Bola to veľká uštedrená rana slovenskej elektronickej scéne. Keď dva dni pred začatím podujatia OOA sa akcia zrušila, pričom mnohí ľudia sa o tom dozvedeli až pred vstupom do areálu Zlatých Pieskov, bolo jasné, že dôvera v organizátorov podobných akcií zostane naštrbená. Nedôvera zo strany fanúšikov, kapiel, sponzorov. S takýmito problémami sa musel festival NEON, ktorý nemal nič spoločné s týmito lapáliami, vyrovnať už na začiatku svojej púte. Podarilo sa mu to a na Slovensku konečne môže vzniknúť silná značka, ktorá bude konkurovať minimálne tým českým.
Festival sa nezaobišiel malých lapsusov, no keď sa rodí niečo nové je to pochopiteľné, ale na organizátoroch bolo sympatické, ako sa snažili problémy riešiť s chladnou hlavou, neprepadnúť panike a komunikovať. NEON vstúpil do festivalového života dôstojne. Súkromný pozemok na Zlatých Pieskoch, kde sa koná napríklad aj Hip Hop Žije, sa naplnil až v neskorších večerných hodinách, medzitým, väčšinou slovenskí a českí producenti robili zvukovú výplň.
O riadny rozbeh sa postaral až ruský producent Arty so svojím progresívnym housom, ktorým v minulosti zaujal takých velikánov ako Armina van Buurena, Paula van Dyka či Above & Beyond, ktorým robil zaujímavé remixy. A práve posledne zmieňovaná formácia mala v prvý festivalový deň najväčší úspech. Hoci malo toto britské trio pomalší rozbeh kariéry, v posledných rokoch patria k najžiadanejším elektronickým artiklom. V roku 2014 dokonca ako prvý britskí producenti vypredali newyorskú Madison Square Garden, a až v takýchto súvislostiach oceníme, čo sa organizátorom podarilo do Bratislavy dotiahnuť. Pomalé rozbehy tém sa v hĺbavých plochách rozpínali a rôznymi variáciami k sebe priťahovali pozornosť. Progresívne beaty i popové melódie vytvorili syntézu kvalitnej tanečnej zábavy. Nič viac v ten okamžik ani nebolo treba a bolo jasné, že britská elektronická scéna prežíva znovuzrodenie.
Above & Beyond – live at NEON 2016
https://www.youtube.com/watch?v=F23GtnF10AY
Kedysi ju naštartovalo legendárne duo Karl Hyde a Rick Smith a ich kapela Underworld. Je to už síce pár rokov, ale zoskupenie nežije v spomienkach, práve naopak, pred tromi mesiacmi im vyšla oceňovaná doska Barbara Barbara, We Face a Shining Future. A atmosférické hymnické beaty s hypnotickým vokálom Karla Hyda prilákali nielen generáciu tridsiatnikov, ale aj mladé obecenstvo, pre ktorých je Underworld viac než len príjemným retrom. Na obrovskom stagi, ktorý si kapela nechala doviezť priamo z festivalu Glastonbury, sa vytiahol kvalitný zvuk načechraný deväťdesiatkovou melanchóliou. A nemohla chýbať ani Born Slippy – neoficiálna hymna tanečnej hudby. Tá pretrváva až do dnešných dní.
Underworld – Born Slippy live at NEON 2016
K tomuto úspechu majú síce Rudimental ešte ďaleko, ale aj ich popularita naberá na sile. Hity by na to aj mali, veď piesne Feel the Love, Waiting All Night, Never Let You Go majú glogálny úspech. Chýba im k tomu ešte koncertná charizma. Na NEON festivale sa predstavili ako Djský set so základným stavebným kameňom rytmom, z ktorého otesávali občas podpriemerné, občas geniálne melódie. Nevyrovnanosť repertoáru je to, na čom by sa dalo ešte zapracovať. Aj keď sa na festivale skloňovali predovšetkým tri mená headlinerov, rozhodne nebol zvyšok umelcov do počtu. Potešila juhoafrická producentka Nora En Pure, Brit Ilan Bluestone i československá scéna na čele s veteránmi Toky, Boss, Dallo, ako aj mladíček Inkwall. Zaželajme teda novému festivalu všetko dobré a dúfajme, že tak ho iba obtrela veľká búrka, tak nech ho obchádzajú aj všetky úskalia týkajúce sa organizovania podobných podujatí.