Predstavenie tých najznámejších zborov v podaní Slovenskej filharmónie a Slovenského filharmonického zboru. V raritnom koncertnom programe v hudobnom naštudovaní dirigenta Národného divadla Brno, Ondreja Olosa a zbormajstra Jozefa Chabroňa.
Pred Ondrejom Olosom a Jozefom Chabroňom stojí veľká výzva ako uchopiť monumentálnosť ľudského hlasu v zborovom prevedení, na ktorom je postavený koncertný večer Slávne operné predohry a zbory z opier.
Skladatelia operných diel rozmýšľali, ako pretaviť vrcholné hudobné čísla do zborových častí. Uvedomovali si obľubu partov, v ktorých keď sa do toho oprel mužsko-ženský zbor, tak publikum burácalo. Vo svojej dobe bol Mozartov zbor kňazov z Čarovnej flauty, Weberov zbor poľovníkov z Čarostrelca nesmierne obľúbené.
Giuseppe Verdi nastolil nielen pre taliansku, ale aj pre svetovú operu, ideál emocionálneho účinku v silnej melódii a v mohutnosti zborovej interpretácie. Zborové časti z jeho najhrávanejších opier La traviata a Nabucco prenikli aj k ľuďom, ktorí nechodia do opery alebo na koncerty súborov vážnej hudby.
Naproti tomu iná melodika aj iné tradície, ktoré prenikli do operného žánru v inšpirácii v ľudovej hudbe. V kontexte nášho regiónu sa predstavia zbory z operných diel Antonína Dvořáka (zbory z opier Dmitrij, Rusalka), Bedřicha Smetana (zbor z opery Predaná nevesta, predohra k opere Proč bychom se netěšili), Bohuslav Martinů (zbor z opery Hry o Márii), Eugen Suchoň (zbor z opery Krútňava).
Zaujímavé bude aj porovnanie vzájomne sa ovplyvňujúcej francúzskej a ruskej hudby – reprezentovanej Georgesom Bizetom (Carmen) a Piotrom Iľjičom Čajkovskim (Piková dáma, predohra k opere Radostno, veselo v den sei).