Febiofest to nie sú len dobré filmy, ale aj dobrá hudba. Z festivalu vám prinášame niekoľko tipov na filmy s hudobnou tematikou, alebo na filmy s dobrým hudobným podkladom.
Válek – Režisér Patrik Lančarič nakrútil film s prozaickým názvom Válek, v ktorom si kladie otázku, či bol Miroslav Válek viac komunistickým funkcionárom, alebo básnikom s citlivou dušou. Dodnes mnohí nevedia jednému z našich najmodernejších poetov odpustiť, že vstúpil do služby zvrátenej ideológie a že sa vraj z pohodlia bratislavského Carltonu nečinne prizeral na mlátenie študentov počas sviečkovej manifestácie. Ale netreba tiež zabudnúť ako pomáhal mladým autorom aj osobnostiam z kultúry, ktoré to mali nahnuté. Známy je jeho blízky priateľský vzťah k Mariánovi Vargovi, ktorému cez Ministerstvo kultúry kúpil vysnívaný hammong organ a „žehlil“ za neho prúsery. O hudobnú zložku dokumentu sa postaral Vladislav Šarišský, o ktorom sa hovorí, že má podobne osobitý interpretačný vklad ako Marián Varga.
David Lynch: The Art Life – Dokumentárny autobiografický snímok o živote Davida Lyncha z pohľadu Davida Lyncha. Ako sa z flákača a tvrdohlavého mladíka, s vášňou iba pre výtvarné umenie, stal jeden z najuznávanejších amerických režisérov sa odohráva na pozadí Lynchových filmov a podmanivej, do koži prenikajúcej, atmosférickej hudby Jonatana Bengta. Svoje surrealistické videnie sveta režisér vysvetľuje v spomienkach a reminiscenciách na detstvo a dospievanie.
David Lynch: The Art Life – trailer
Nico, 1988 – Trochu bláznivý, trochu banálny, trochu retro, trochu „undergroundovský“, no predovšetkým nekonvenčný filmový pohľad na valkýru Nico. Na počiatku tohto filmu je rozhovor s novinárom, v ktorom sa Nico odmieta baviť o Velvet Underground – kultovej kapely, s ktorou nahrala iba tri piesne – ale tie ju navždy označili za múzu Andyho Warhola. Speváčka mala nešťastnú kariéru, ale aj krásne skladby, ktoré ústili do jej nemeckého pôvodu. Filmový snímok ukazuje na posledné roky jej života a na európske turné so sprievodnou kapelou tvorenou z migrantov, feťákov a zblúdilých duší. Poukazuje na priepastné rozdiely medzi západným a východným blokom – kde sa informačný nedostatok nahrádzal veľkým hladom po avantgardnom umení. Hudba vo filme je epickejšia než ju v skutočnosti Nico tvorila a stiera rozdiel medzi pojmom šansónová umelkyňa a rocková diva.
Nico, 1988 – trailer
Silent Night / Cicha noc – Jeden z najzaujímavejších súčasných poľských hudobníkov Wacław Zimpel sa vo veľkej miere venuje aj scénickej hudbe. Skomponoval hudbu k príbehu o jednej „tichej noci“ a do tohto „ticha“ vniesol ambientné ruchy a šramoty s náznakom melódie. Konflikt medzi hlavným hrdinom Adamom žiadajúcim po svojej rodine predaj pozemkov vyústil v melodicko-rytmickom motíve a naliehavej dynamickej kamere.
Cicha noc – trailer
https://www.youtube.com/watch?v=cA6BUYVkQoE
Naked Lunch – Psychedelický trip do ľudskej mysle v réžii Davida Cronenberga na motív knihy Williama S. Burroughsa Naked Lunch. Mysteriózne vstúpenie do života drogového závislého, ktorý prestáva vnímať rozdiel medzi realitou a skutočnosťou, vznikol ako reakcia bítnikov a ako kontrakultúrny manifest. Už na sklonku päťdesiatych rokov defiloval priechod hippies k punk rocku. Geniálny hudobný soundtrack s free jazzovým Ornettom Colemanom a kanadským skladateľom Howardom Shoreom nahral London Philharmonic Orchestra, kde dokonale spojil ten „vonkajší“ zorganizovaný svet klasickej hudby s tým „vnútorným“ rozhádzaným
s free jazzovými spojkami a moduláciami.
Naked Lunch – trailer
The Saragossa Manuscript / Rękopis znaleziony w Saragossie – Čiernobiela snímka na štýl comedia del arte a na motív románu kniežaťa Jana Potockého. Odľahčené rozprávanie a odkaz na veľkých rozprávačov je spracované pod hudobným oparom poľského klasika Krzysztofa Pendereckého, ktorý spojil renesančnú hudbu s modernou.
Rękopis znaleziony w Saragossie – soundtrack
Ružové sny – Režisér Dušan Hanák a skladateľ Petr Hapka sa stretli pri výrobe filmu Ružové sny, ktorý patrí k Hanákovým najlepším. Tragikomédia o každodenných starostiach, snoch a túžbach prostého poštára Jakuba dvoriaceho sa Jolanke, v podaní Ivy Bittovej, ale aj o ľudskej zlobe, závisti a konfliktoch medzi majoritnou a minoritnou spoločnosťou. Temperamentná rómska hudba pookreje nejedno zatvrdilé srdce, veď úprimná láska zvíťazí aj nad chladnými predsudkami.