Antická dráma vytvorila univerzálnu šablónu charakterov. Platnú naprieč stáročiami. Aroganciu moci nevykorenila ani moderná spoločnosť. Príbeh Antigony zasadený v kontexte boja Za slušné Slovensko zhudobnila speváčka Katarzia a producent Pjoni.
Odlepíte pečať na obale CD disku a známy ženský hlas vás vtiahne do príbehu valiaceho sa dejinami národov. Starogrécke Téby sú tu nahradené rozpínajúcou sa Bratislavou a kráľovské kmene vytlačené širokými lakťami finančných skupín. Pohľadom speváčky Katarzie – Kataríny Kubošiovej – ktorá pripravila hudbu k rovnomernej divadelnej inscenácii Antigona.
Kto Katarziu poznal ako drzo-úprimnú akustickú pesničkárku, bude mierne prekvapený. Vývoj nemusí nutne znamenať hľadanie múz. Príležitosť si to niekedy vyžaduje. Katarzia za šesť rokov umeleckej činnosti prešla od sólistky k plnohodnotnej fusion k apele, aby teraz primkla ku komornej elektronike. Tento štýl si vybrala k zdôrazneniu zaktualizovaného obsahu starogréckej drámy. Vhodne zvolená forma znepokojivo sprevádza symptómy doby. Nepôsobí však rušivo, čo by mohlo hroziť v prípade prekomponovaných partov pre väčší živý ansámbel.
Gentlemanstvo vymizlo a nahradila ho agresia, zahalená rúškom internetovej anonymity, zlegitimizovaná aj tými, čo by mali byť v spoločnosti morálnymi autoritami. Pre Katarziu resp. Katarínu to nie je neosobná vec. Svoj súkromný život dobrovoľne vtiahla do verejného priestoru. Dala ho do piesní a za to získala obdivovateľov, ale aj kritikov a neprajníkov. Pritom celá tá kontroverzia okolo jej osoby je tak trochu dobre zahranou hrou. Vie, že nemôže byť neutrálna, ak chce, aby jej hlas bol počuť.
Katarzia – Bábiky sa vraždia
Speváčka v textoch vraví ako môže nešetrná poznámka, agresívny komentár, ironické poškrabnutie spôsobiť nenávratné škody na psychike jednotlivca. Záchvat postmoderny vyjadrovať sa ku všetkému bez znalosti problematiky, overovania si faktov a presadzovanie názorov bez logickej a nenásilnej argumentácie. Lenže, keď padne opona, kto sa viac stará? V pamäti zostanú demagógovia, ktorí pravdu najkrajšie oblečú do lži.
Rozdelenie spoločnosti ju trápi, no neubíja. V piesni „Nepohodlná osoba“ spieva: „Nech sa hocičo stane, veď ja viem, že ma zabiješ, slová sú zbrane.“ Následne tomu vzdoruje výkrikom „Chcú aby som mlčala. Ale ja neustúpim.“ Aký teda tento album je? Surrealistický, náladový, obrazotvorný, komunikatívny? Alebo čiernobiely, antagonistický, depresívny? Jednostranný pohľad na dielo môže zážitok z neho pochovať. Rovnako osobné sympatie k autorke piesní.
Katarzia – Nepohodlná Osoba
Pluralita emancipovanosti pokrýva aktuálne spoločenské témy: MeToo, šikanovanie, korupcia, absencia zodpovedných lídrov a slušnosti. Vnútorný svet mladej ženy sa neodosobňuje od toho, čo sa deje tam mimo koncertných sál. Nežije v bubline. Katarzia vie byť k tomu stručne výstižná. Nikoho nemenuje, napriek tomu vieme, že v slohe „urobí drep pred zrkadlom“ sa nám hneď vyjaví obraz mužného vodcu podobného Ficovi či Putinovi. Pohľad na vladára obnaženého pred svojou krajinou v skladbe Neodvrávaj pánovi.
Ako protiváhu k prázdnym ozdobám, ktoré by si niektorí muži priali mať za partnerky, vyzdvihuje silné ženské vzory. Opäť si môžete doplniť do vzorca koho len chcete – Zuzanu Hlávkovú, Hedvigu Malinovú, Zlaticu Kušnírovú, Annu Remiášovú…Len s tými mužmi je to akosi horšie. Namiesto prijatia zodpovednosti sú vťahovaní do počítačových hier a rôznych závislostí. Aspoň podľa Katarzie. Chýba tejto dobe odvaha? Niekedy vás sklame vlastný strach, alebo stratíte ilúzie o svojich hrdinoch, či rodine ako v silnej výpovednej skladbe „Lepidlo“.
Katarzia – Lepidlo
Nedá sa hovoriť o autorskej prevahe Katarzie nad Pjonim. Vklad oboch vytvoril vyváženú scénickú hudbu fungujúcu aj autonómne. Kompozície sú bohaté na zvuky a jednoduché motívy Pjoni obaľuje do fritézy industriálnych – elektronických aranžmánov. Spev je prispôsobený tejto polohe – posúva sa od recitovania k náznakom muzikálového prejavu. K jeho naplneniu však chýba chuť aj prednosť. Katarzia svoju najslabšiu stránku (spievanie) využila k upevneniu väčšej rôznorodosti. Neznie epigónsky ani teatrálne, naopak, týmito zmenami oživuje občasnú Pjoniho strojenosť.
Želáme si, aby album a celková tvorba Katarzie nebola iba vybavením si účtov so svojimi neprajníkmi, ale ozajstnou výpovednou hodnotou. Záleží len na samotnej Katarzii. Zatiaľ sa jej podaril husársky kúsok. Dokázala z jednej témy ponúknuť trojnásobný zážitok: hudbu k predstaveniu, album a koncertné turné. A to sa veľmi cení.