Bude to špeciálna verzia festivalu, ktorý obvykle vzbudzuje pozornosť celého showcaseového sveta. Do Tallinu každoročne zavítajú odborníci z hudobného priemyslu, aby sa podelili o svoje skúsenosti a vypočuli si nádeje klubovej hudby. Tentokrát to bude všetko inak a priestor dostane výhradne estónska tvorba. Prinášame vám prehľad estónskych účinkujúcich, ktorých sa oplatí sledovať aj po tohtoročnej edícii Talinn Music Week. Ten sa uskutoční od 27. – 30. augusta.
Pri začutí termínu contemporary music z Estónska, môže hneď napadnúť napríklad súčasník Tõnu Kõrvits, alebo predobraz v najslávnejšom estónskom skladateľovi, minimalistovi Arvo Pärtovi. Avantgardná skladateľka Valentina Goncharova tvorila niekde na pomedzí sónického základu a repetetívneho rytmu. Na festivale predstaví svoje archívne skladby z rokov 1987 až 1991, v ktorých spojila prvky musique concrete s dronovými návalmi v ambientných podkladoch. Urobila tak štyri roky po tom, čo absolvovala konzervatórium, keď v skutočnom podzemí objavila inšpiráciu vo free jazze, alternatívnom rocku a experimental music. Skladby sú skomponované pre violončelo, z ktorých autorka – interpretka vyťahuje do harmonických podkladov zvuk z violončelového tela a škripotavého vyludzovania sláčikov.
Talinn je mestom podporujúcim kreativitu miestnych mladých umelcov ako je duo Vera Vice, ktoré tvorí Helen Västrik a Ave Vellesalu. Navzájom sa doplňujú v speve a pri tvorení inštrumentálnych podkladov na analógových syntetizátoroch a klávesoch. Sú dôkazom, že aj na tomto pooranom poli, sa stále dá nájsť mnoho sviežich pokladov. Vyspelá elektronika, ktorá zaujme aj pobaví svojimi nikam sa neponáhľajúcimi sa beatmi a hypnotickými vokálmi.
Estónsko stojí na rurálnych základoch a aj na urbannej scéne sa uchovala obľuba k tradičnej kultúre. Zvlášť, keď stojí na elektronických podkladoch a je tvorená s novým prístupom. Tintura & Arno Tamm vytvárajú obraz rurálnej krajiny, kde sa tradície sibírskej zeme reprezentovaných akustickými nástrojmi stretáva s moderným pohľadom v trip-hope. Pokojne to môžete nazvať world music, alebo folktronica, výsledok je však rovnako originálny a ničím nenapodobniteľný.
Pripomenutie veľkých hlasov Amy Winehouse a Arethy Franklin na koncerte speváčky Rity Ray. Jej hlboký hlas so špecifickým zafarbením patrí k tým, ktoré zaplnia celé javisko a hľadisko. Nie náhodou sa takéto talenty skrývajú na odľahlých miestach, kde ich treba objaviť v miestnych kostoloch, baroch či kaviarňach. Rhythm and bluesu a soulu dodáva nový severský nadhľad, pričom v nich zanecháva tú nostalgiu angloamerickej proveniencie. Médiá jej s obľubou hovoria „súčasná soulová diva z Estónska“.
Fínsky folk metal je známy široko ďaleko, no svojou povesťou za ním nezaostáva ani divoký folk z Estónska. Netradičné spojenie bicích a akordeónu prináša zaujímavé situácie v projekte s krkolomným názvom Riffarrica. Besné tempo a expresívny akordeónový zvuk idúci až na hranu speed metalových sól sa stretáva v metalových groovoch. Dvojica Kulno Malva a Kristjan Priks vytvára masívny hluk z útrob klubov aj tajomno z estónskych lesov a hájov.
Ďalšie originálne spracovanie folklórnej hudby, tentoraz v šoumenskom podaní. Hlavnú úlohu v projekte Puuluup zohráva tradičná estónska harfa – talharfa, na ktorej sú natiahnuté konské vlasce. Ak je pre islandskú hudbu hlavnou esenciou spájať nespojiteľné, tak pre estónsku je to nadhľad nad všetkým. Vo svojich textoch v estónčine, ruštine a vymyslenom jazyku spieva dvojica hudobníkov, vážnym spôsobom o športe, jedle a o živote v lesoch.
Z ostrova a samoty vo svojej dobrovoľnej izolácii sa prihovárajú piesňami, duo Leana & Hartwin Dhoore, ktoré žije na ostrove Saaremaa. Obývajú inšpiratívne prostredie v baltickom mori s nádhernými výhľadmi na nekončiace more a prístavné majáky a pristavené mlyny. Clivá hudba, ktorá sa jednou rukou načahuje po inštrumentálnom minimalizmu Pärtovho tintinnabuli. Interpretovaná hlasom, píšťalkami, gajdami, harmóniom a diatonickým akordeónom.