Na štvrtkovom (23. mája) a piatkovom (24. mája) koncerte Slovenskej filharmónie pod vedením poľsko-ruského dirigenta Andreja Borejka zaznejú až štyri kompozície z obdobia začiatku 20. storočia. Publikum bude môcť preniknúť do tvorby tak rôznorodých autorov – Witolda Lutosławského, Borisa Ljatošinského, Arnolda Schönberga a Igora Stravinského.
Dramaturgia najbližších koncertov Slovenskej filharmónie sa zameria na vývojové tendencie hudby 20. storočia. Toto označenie je iba časovo rámcové, keďže jej heterogénnosť nemôže ani presne vymedziť štýlové prúdy, ktoré v tom období nastúpili. Prepojením je najmä negovanie zaužívaných postupov, snaha o experimentovanie, ako aj rozmýšľanie nad tým, ako pracovať s národnými prvkami.
O to sa pokúsil aj ukrajinský skladateľ Boris Ljatošinskij vo svojom Koncerte pre klavír a orchester Slovanský, kde je syntéza tradičnej ukrajinskej a modernej európskej hudby. Náznak filmovej hudby tu nie je náhodný, ale vychádza zo skladateľovej práci pre film. Sólistickú časť odohrá ukrajinský klavirista Antonii Barishevski – nositeľ niekoľkých prestížnych ocenení napríklad zlatej medaily zo súťaže Arthur Rubinstein International Piano Master Competition.
Susediace Poľsko malo niekoľkých vynikajúcich komponistov pracujúcich s modalitou charakteristickou z tejto oblasti. Witold Lutosławski vnímal ako počiatok svojej kariéry práve uvádzané dielo Symfonické variácie. Reflektujú ešte jeho počiatočné neoklasické obdobie, ale už sú v ňom črty expresívnosti, modality, experimentovanie s formou a zvukom orchestra.
Ešte radikálnejšie pristúpil k tvorbe Arnold Schönberg. Friede auf Erden alebo v slovenskom preklade ako Pokoj na zemi vychádza z vianočnej básne Conrada Ferdinanda Meyera, v ktorej sa prelína vianočný príbeh o nádeji s dejinami ľudstva a ich vojnovému besneniu, viera v spravodlivosť a nádej na mier.
Schönberg túto tému spracoval v kontrastoch konsonancie a disonancie, ktoré majú symbolizovať pohľad na tzv. ideálny mier vo svete a ten realistický, vo výsledku nie vždy spravodlivý. K Filharmonikom sa pripojí Slovenský filharmonický zbor pod vedením zbormajstra Jana Rozehnala.
Záverečná Žalmová symfónia od Igora Stravinského, ktorú napísal a venoval pre Bostonský symfonický orchester, má plynulú tok hudby bez prerušenia. Nenasleduje tak tradičnú formu symfónie, ani jej nástrojové obsadenie – vynecháva husle, violy, klarinety, namiesto toho rozšíril dychovú sekciu a miešaný zbor.
Stravinský sa chcel vyhnúť jednostrannosti žalmov, keď do popredia nedal len ich oslavný charakter, ale rôznorodé emócie, ako vyjadrenie smútku a hnevu. Slovenská filharmónia zahrá tieto diela na koncertoch vo štvrtok (23. mája) a piatok (24. mája).