Marilyn Manson je späť. Po štvorročnej odmlke sa hlási so svojim comebackovým albumom One Assassination Under God – Chapter 1. Po vydaní posledného albumu We Are Chaos sa na Mansona začalo valiť obvinenie za obvinením, čoho výsledkom bolo ukončenie zmluvy s vydavateľstvom. Aj keď Mansona médiá označovali za odpísaného, on podpísal zmluvu s vydavateľstvom Nuclear Blast a vydal jeden z najpresvedčivejších albumov vo svojej kariére.
O tom, že Manson Manson pracuje na novom materiáli sa šuškalo už v máji tohto roku. Práve vtedy sa objavila správa o spolupráci s nezávislým vydavateľstvom Nuclear Blast Records, ktoré okrem iných spolupracuje napríklad so skupinami Pain, Ministry, Sabaton či The Exploited. Prvým zverejneným singlom sa začiatkom augusta stala skladba As Sick As The Secret Within. Na nej sa Manson sčasti vrátil k svojmu najplodnejšiemu hudobnému obdobiu, no zároveň je na nej počuť množstvo nových postupov a čerstvej energie.
Iba dva týždne od vydania prvého singlu sa Manson podelil o skladbu Raise The Red Flag. Skladba je síce o niečo tvrdšia ako jej predchodkyňa, no zároveň sa skladby nesú v podobnej nálade. Pred vydaním albumu stihol ešte Manson poslať do sveta singel Sacrilegious. Verných fanúšikov mohla potešiť jemná podobnosť s hitom Beautiful People.
Tretím singlom Manson potvrdil, na akej vlne sa bude celý album niesť a aj napriek tomu, že je skladba v niektorých partoch o niečo pozitívnejšia ako dva skôr vydané single, zapadá do akejsi rovnice, podľa ktorej Manson pri nahrávaní skladieb postupoval.
Už singlami dokázal Manson nadchnúť a dokázal, že rozhodne nie je odpísaným hudobníkom. Ešte viac to potvrdzuje aj ďalších šesť skladieb, ktoré sa na albume objavili. Otváracia One Assassination Under God je temná a ťaživá skladba, ktorá vygraduje do ešte naliehavejšej a tvrdšej polohy ako na jej začiatku.
Znepokojujúca No Funeral Without Applause svojim zvukom a náladou pripomína kombináciu coveru Sweet Dreams (Are Made of This) a Hurt od Nine Inch Nails. Najtvrdšia a najbrutálnejšia časť albumu prichádza so skladbou Nod If You Understand. Ak Manson túto skladbu zaradí do svojho setlistu, hlasivky si spolu s ním na niekoľko dní vykričia všetci fanúšikovia. Isté upokojenie nastane pri skladbe Death Is Not A Costume. Skladba sa začína až post-punkovým introm, ktoré sa ale postupne zvrhne do klasického Mansona ako ho poznáme.
Najväčším prekvapením na albume je skladba Meet Me In Purgatory. Ide snáď o najpozitívnejšiu skladbu v Mansonovej diskografii. Aj napriek tomu ale do mozaiky celého albumu bez problému zapadá. Príjemným prekvapením je aj záverečná Sacrifice Of The Mass. Balada s mrazivým nádychom sa začína vybrnkávaním na akustickú gitaru. K nej sa postupne pridávajú aj ostatné nástroje spoločne s klavírom.
Skladba by výborne vyznela aj bez iných nástrojov iba s akustickou gitarou ale aj vo verzii, v akej je na albume, funguje na výbornú. Po tvrdom inštrumentálnom parte prichádza aspoň krátke akustické outro, ktoré dáva možnosť predstaviť si takúto verziu. Bez povšimnutia by nemali zostať ani výšky, ktoré Manson s ľahkosťou zvláda a práve tie celú skladbu posúvajú na ešte vyššiu úroveň. Marilyn ňou dopĺňa zbierku jemnejších a akustickejších kúskov z jeho diskografie ako sú napríklad Broken Needle, We Are Chaos, Paint You With My Love alebo Running To The End Of The World.
Je pravdou, že štyri roky medzi jednotlivými albumami nie sú neobvyklé a ide skôr o klasickú dĺžku tvorivej pauzy. V prípade Marilyna Mansona ale môžeme hovoriť o comebacku, keďže po turbulentných rokoch po vydaní posledného albumu neboli veľké šance, že sa k tvorbe nového materiálu ešte niekedy vráti.
Manson sa však postavil na nohy a vrátil sa vo veľkom štýle. Albumom We Are Chaos z roku 2020 sa Manson predstavil širšiemu publiku, pretože skladby na ňom sú omnoho prístupnejšie bežnému poslucháčovi. Veľký podiel tom mal vtedajší country producent Shooter Jennings.
Album One Assassination Under God – Chapter 1 je oproti svojmu predchodcovi o niečo tvrdší, no zároveň s jeho počúvaním nebude mať problém ani niekto, pre koho bol starý Manson príliš brutálny. Ide o zaujímavý mix všetkých podôb Mansonovej tvorby, ktorých výsledkom je album bez slabého miesta. Každá jedna skladba má svoj vlastný náboj, energiu a náladu, no zároveň ich spája akási jedna pomyselná niť nových tvorivých postupov. Okrem samotného Mansona si pochvalu zaslúži aj jeho kapela.
Okrem As Sick As The Secret Within sa na nahrávaní podieľali iba hudobníci Tyler Bates (gitara, basa, klávesy a guitarviol) a bubeník Gil Sharone. Dobre zvládnutá je aj vizuálna stránka albumu. V klipoch k jednotlivým skladbám môžeme vidieť výrazne zmeneného Mansona, ktorý sa svojou vizážou vracia k podobe z deväťdesiatych rokov. Zároveň sa aj osobne postaral o obálku albumu.
„Album One Assassination Under God – Chapter 1 je oproti svojmu predchodcovi o niečo tvrdší, no zároveň s jeho počúvaním nebude mať problém ani niekto, pre koho bol starý Manson príliš brutálny.“
Ako znejú nové skladby naživo predvedie Manson budúci rok aj na európskom turné, v rámci ktorého zavíta do desiatich európskych miest vrátane Brna, kde vystúpi na sviatok zamilovaných. Formulka Chapter 1 v názve albumu vzbudzuje nádej na pokračovanie a na nový materiál. Či sa tak aj naozaj stane zatiaľ známe nie je.
Nateraz sa zostáva tešiť z deviatich nových skladieb, ktoré spoločne tvoria výborne zvládnutý album a predovšetkým vracajú na scénu fenomén menom Marilyn Manson.