autor: Daniel Hevier ml.
Vo svojej dobe mierne podceňovaná kapela, ktorá otvorila dvere Muse, Coldplay či The Killers. Pri prebiehajúcej britpopovej vojne sa hovorilo najmä o Blur a Oasis, napriek tomu nemali oni nikdy problém získať si oddaných fanúšikov. Takých, ktorý s nimi odrástli, spomínajú a nevadí im, že sa aj ich zvuk ďalej vyvíja. Placebo oslávili v Bratislave dvadsať rokov existencie.
Stefan a Brian v rozhovoroch vravia, že hranie hitov berú ako povinnú jazdu, cez ktorú by sa už najradšej prepracovali k novým skladbám. Práve uzatvorenie dvadsiatich rokoch kariéry je tou správnou motiváciou. Duo zároveň tvrdí, že zaujať v domovskej Británii je problém, ľudia tam neprejavujú takú vášeň ako inde vo svete. V tomto zmysle mohli byť so slovenskými priaznivcami viac než spokojní. Svoju polhodinku slávy zažila predkapela Adalbert – projekt Vojtěcha Štědroňa, ako live band pôsobiaci v kvartete. Príjemná elektronická fúzia post rocku a ambientu s priamočiarym ťahom na harmonickú líniu.
Namiesto inštrumentálnej introdukcie, obligátne využívanej mnohými kapelami, sa z reproduktorov valí najznámejší singel kapely – Every You, Every me, a z videoprojekcie idú sekvencie z dvadsaťročnej kariéry. Do pološera nastupuje Brian Molko, Stefan Olsdal a sprievodní hudobníci Bill Lloyd (basová gitara, klávesy), Fiona Brice (husle, klávesy, theremin), Nick Gavrilovic (gitara, klávesy) a Matt Lunn (perkusie) a hneď od začiatku vytvárajú masívny zvuk. Jeho správne rozloženie najprv potvrdil úder bicích nástrojov s ostrým akcentom a hneď na to mohutný súzvuk gitary a basgitary v úvodnej Pure Morning.
Placebo – Every You, Every Me
Akustika v Aegon Aréne a v podobných halách je nevyhovujúca. Často dochádza k zdeformovaniu a žalostný výsledok poznačuje zážitok z veľkých koncertov. Tentokrát to bolo o inom. Placebo prekvapili tvrdým zvukom podobným, akým nachádzame pri Rammstein, no čistejším než u Faith No More, ktorý tu vystupovali pred dvoma rokmi. V koncertnom setliste premiešali svoje najväčšie hity s málo hrávanými piesňami z ich začiatkov a so skladbami s posledného albumu Loud Like Love, vrátane nového singlu Jesus Son. Podstatná ani nebola melódia známeho hitu, leitmotív toho, čo poznáme z hitparád, youtube, rádií, ale to, ako ho hudobníci dokázali naživo spracovať. Každú jednu skladbu vygradovali až vznikol akýsi post rock, za ktorý by sa nehanbili ani Mogwai.
Placebo – teaser concert tour 2016 / 2017
Brian Molko, mladšia verzia Dava Gahana z Depeche Mode, spieval s bravúrou, jeho hlas rokmi nevyschol, stále si drží tú zaujímavú farbu a iskru, Stefan Olsdal ukázal invenciu v aranžérstve a variabilitu ako multiinštrumentalista. V Bratislave sa predstavil ako gitarista, basgitarista i klavirista. Koncertný pôžitok dotvárali svetlá vyťahujúce odtiene z ich melancholickej, energickej a prekvapujúco stále aktuálnej tvorby. Hoci na tomto koncertnom turné prišli Placebo zaspomínať na dávne časy, nostalgia sa nekonala. Koncert oslovil aj nezainteresovaných ľudí, pred ktorými sa objavila kapela nebažiaca po úspechu, ale po nových podnetoch.