Bratislavské Jazzové Dni 2013 – 25. – 27.10.2013 – Incheba – Bratislava
Tradicionalisti budú krčiť nos a hundrať, ale to že sa naše najväčšie džezové slávnosti odkláňajú od tradičného chápania džezovej hudby je iba dobre. Väčší žánrový rozptyl otvára dvere aj priaznivcom inej hudby či džezovým laikom.
No paradoxne práve Martin Uherek Quartet, ako najortodoxnejšia vetva slovenského džezu, otvorili festival. Vďaka tejto predispozícii a kvalitnej interpretácii vyhrali minulý rok súťaž talentov a mohli hrať na hlavnom pódiu. Omnoho viac by im však sadol menší klub, kde by ich osvedčené prerábky džezových štandardov viac vynikli. Vo svojom programe Remembering Thelonius Monk venovali priestor tomuto klavírnemu velikánovi be popu a vytiahli do popredia jeho charakteristickú zložitú harmonickú štruktúru. V nej sa odohrával zaujímavý improvizovaný dialóg medzi klaviristom Jakubom Tökölym a saxofonistom Martinom Uherkom.
Martin Uherek Quartet – live in 2012
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=4yatMl6D7PU‘]
Priaznivci legendárneho Joe Zawinula a kultových Weather Report boli sklamaní z nevyhraneného programu kapely Zawinul Legacy Band. V nej sa zišli bývalí spoluhráči tohto rakúskeho génia s vychádzajúcou hviezdou džezovej scény – Hedrianom Feraudom. Najviac zaujal práve Hedrian a to svojou pastoriovskou interpretáciou aj keď s odlišným pohľadom. Postaviť koncert po dramaturgickej stránke nemal byť problém vďaka širokému diazapónu wethearovskej diskografii, napriek tomu sa s jej gradáciou mohla kapela viac posnažiť.
The Zawinul Legacy Band – live in 2013
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=KoX9ikUfrhU‘]
Tento rok sa mnoho očakávalo aj od amerických speváckych hviezd. José James a Bilal vystúpili v rozmedzí jedného dňa. José pôsobil introvertnejším dojmom, kým Bilal spravil na pódiu nevídanú spúšť hodnú popovej hviezdy. Odlišné boli nielen vokálne kvality oboch interpretov, ale aj rôznorodá práca s tónom. Kým u Bilala rezonovala hlboká tónová rezonancia a nie vždy podarené výšky, José učaroval nebývalým scatom, ktorý bol bližšie k scratchingu než k tradičnému Armstrongskému typu. Nie je to náhoda, veď José James má veľmi blízko k hip hopovej komunite, čo ešte viac podčiarkla basgitarová linka Solomona Dorseyho, ktorá s bicími vytvárala prerývané beaty.
José James – live in BJD 2013
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=KIMw65FJ7JU‘]
Piatkový večer uzatvoril americký saxofonista Joshua Redmen, ktorí sa so svojimi excelentnými hudobníkmi zameriava na groove. Aj keď v minulosti koketoval s netradičným obsadením (basgitara, saxofón, bicie nástroje) po rokoch sa opäť vrátil k využitiu klavíra, ktorý predsa len zmäkčuje jeho veľmi sýty prejav. Joshua uzatvoril prvý deň Džezákov v ktorých bolo mnoho silných momentov, ale aj niekoľko rozčarovaní.
| autor: Daniel