Slovenská filharmónia na koncertoch vo štvrtok (08.12) a piatok (09.12) zahrá diela od troch národných skladateľov, ktorí boli ovplyvnení aj ďalšími kultúrami. Veľké očakávania sú od sólistu týchto večerov – španielskeho violončelistu Pabla Ferrándeza, ktorý sa predstaví spolu so Slovenskou filharmóniou pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina.
Španielska hudba je neprávom v tieni nemeckej, francúzskej, ruskej hudby. Interpreti na poli gitarovej tvorby však budú isto poznať Joaquína Turina, ktorý pochádzal zo Sevilly. Silnú inšpiráciu v impresionizme aj v andalúzskej tradičnej hudbe premietol do malebnosti mnohých skladieb, napríklad do svojho najznámejšieho diela – Danzas fantásticas, v ktorom spracoval atmosféru rodnej Sevilly na námet knihy La orgia od madridského autora Josého Mása.
Vplyv francúzskej hudby priznával aj Ernest Bloch s používaním debussyovských harmónií, neskôr už ako skladateľ širokého štýlového rozptylu sa zameral aj na židovskú kultúru. Autorská odpoveď na svoje židovské korene prišla v období 1913 až 1916, ktoré nazval Židovským cyklom. Zavŕšené kompozíciou Schelomo, hebrejská rapsódia pre violončelo a orchester. Texty Kráľa
Šalamúna sú umocnené reflexiou prvej svetovej vojny. V premiére 3. mája 1917 ju hral známy čelista Hans Kindler – zakladateľ National Symphony Orchestra vo Washingtone. Sólistom večera v bratislavskej Redute bude španielsky violončelista Pablo Ferrández.
Na záver zaznie výber z baletných suít z Romeo a Júlia, ktoré Sergej Prokofiev skomponoval ešte pred návratom do Sovietskeho zväzu. Prokofievova hudba sa vyznačovala hravosťou, melodickosťou a dramatickosťou. Je plná napätia a kontrastov, čím z toho vzniká zaujímavá interpretačná výzva, postavená pred Slovenskú filharmóniu a šéfdirigenta Daniela Raiskina.