Prsteň Nibelungov alebo Nibelungov prsteň bez slov. Slovenská filharmónia uvedie na štvrtkovom (24. novembra) a piatkovom (25. novembra) koncerte suitu slávneho diela Richarda Wagnera v aranžérskom spracovaní Lorina Maazela a v prerozprávaní Michala Hvoreckého.
Prsteň Nibelungov. Richard Wagner dal do tohto diela všetky svoje ambície, emócie, predstavy, skúsenosti. Vytvoril prototyp hudobného divadla, v ktorom hudba, príbeh, charakter postáv, prostredie, atmosféra, do seba zaklapli ako neoddeliteľná skladačka. Keď dnes hltáme príbehy ako Hra o tróny, či sa snažíme preniknúť do mytológie Pána prsteňov, hoci Tolkien sa dištancoval od toho, že by ho Wagner inšpiroval pri tvorbe prsteňa vládnuceho všetkým, mali by sme sa obhliadnuť aj za tvorbou Richarda Wagnera.
Tento nemecký skladateľ vychádzal pri tvorbe svojho operného diela z nemeckej opernej tradície. Kým Mozartovým operám vyčítali poslabšie libretá, resp. ich uveriteľnosť, Richard Wagner sa zameral na ich celkovú komplexnosť, ktorá mala korešpondovať s jej hudobnou zložkou.
Tým základným stavebným kameňom sa pre skladateľa stal leitmotív, s ktorým publikum vedelo okamžite rozpoznať jednotlivé charaktery či situácie. To, čo si Wagner „vyskúšal“ v operách Blúdiaci Holanďan alebo Tannhäuser, naplno preniesol do štvorčasťovej opery Prsteň Nibelungov. Pre jej rozsiahlosť sa uvádzajú zväčša iba jej jednotlivé časti, hoci niekedy sú aj snahy uviesť naraz pätnásťhodinový materiál.
Slovenská filharmónia zahrá pod taktovkou bývalého šéfdirigenta Emmanuela Villaumeho suitu Nibelugov prsteň bez slov zloženú zo štyroch častí, ktorú dal dohromady americký dirigent a skladateľ Lorin Maazel. Libreto s hlavnou myšlienkou boja dobra so zlom, na konci ktorého je nesebecký čin – obeta pre vyšší cieľ – záchrana celého sveta, prerozprával Michal Hvorecký.