pondelok, 16 septembra, 2024
ÚvodRecenzieFontaines D.C. – Romance

Fontaines D.C. – Romance

Nový album Romance od Fontaines D.C., vydaný 23. augusta 2024, prináša výrazný odklon od ich predchádzajúcej tvorby. Prvou vecou, ktorú si poslucháč môže všimnúť, je nový vizuálny štýl kapely. Tento štýl sa prejavuje na obale, merchi a v úvodnom videu predstavujúcom album, ktoré svojou temnou energiou evokuje tvorbu legendárneho hororového režiséra Stanleyho Kubricka.

Album, vydaný počas ich turné, ponúka rôznorodú paletu piesní, ktoré prechádzajú rôznymi žánrami, takže si každý nájde niečo pre seba. Hlavnými inšpiráciami pre Fontaines D.C. boli kapely ako The Cure, čo je zreteľné v skladbe „Bug“. Je tu možné počuť aj vplyv kapiel ako Korn, Deftones či speváčky Lany Del Rey. Spevák Grian Chatten sa vyjadril, že zlepšenie jeho mentálneho zdravia výrazne prispelo k tvorbe tohto albumu.

Jednou z najvýznamnejších zmien bolo rozhodnutie spolupracovať s novým producentom. Doteraz pracovali s Danom Carleym, ktorý produkoval aj Chattenov sólový debut Chaos for the Fly. Tentokrát však zvolili Jamesa Forda, ktorý je známy svojou prácou s kapelami ako Arctic Monkeys, Depeche Mode a Foals. Táto zmena bola pre kapelu presne tým impulzom, ktorý potrebovali, aby posunuli svoju kariéru na novú úroveň.

Dielo Romance sa vyznačuje skladbou Romance, ktorá nielenže dáva meno celému albumu, ale aj otvára celé dielo, ako aj koncerty na prebiehajúcom turné. Táto skladba, ktorá poslucháčovi prináša zimomriavky, začína jednoduchým gitarovým riffom. Jej tajuplný nádych umocňuje syntetický zvuk zvonkohry, ktorý prechádza celou piesňou, čím vytvára atmosféru, akoby otvárala veľkolepý film.

Ďalšou významnou skladbou na albume je Starbuster, prvý singel a zároveň druhá skladba. Táto pieseň ukazuje kombináciu známych prvkov z ich predchádzajúcej tvorby s novými experimentálnymi prístupmi. Chatten využíva svoj typický rozprávajúci punkový hlas, ale tiež ukazuje, že dokáže byť aj melodický a jemný. Starbuster nie je len debutom ich nového zvuku, ale aj zvukovou poéziou Chattenovej skúsenosti s panickými záchvatmi. Rýchlosť, surovosť a pocit chaosu, ktorý skladba evokuje syntetizátorom, sú umocnené hlbokými panickými nádychmi v refréne.

Starbuster však nie je jedinou skladbou, v ktorej Chatten hovorí o svojich problémoch. „Motorcycle Boy“ je aranžmánovo veľmi jednoduchá pieseň, ktorá sa vracia k základom s použitím akustickej gitary a klavíra a udržiava si rovnako jednoduché tempo. Je to tiež skladba opisujúca jeho pocity v súvislosti s blížiacimi sa tridsiatimi narodeninami.

Prvé skladby na albume sú ideálne pre fanúšikov rýchlejšieho tempa, vďaka svojej energii, ťažkej elektrickej gitare. Ako sa album postupne rozvíja, kapela ukazuje, čo všetko si pre poslucháčov pripravila, vrátane použitia huslí, vokálov a akustickej gitary. Piesne v strede nahrávky sú prevažne tempom kľudnejšie. Veľa ich novej tvorby hovorí o zlepšení mentálneho zdravia, čo je téma, ktorá je pre členov kapely dôležitá. Hlavná téma v „Bug“ je vylepšenie seba samého a opustenie minulosti.

Predposledná skladba na Romance –  Death Kink – vracia poslucháča späť k začiatku albumu svojou drzosťou, no tentoraz s kombináciou viacerých prvkov. Akustická gitara sa objavuje aj v tejto drsnejšej nahrávke, ktorá opisuje toxický vzťah a obsahuje silné frázy ako „When you said I ‘taste like sleep’ I was dead“ (Keď si povedala, že chutím ako spánok, bol som mŕtvy).

Album sa uzatvára druhým singlom „Favorite“, ktorý ponúka krásny záver tohto hudobného výletu do sveta Romance a zároveň poslucháča vracia späť do reality.