pondelok, 16 septembra, 2024
ÚvodRecenzieJohnny Cash – Songwriter

Johnny Cash – Songwriter

Od smrti Johnnyho Casha ubehli minulý rok už dve desaťročia. Posmrtne bolo vydaných množstvo kompilácií, živých nahrávok alebo projekt s Royal Philharmonic Orchestra. Tentokrát však máme možnosť počuť piesne, ktoré Johnny Cash nahral ako demonahrávky, pred tým ako sa zoznámil s producentom Rickom Rubinom.

Keďže spoločne spolupracovali na sérií nahrávok American Recordings, na ktorých sa objavilo množstvo coverov i akustických skladieb, na vydanie demonahrávok nedošlo. Cashov syn John Carter Cash sa však postaral o to, aby tieto nahrávky neupadli do zabudnutia a tak vznikol album Songwriter, ktorý prináša jedenásť skladieb.

Na albume môžeme počuť pôvodné Cashove vokály a jeho gitarový doprovod. O ostatné nástroje sa okrem iných postarali Cashovi dlhoroční spolupracovníci gitarista Marty Stuart, bubeník Phil Abbott a basgitarista Dave Roe.

Silný moment prichádza hneď v úvode albumu v podobe otváracej piesne Hello Out There. Nádherná pomalšia skladba, ktorá pôsobí až vesmírne, či už po textovej alebo hudobnej stránke. Skladba pôsobí akoby sa Johnny Cash prihováral svojim poslucháčom z druhej strany. Lepší štart tento album ani nemohol mať. Druhá Spotlight sa nesie v mierne inom duchu a to aj oproti celému albumu. Miestami pôsobí akoby sa na nej podieľal Mark Knopfler ale nie je to tak. O gitarový doprovod sa postaral John Carter Cash a Dan Auerbach z The Black Keys.

Dvojica skladieb I Love You Tonite, ktorá je milostným listom Casha pre June Carter a Have You Ever Been to Little Rock? pôsobia ako barové country  balady, ktoré sú doplnené o klavírne party. Well Allright bola skladba, ktorá sa stala prvým zverejneným singlom. Treba poznamenať, že práve táto skladba je najviac podobná najklasickejšej Cashovej tvorbe.

Klasické Cashove country a charakteristické vybrnkávanie pôsobia akoby bola skladba vydaná už na prvých albumoch. Ak ide o klasické country, tak by sme sem  mohli zaradiť aj skladby Poor Valley Girl a Soldier Boy. Práve pri tejto trojici skladieb si fanúšikovia pôvodnej Cashovej tvorby prídu na svoje.

Ďalšou baladou na albume je She Sang Sweet Baby James. Pri tejto skladbe je použité zrejme najväčšie množstvo doprovodných nástrojov. Akustická gitara, steel gitara, klávesy, hutná basa, triangel, sláčiky. Všetky nástroje však spolu súznejú na výbornú a Cashov charakteristický barytón je už iba čerešničkou na torte. Pomyselnou samostatnou kategóriou je na albume trojica skladieb Drive On, Like a Soldier a Sing It Pretty Sue.

Na rozdiel od ostatných skladieb sa tieto tri položky už v minulosti objavili na Cashovych radových albumoch. Prvé dve sú súčasťou prvej spolupráce Cash & Rubin American Recordings z roku 1994, tretia spomenutá sa objavila na ôsmom albume The Sound of Johnny Cash z roku 1962. Táto skladba dostala aktuálnejší kabát, no zároveň nie je na míle vzdialená svojmu originálu. Dvojica novších piesní prešla o niečo väčším upgradom.

V pôvodných verziách ide o skladby, na ktorých je “iba” Cash, ktorý sa sám doprevádza na akustickej gitare. V nových verziách sa už pridáva kompletná kapela a v záverečnej Like a Soldier aj zosnulý Waylon Jennings, s ktorým okrem iného Cash pôsobil spoločne s Willie Nelsonom a Krisom Kristoffersonom v superskupine The Highwaymen.

Práve táto záverečná skladba patrí medzi to najlepšie, čo sa na albume nachádza. Miestami pripomína Blowin‘ In The Wind Boba Dylana a intro, ktoré je ľahko inšpirované dnes už legendárnym introm zo skladby Folsom Prison Blues, je krásnym prepojením pôvodnej a vynovenej Cashovej tvorby.

Po tom ako sa objavila informácia, že sa dočkáme nového Cashovho albumu, mohla u skalných fanúšikov nastať mierna obava o to, ako tento projekt dopadne. Po vypočutí celého albumu sa tieto obavy určite rozplynuli. Na jednotlivých skladbách je samozrejme počuť vplyv nových postupov a aranže tiež nie sú úplne klasickým country. No vo všetkých položkách je zachovaný duch Johnnyho Casha a s jeho demonahrávkami bolo narábané profesionálne a hlavne s úctou, ktorá je na albume čitateľná.

Album Songwriter tak vzdáva hold jednému z najikonickejších interpretov ale aj jeho autorskej duši. Pokiaľ by album nakoniec vyšiel tak ako bol zamýšľaný, čiže ako comebackový album niekedy okolo roku 1993, zrejme by nebol prevratným kúskom v rozsiahlej Cashovej diskografii tak ako séria American Recordings. Opak ale nastáva dnes, keď máme možnosť počuť v prevažnej väčšine doteraz neznáme piesne, ktoré sú obohatené o nový a pritom nenarušujúci zvuk.

Songwriter je album, ktorý oživil ikonu svetovej hudby, vzdáva úctu jeho tvorbe a nové verzie pôvodných demonahrávok sa nesnažia byť príliš moderné či zbytočne progresívne. Ide o vyrovnaný mix nového a starého a treba poznamenať, že napríklad klavírne party, zborové hlasy či orchestrálne aranže skladbám na albume pridávajú jedinečnú atmosféru.

„Vo finále je album Songwriter vydareným kúskom v Cashovej diskografii a pre skalných fanúšikov, rovnako ako pre každého fanúšika hudby, ide o krásnu pripomienku muža v čiernom.“

Hudobná stránka albumu je na jednej strane výborne zvládnutá a prepracovaná, no zároveň sa nesnaží hrať prím a do popredia posúva Cashov nenapodobiteľný a jedinečný hlas, kvôli ktorému sa stal legendou. Vo finále je album Songwriter vydareným kúskom v Cashovej diskografii a pre skalných fanúšikov, rovnako ako pre každého fanúšika hudby, ide o krásnu pripomienku muža v čiernom.