pondelok, 16 septembra, 2024
ÚvodRecenzieNick Cave & The Bad Seeds – Wild God

Nick Cave & The Bad Seeds – Wild God

Nick Cave vydáva po piatich rokoch novú nahrávku so svojou skupinou The Bad Seeds. Nie je tomu tak, že by Cave za posledných päť rokov nepracoval na iných projektoch. Podieľal sa na soundtrackoch k filmom La Panthère Des Neiges, Blonde a Back to Black. V roku 2021 tiež vydal album Carnage v spolupráci s Warrenom Ellisom. Dva posledné albumy s The Bad Seeds, Skeleton Tree a Ghosteen, boli pomerne náročnými nahrávkami a tak sa rozhodol Cave na novinke Wild God pre návrat k pesničkovejšej forme skladieb.

Album otvára pomerne pompézna skladba Song Of The Lake. K charakteristickému hlbokému Caveomu hlasu a jeho klavíru sa postupne pridáva orchester a zbory a celá skladba krásne graduje. Je až na počudovanie, že takto prepracovaná skladba sa nachádza na prvom mieste v trackliste albumu.

Hneď druhou skladbou je rovnomenná Wild God. Tá sa stala aj prvým zverejneným singlom a ako lákadlo na celý album išlo o výborný výber. Ide o skladbu, ktorá v sebe kombinuje pôvodnú tvorbu Nicka Cavea a zároveň náladu celého nového albumu. V závere znova nechýba zborový spev a orchestrálny doprovod, čoho výsledkom je až výbuch tvorivosti. Wild God je skladba, ktorá sa bez problému zaradí k tým najvydarenejším, ktoré za posledné roky Cave vydal. Rovnako gradujúca a orchestrom nabitá je aj skladba Frogs, druhý zverejnený singel.

Isté upokojenie nastáva v skladbe Joy, kde orchester vystriedajú hutné dychy a Cave sa premieňa na akéhosi kazateľa, teda do polohy, do ktorej sa rád stavia hlavne počas svojich živých vystúpení. Ak by ste si pustili prvé a posledné momenty skladby Conversion, pôsobili by ako dve rozličné skladby. Pomalý a hĺbavý začiatok v polovici strieda až gospelová druhá časť a Caveov precítený až agresívny spev. V hĺbavej a melancholickej nálade sa nesie aj skladba Cinnamon Horses. O Wow O Wow (How Wonderful She Is) je zrejme najinovatívnejšou skladbou na albume.

Milostná pieseň zaujímavo mixuje klasické a elektronické nástroje, výbornou vsuvkou je potom výrazne zrobotizovaný vokál. Perličkou v skladbe je aj nahrávka hlasu Caveovej bývalej partnerky Anity Lane. Tretím a posledným singlom pred vydaním albumu bola skladba Long Dark Night. Baladická skladba, v ktorej sa nádherne dopĺňa Caveov klavír a jemné vybrnkávanie na akustickej gitare. Ide zrejme o najvydarenejší kúsok z celej kolekcie a svojim spôsom ide o akési stelesnenie tvorby Nicka Cavea.

Nick Cave & The Bad Seeds nahrali presvedčivý album, na ktorom je počuť poctivá hudobnícka práca a láska k hudbe. Aj keď môže pre niekoho album ako celok pôsobiť monotónne alebo jednotvárne opak je pravdou. Na jednej strane sa album nesie na akejsi jednej vlne, čím pôsobí kompaktne a ucelene, na strane druhej so sebou každá skladba prináša niečo iné a nové.

Nájsť slabé miesto na Wild God je tak priam nemožná úloha. Najväčší podiel na tom má samozrejme samotný Nick Cave. Výbornú prácu však na albume odviedla aj skupina The Bad Seeds, Caveov dlhoročný spolupracovník Warren Ellis a posila v podobe Colina Greenwooda, basgitaristu Radiohead.

„Wild God nie je hudobná jednohubka, na jeho pochopenie a nájdenie jeho významu je potrebné vypočuť si jednotlivé skladby niekoľkokrát.“

Život Nicka Cavea nebol vždy jednoduchý a taká je aj jeho tvorba. Do svojich skladieb prenáša vlastný smútok a bolesť no zároveň aj lásku a nádej.

Wild God nie je hudobná jednohubka, na jeho pochopenie a nájdenie jeho významu je potrebné vypočuť si jednotlivé skladby niekoľkokrát, až potom poslucháč nájde rozdiely a rozličné postupy v tvorbe, ktoré robia z každého kúsku na albume jedinečnú, silnú a precízne zvládnutú skladbu. Vypočuť si naživo tieto skladby bude možné už 17.10.2024 v pražskej O2 Aréna.