncerte v bratislavskej Redute pod názvom Prerušené ticho – nazvaného podľa partitúry diela Dušana Martinčeka. Inšpirované novembrovými udalosťami a prísľubom nežnej premeny našej krajiny, ktorá sa nekonala podľa predstáv. Kompozícia zachytáva počiatočný entuziazmus až po neistotu či skepsu z ďalšieho vývoja. Rozpad Sovietskeho zväzu zachytili aj estónskeho skladateľa Erkki-Sven Tüüra, ktorý patril a dodnes patrí k najvýraznejším európskym komponistom. Svoju skladateľskú dráhu začal v progresívnej rockovej kapele In Spe, na ktorú nadviazal aj vo svojich orchestrálnych a komorných partitúrach. Na festivale mu za osobnej účasti zahrajú jeho Klarinetový koncert „Peregrinus ecstaticus“ v podaní Slovenskej filharmónie, sólistu Martina Adámeka, pod taktovkou Zsolta Nagya. Tretím dielom bude On Fire od francúzskeho komponistu Benjamina de la Fuenteho – spájajúce myšlienky ľavicovej avantgardy, feministických postojov a konfrontácie kultúr a náboženstiev. V spojení hovoreného slova Kamila Mikulčíka a klavíra v interpretácii Nory Skuty.

Sobotňajší koncert uvedie francúzsky súbor Ensemble 2e2m špecializujúci sa na súčasnú hudbu. Prinesú svoj pohľad ako Francúzsko asimilovalo do svojej kultúry cudzie vplyvy a svojím dedičstvom ovplyvnilo prichádzajúcich emigrantov. Grécky autor Georges Aperghis prijal francúzsku národnosť a jeho hudobná reč začala pracovať s odlišnými jazykmi a ďalšími impulzmi z iných umeleckých odborov či spojením ľudskej a umelej inteligencie. Na festivale mu zaznie výber siedmych skladieb v podaní ansámblu a sólistov Angèle Cemin (spev), Clément Caratini (klarinet), Elisa Humanes (bicie nástroje).

Nedeľa ponúkne až dva festivalové koncerty. Nedeľné ráno spríjemní gitarový recitál Ondreja Veselého. Prierez zaužívaným strunovým nástrojom, ktorého klišé búrajú diela ako Estónska uspávanka Tõnu Kõrvitsa, či Monologo per chitarra od Pavla Malovca a ďalšie, ktoré zaznejú na tomto koncerte.

Na večerný koncert nastúpi Quasars Ensemble, ktorý Ivan Buffa vybudoval na jeden z najrešpektovanejších európskych súborov – oceňovaný doma aj v zahraničí. Práve festival Melos – Étos dáva priestor na pozdvihnutie interpretačnej praxe slovenským súborom a interpretom. Na tomto koncerte zaznie Mysteries of the Macabre od György Ligetiho, L’appel du vide od Daniela Olivera Mosera či Drawing rešpektovaného japonského skladateľa Toshio Hosokawu a ďalších zaujímavých autorov v hosťovaní poľskej sopranistky Joann Freszel a amerického flautistu Erica Lamboma.