One Day Jazz Festival – Andrej Šeban & Band; Depart Refire; Frank McComb – 27.02.2013 – Istropolis – Bratislava
Jednodňový džezový festival priniesol toľko očakávaný pestrofarebný pohľad. Džez rock, európska tradícia aj popovejšie pozlátko. Hudobná mozaika One Day Jazz festivalu zaguľatila improvizáciu do trojobalu Šeban, Sokol a McComb.
Andrej Šeban po rokoch nedôvery dostal opäť chuť pracovať s kapelou a jeho nový projekt vyzerá veľmi nádejne. O generáciu mladší spoluhráči mu dali nový impulz, ktorý sa premietol do následného intenzívneho koncertovania. Hudobné pokusy o alternáciu improvizovaných častí so zvukom nahradil pesničkový formát s improvizovaným presahom.Naživo zostáva v skladbách presná štúdiová podoba, ale všetko ostatné vzniká na javisku. Preto sú Šebanove vystúpenia vždy odlišné.
Od skupiny dostáva hlavne v rytmických patternoch veľkú oporu, lebo rytmus je pre neho veľmi dôležitý, keďže v ňom vidí podstatu našej civilizácie. Inšpiráciu pri melose hľadá zas vtáčom speve, ale aj v modalite ľudového prostredia. Dlhé roky nechcel Šeban spievať, lebo neveril vlastnému hlasu. Doviedol ho k tomu až Dežo Ursiny a práve k jeho vokálu má najbližšie. Z jeho farby, ktorá má príjemný odtieň vyžaruje pokoj. K ľudovým nápevom začal používať aj východoázijské prvky, ktoré kulminuje do výšok. Inak sa pridržiava hlavne v stredných registroch.
Hostiteľ večera Martin Valihora sa predstavil hneď v dvoch formáciách a to v európskom a americkom zložení. Trio Sokol, Valihora a Heiri Känzig predviedlo štandardnú interpretáciu európskej džezovej tradície. Ich zvuk bol drsnejší za čo mohol najmä zvuk Sokolovej trúbky v ktorom naplno vyznel jej šelest.
Depart Refire – live in Bratislava 2013
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=4ibjw3NAVwE&list=UUlni63iPbqgTBX0QDm5FFnQ&index=4′]
V spoločnom projekte Depart Refire sa divoké harmónie prelínali s rytmickými nunciami. Valihora držal rytmiku pevnými rukami a dovolil si rôzne trioly a zámerné rytmické porušovania s proti pohybmi. Heinri sa často na kontrabase presúval oktávovami skokmi a jeho melodicko rytmické frázovanie bolo na vysokej úrovni.
Američan Frank McComb je známy nielen pre rôzne hviezdne spolupráce, ale aj svojou tvorbu, ktorá je nezávislá. V Bratislave Frank viac krát zdôraznil, že nie je pod žiadnym vydavateľstvom a že pre umelca je najdôležitejšia práve jeho sloboda. Preto si môže dovoliť vybrať na koncert neznáme skladby viac improvizovať. Frank sprevádzal svoje skladby na klávesoch a v Bratislave mu rytmickú fazónu pripravil Martin Valihora a Reggie Washington, ktorý je špičkovým sidemanom.
Frank McComb – live in Bratislava 2013
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=TxHBXDWJC1U&list=UUlni63iPbqgTBX0QDm5FFnQ&index=3′]
Práve Valihorove držanie rytmu sa muselo viac upokojiť a podvoliť pesničkovému formátu. Až v uvoľnených polo improvizovaných aranžmánoch sa naplno mohol prejaviť. V nich sa aj Frank predstavil ako zdatný pianista, keď predviedol mnohé septakordové kadencie. Frank hral veľmi jemne a svoju vokálnu jazdu prestriedal z hlbšieho barytónu do sýtych výšok. Bezprostrednosťou získal nielen svojich fanúšikov, ale aj Anitu Soul, ktorá si s ním vystrihla neplánovaný duet.
| autor: Daniel