Púha polhodina vzišla z trojročného nahrávania piateho štúdiového albumu Twin Shadow. Už jej rovnomenný názov naznačuje smerovanie nahrávky. Dôraz na akustiku, autentickú karibskú tradíciu a absencia spolupracujúcich hudobníkov. Odklon od predchádzajúcej radovky Caer je obrovský.
Striedmosť v produkcii a experimentácia s minimalistickými melodickými linkami však nevdojak spôsobujú, že album už po prvom počutí zostáva monotónny a s výnimkou úvodného singla Alemania nevyniká radom trackov, ktoré by poslucháčom boli dlhšie utkveli v pamäti. A hoci bolo zámerom umelca dostať do novej tvorby čosi zo svojich karibských koreňov, výsledný dojem pôsobí ako hra s jedným a tým istým motívom, ktorý nie je až tak variabilný, ako by sa zdalo.
Vzhľadom na kvalitu nahrávok, ktoré vydal Twin Shadow doposiaľ, či už Confess (2012) alebo Eclipse (2015), sa možno len domnievať, že zámer pracovať s minimom materiálu bol súčasťou celého plánu. Tri roky sú dlhá doba na to, aby sa všetko utriaslo a smerovanie albumu malo jasnú podobu. A presne to sa aj stalo. Tú podobu má žiaľ až priveľmi zreteľnú.
Jednohubka do letného playlistu
Napriek tomu, že Twin Shadow ako celok neznie zle, potenciál na ňom vyprchá veľmi rýchlo. Niet však pochýb o tom, že sa uchytí v nejednom letnom playliste a akiste si tak čoskoro svoje miesto nájde aj v komerčných prevádzkach. Atmosféra albumu je totižto daná od prvého momentu a voľbou aranžmánov sa Twin Shadow dostatočne odvoláva na tendencie, ktoré boli v produkcii častejšie pred desiatimi rokmi. Ostatne, on sám debutoval v období, keď hudobná scéna preberala inšpiráciu z klasického rocku a chillwave v podaní Tame Impala, Washed Out či Craft Spells silnel každým vydaným singlom. Ani Twin Shadow nebol mimo tohto trendu a s debutom Forget (2010) sa aj na piatej štúdiovke potýkame prostredníctvom povedomých postupov preberaných z merengue, aké autor svojho času využil napríklad na Tether Beat a For Now (2010).
Už spomenutý úvodný track, Alemania má charakter letného chilloutu s outrom dokonalo sa približujúcim klasickým rockovým kapelám ako Eagles, ktorí pred viac ako štyridsiatimi rokmi vydali napríklad Witchy Woman z debutu Eagles (1972). Prípadne Styx a ich Boat on the River z albumu Cornerstone (1979). Po lyrickej stránke sa zas Twin Shadow vezie na vlne pesničkárov Marcelo Camelo, O Diligente či B Fachada.
Kontinuita v tvorbe zohráva nenahraditeľnú úlohu a piatym albumom sa tento americký hudobník snaží posunúť do novej roviny, v ktorej by sa cítil sebaisto. S postupom ďalších albumov sa už po debute Twin Shadow pohrával s prienikom rocku a electropopu, čím sa mu podarilo vyslúžiť pozornosť verejnosti aj kritikov. Jeho verzia sophistipopu nebola sladká, ani otupujúco romantizujúca. V tracklistoch sa mu miešali uptempové single, poprockové hity s údernými hookmi a výrazné beaty s minimalisticky interpetovanými, ultrakrátkymi textami.
„Mix, ktorý je možné ľahko nakombinovať s čímkoľvek ďalším, však tentoraz plní celkom odlišnú funkciu, než predchádzajúce albumy a väčšmi si zakladá na princípe streamovania. Opiera sa o celý rad singlov a všetko ostatné sa tomu snaží podriadiť.“
Pri radovke Twin Shadow však odrazu niečo z jeho niekdajšej kreatívnej supersily vypadáva. A čo je ešte horšie, tracklist je zostavený v snahe všetko na seba čo najužšie naviazať. Takže zatiaľ čo Is There Any Love (žiaľ, trvajúca len niečo cez tri minúty) dodáva štúdiovke slušnú dávku soulu a la James Brown, v kontexte nahrávky je aj toto vydarené boogie utopené kdesi medzi obmenami melódií z prvej polovice albumu. Lonestar tak reflektuje Johnny & Jonnie, Brown Sugar znie ako pokračovanie druhej stopy s názvom Sugarcane… a nebyť záverečného I Wanna Be Here, ktoré ešte väčšmi zvýrazňuje homogénnosť zvuku, tracklistu by to nijako neublížilo. Pretože rovnaká atmosféra je prítomná už na predposlednom Brown Sugar.
Twin Shadow však nemožno uprieť, že práve vďaka homogénnosti plynie tracklist veľmi rýchlo od prvej k záverečnej skladbe. Mix, ktorý je možné ľahko nakombinovať s čímkoľvek ďalším, však tentoraz plní celkom odlišnú funkciu, než predchádzajúce albumy a väčšmi si zakladá na princípe streamovania. Opiera sa o celý rad singlov a všetko ostatné sa tomu snaží podriadiť.