Svoj klavírny svet prišiel predstaviť jeden z najpopulárnejších žijúcich skladateľov Philip Glass. V tomto jedinečnom príbehu vystúpili ako spoluúčinkujúci aj japonská klaviristka Maki Namekawa a ruský klavirista Anton Batagov. Na desiatom ročníku Viva Musica! spoločne predviedli dielo The Complete Piatno Etudes (1994-2013).
Dôvodom vzniku klavírnych etúd je rozhodnutie stať sa lepším klaviristom. Viedla ho k tomu túžba po sebazdokonaľovaní, priblíženie sa k typu umelca Rachmaninova, ktorý bol zároveň vynikajúci skladateľ a excelentný klavirista. Pri hraní sa menili všetci traja kolegovia. Veľmi dobrý dramaturgický ťah. Keďže Glass je vnímaný skôr ako skladateľ, Namekawa a Bagatov dodali interpretácii rozmanitejšiu dynamiku a artikulačnú presnosť. Japonka skladateľove etudy pozná do poslednej noty, pretože ich kompletne nahrala. Jej hra bola dynamická a plná vášne. Rus bol naopak viac lyrickejší, zasnenejší. Partitúry predviedol v melancholických podobách.
Maki Namekawa – Philip Glass Etude No 20
Glass hral všetky svoje skladby spamäti. Glassove kúzlo je jednoduché. V kráse jednoduchosť – v jednoduchosti krása. Glass sám, sediaci za klavírom a čas, ktorý splýval do jemného svetla. Dvadsať rokov zhmotnených do viac ako dvojhodinových asociácií a spomienok. Toto bolo to. Kvintesencia pre slovenského vnímateľa. Skladateľ umožňuje publiku pri počúvaní vytvoriť si svoj vlastný svet. Poslucháč prežíva intímne chvíle spolu s ostatnými. Aj keď Glass pôsobí rezervovane, podľa jeho slov publikum veľmi citlivo vníma.
Maki Namekawa – Philip Glass Etude No 16
Napriek tomu, že v súčasnosti patrí nepochybne k najinovatívnejším a najrešpektovanejším osobnostiam vo svete hudby, zopár návštevníkov po prestávke odišlo. Aj vďaka jeho hudbe k filmom Glassova tvorba preniká medzi širšie spektrum poslucháčov, čo je pri klavírnych etudách tohto hudobného typu náročnejšie. Jeho hudba inšpirovala mnoho skladateľov po celom svete. Združenie Cluster Ensemble odohralo koncert v Košiciach premiérou skladby od Philipa Glassa s názvom „Music with Changing parts.“ Skladateľa ich interpretácia zaujala natoľko, že po rozhovore s Ivanom Šillerom im navrhol užšiu spoluprácu.
Maki Namekawa – Philip Glass Etude No 12
Matej Drlička si nebol istý, ako ľudia na Slovensku prijmú umelca tohto formátu. Napriek tomu bolo vypredané. V deň koncertu v Bratislave museli organizátori pridať špeciálne miesta pre diváka na pódium. Udalosť jednej z najrešpektovanejších osobností vo svete hudby zhrnutá do viac ako dvojhodinovej cesty myšlienok.