8.6 C
Slovakia
pondelok, 23 decembra, 2024
spot_img
ÚvodReportyZhodnosť medzi klasikou, jazzom a populárnou hudbou - iný pohľad na komornú...

Zhodnosť medzi klasikou, jazzom a populárnou hudbou – iný pohľad na komornú tvorbu

konvergencie-2014Medzinárodný festival  Konvergencie, už po päťnásty krát priniesol komornú hudbu z celého sveta. Organizátori úspešne prepojili osobnosti slovenského hudobného života, so svetovými skladateľmi a nadžánrovými projektmi. Počas trinástich dní si mohli návštevníci vypočuť z viac ako tridsiatich kompozícií – a mnohé z nich vo svetovej premiére.

Otvárací koncert v gotickom priestore katedrály Svätého Martina predstavil v unikátnej akustike amerického minimalistu Phillipa Glassa a Martina Burlasa. Tvorba legendy slovenskej alternatívy bola v disharmonickom kontraste voči skoro, až ambientnému zážitku prezentujúcim obdobie najväčšieho minimalistického rozkvetu P. Glassa. V skladba Two Pagess for Steve Reich,  v organovej interpretácii Františka Királyho, sa hlavné harmonické tóny premieňali na nekonečne plynúci alikvótny zážitok.

Burlas & Glass – Pozvánka Konvergencie 2014


 

Umelecký riaditeľ a zakladateľ festivalu Konvergencie – Jozef Lupták využíva svoje zahraničné kontakty na prilákanie atraktívnych hostí. Tento krát možno označiť slovom headliner hneď dvojicu netradičných súborov, ktorých presah plynie z jazzu do súdobej artificiálnej hudby a world music. Projekt Living Room in London vznikol z iniciatívy saxofonistu / basklarinetistu Christoph Pepe Auera a virtuózneho hráča na hang Manu Delaga, ktorých doplnilo sláčikové trio z Londýnskeho Symfonického Orchestra – Ellie Fagg (husle), Tom Norris (viola, husle)  a Gregor Ridell (violončelo). V skladbách najväčšiu pozornosť pútal exotický nástroj hang, Manu Delago naplno využil jeho melodicko – rytmické súvsťažnosti. Tvorba formácia bola veľmi komunikatívna, miestami sa objavovali sugestívne husľové šmyky, či perkusívne využitia saxofónových klapiek, čo obohacovalo výrazovosť skladieb. Vo viacerých z nich sa objavila nečakaná pointa, napríklad v podobe prejdenia do ľudových motívov. Christoph Auer v niektorých momentoch kulminoval jazzové linky a bol to práve saxofónový zvuk, ktorý ako maják odprevadil väčšinu kompozícií do „bezpečného prístavu“. Okrem vlastnej tvorby zaradili hudobníci do svojho programu aj dva bloky mixov zložených z populárnych tém klasickej hudby, prerobených vo vlastných úpravách. Asi tým chceli kompenzovať nedostatok vlastného materiálu, ale pokojne ich mohli zaradiť až do záverečného prídavku, ktorý bol skôr meditatívnou bodkou, než vášnivým uchvátením.

Living Room in London – Without Words


 

Po krátkej prestávke odohrali svoj hodinový program medzinárodné jazzové trio Drum´n´Kotto. V plnom zvuku sa prelínali exotické nápevy v modálnych harmóniách a opäť zo všetkého najviac vytŕčal  cudzokrajný nástoroj – Koto. Aj napriek počiatočnej nepohode, ktorá plynula z neskorého doručenia kontrabasu frontmanovi Chris Jenningsovi (časť koncertu odohral na zapožičanom nástroji) veľmi rýchlo sa formácia zosúladila do polyrytmických štruktúr.

Drum´n´Kotto – Teyla live 2013


 

Tradičná Bratislavská Noc Komornej hudby v troch trojhodinových blokoch predstavila známu literatúru komornej tvorby. Večer otvorilo Lotz Trio (Robert Šebesta, Ronald Šebesta, Sylvester Perschler), ktorý naposledy hrali na tomto festivale pred desiatimi rokmi. Svoj koncert odohrali trochu netradične v predsalóniku Design Factory, keďže chceli oživiť tradíciu salónnej hudby,  pri dobrom pohári vína. Medzi jednotlivými skladbami hudobníci rozprávali o svojich historických nástrojoch (basetových rohoch), ale aj vysvetľovali zaujímavé fakty o historicky poučenej interpretácie. Ťažiskom ich repertoáru bol výber z diela Divertissement Pour Trois Cor de Basset,  od Juraja Družeckého – pozoruhodnej osobnosti hudobného klasicizmu, ktorý presiahol regionálne hranice a jeho tvorba bola známa v celej strednej Európe.

Georg Druschezky – Divertissement / Allegretto Scherzando (Lotz Trio)


 

Od viedenského génia W. A. Mozarta zaznel výňatok z diela  25 Stücke für 3 Bassethörner KV 439b a výber z opier Čarovná flauta a Don Giovanni a to všetko v dobových úpravách.

W.A.Mozart – Fünfundzwanzig Stücke für 3 Bassethörner (Lotz Trio)


 

Lotz Trio sa venujú aj súdobej slovenskej hudbe, zo svojho pestrého repertoáru predviedli melancholické miniatúry Mareka Piačeka nazvané Pustina I. a Pustina VIII.

Marek Piaček – Pustatina VIII (Lotz Trio)


 

Medzinárodné trio v zložení Hagai Shaham (husle), Arnon Erez (klavír) a Raphael Wallfisch (violončelo) priniesli eleganciu Josepha Haydna (Klavírne trio č. es mol), farebnosť Maurica Ravela (Trio pre klavír, husle a violončelo) a nepravidelnú metrickú vášeň, známeho ruského búrliváka Anton Arenskija.

Anton Arensky – Piano Trio No. 1 in D minor

http://www.youtube.com/watch?v=NH_hYNpt8lo


 

Bratislavskú Noc Komornej Hudby uzatvorilo slovenské trio Milan Paľa (husle), Nora Skuta (klavír), Jozef Lupták (violončelo), ktoré si vybralo do svojho programu pietnú skladbu Mozart Adagio (tá vznikla, ako spomienka skladateľa Arvo Pärta na svojho priateľa Olega Kagana), Schubertove Klavírne trio Es dur Notturno s jeho zvýrazneným pohybom sláčikov a netradične zaradenú kompozíciu Amour Fou od avantgardného skladateľa John Zorna – veľkého obľúbenca Jozefa Luptáka. Zornove komorné skladby sú rovnako provokatívne, ako jeho free jazzové vyjadrovanie. Hudobníci sa v interpretácii snažili dať do popredia Zornovu pestrú hudobnú paletu a vyzdvihnúť interakciu medzi sláčikmi a klavírnym harmonickým rozvedením.

John Zorn – Amour Fou


 

Koncert skupín Ventil RG a Vrbovskí Víťazi nadviazal na želanie organizátorov dať priestor na Konvergenciách aj jazzu a populárnej hudbe. Kultová kapela Ventil RG,  známa svojou pestrou žánrovou tvorbou kombinujúcou ska, new wave a punk rock, skoro vôbec nekoncertuje, nenahráva, a predsa medzi ľuďmi stále existuje. Predkapelou boli predstavitelia industriálneho folku – Vrbovskí Víťazi. Toto označenie nemá u nich prenesený význam, keďže ich nástroje sú svojpomocne vyrobené z priemyselných materiálov. Ich vystúpenei bolo skôr vnímané ako zaujímavosť, ale ich kuriózne piesne publikum nerozhýbali, iba rozveselili a pobavili. Organizátori využili atmosférickosť Refinery Gallery a to predovšetkým v hrátkach so svetelným dizajnom, no s akustikou bojovali márne. Ozvučeniu chýbal náboj a všadeprítomná ozvena dávala do popredia skôr basové tóny na úkor spevu a ostatných nástrojových hlasov. Keďže má Ventil RG iba jeden oficiálny album, hudobníci si museli v záverečnom prídavku vypomôcť aj skladbami od Vidieku, ktorý je pokračovaním Kuricovho životného nadhľadu.

Ventil RG – live in Refinery Gallery 2014


 

Päťnásty ročník Konvergencií priniesol aj svetovú premiéru šiestich koncertov slovensko – ruského skladateľa Jevgenija Iršaia, pripomenul desiate výročie od úmrtia Juraja Beneša, vniesol zaujímavý interpretačný pohľad na najodvážnejšie skladateľské obdobie Dmitrija Šostakoviča (Dve skladby pre sláčikové okteto op. 11) , ako aj na rumunského skladateľa George Enescu ( Sláčikové okteto C dur op. 7 ) a Braňo Jobus pripravil pre detského poslucháča podujatie spojené s krstom jeho najnovšej rozprávkovej knihy „Ja nič ja muzikant“ . V rámci bonusového „osudového“ koncertu uviedli organizátori,  pre Konvergencie netradične,  symfonické uvedenie diela L. W. Beethovena (Klavírne trio B dur op. 97 „Arcivojvodské“, Trojkoncert pre klavír, husle a violončelo C dur op. 56. a 5. symfónia c mol „Osudová“).

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img