The Tiger Lillies a Praha majú medzi sebou dlhotrvácne puto. V Divadle Archa tentokrát predviedli to najlepšie zo svojej produkcie v programe pod názvom The Best of The Tiger Lillies – From the Circus to the Cemetery. Bolo čo počúvať, bolo sa na čo pozerať, bolo sa na čom smiať.
The Tiger Lillies putujú po svete, aby vyrozprávali príbeh, ktorý pozná každé mesto, v ktorom sú tmavé uličky nemým svedkom hrozných činov a vyskakujú z nich legendy o vrahoch, podvodníkoch, gangstroch. Londýn má Jacka Rozparovača a Mackie Messera, alchymistická Praha zase príbehy o šarlatánoch okolo cisára Rudolfa či rôznych bezmenných travičoch.
Na týchto nevyriešených záhadách aj urban legendách sú postavené veľmi populárne turistické atrakcie Dungeon. Temné prostredie gangstrov s úkladnými vraždami, pašovaním alkoholu a drog dokreslené temnými silami spopularizoval v popkultúre seriál Peaky Blinders.
Niečo obdobné prezentujú aj The Tiger Lillies, ktorí sa do stovežatej Prahy zamilovali na prvý pohľad, keď zažili jej nespútanú atmosféru z divokých deväťdesiatych rokov, keby bolo všetko nemožné možné. Možno si ju obľúbili aj preto, že v nej našli ten kafkovský surrealizmus aj hrabalovskú poetiku – zastúpenú umeleckou bohémou početných pražských kaviarní a pivární.
Vltavou preteká inšpirácia podobne ako cez Seinu či Rím. Do týchto končín priniesli The Tiger Lillies trubadúrsku a truvérsku tradíciu zo severu a juhu Francúzska. Z rozprávačskej lyriky vychádza aj ich hudobná zložka, v ktorej dominantnú úlohu hrá šansónová melódia zaobalená v rôznych vplyvoch aj punkovému prístupu a do značnej miery je ovplyvnená kabaretom Bertolta Brechta.
Podobný vzťah udržiava s Prahou aj The Residents, ktorý tiež našli umeleckú slobodu v Divadle Archa. Ako lepšie ozrejmiť puto, ktoré má The Tiger Lillies s Archou, ako keď na začiatku ich koncertu, organizátori oznámili, že kapela sem opäť zavíta 2. decembra 2023 so špeciálnym programom s Orchestrom Berg a koncert je už takmer vypredaný.
Aprílové vystúpenie pozostávalo z toho najlepšieho a najzásadnejšieho, čo kapela vytvorila, v programe pod názvom The Best of The Tiger Lillies – From the Circus to the Cemetery. Na scéne boli traja, pri čom nemožno hovoriť o zakladajúcej zostave, hoci základným principálom tohto temného kabaretu je od jej vzniku Martyn Jacques, ktorého falzeto je ich poznávacím znamením. Sprevádza sa klavírom, ukulele a akordeónom a práve akordeón je spájaný s námorníkmi ako nástroj tlmočenia ich smútku za domovov aj opileckého uvoľnenia v krčmách v prístavoch.
Jazzovú náladu priniesol kontrabasista Adrian Stout, ktorý je súčasťou kapely od roku 1995, s vyhrávkami v menších intervalových rozpätiach aj hrou na teremíne a hudobnej píle. Nová posila, bubeník Budi Butenop oslovil decentným a tichším bubnovaním striedajúc pri tom údery paličkami a metličkami, pričom medzitým stíhal aj vypointované fórky.
The Tiger Lillies netlačia humor nasilu, stačí iba náznak, nie je toho veľa, je to únosné a sedí to do konceptov piesní. Tú smutnejšiu tvár súčasného sveta a zvážnenie prišlo pri zmienke o vojnovej agresii voči Ukrajine. Trio dáva jasne najavo svoj odpor voči tejto nespravodlivosti. Hoci spievajú často o mýtizovaných gangstroch, skutočný darebák podľa nich sídli v Kremli a svojimi bludmi vydiera celý svet (skladby Gangster in the Kremlin a I’m a Star).
Odľahčenie prišlo v záverečnej – ikonickej piesni Heroin and Cocaine, keďže alkohol nie je jediným mámením po plavbe do neznáma, ktorú v našich končinách znovu preslávila poľská performerka Karolina Czernacka.
Svet je ako roztrasená bárka plávajúca na rozbúrenom mori. Pokiaľ bude držať kurz kapitán M. Jacques je aspoň istota, že zosmiešnia a vysmejú sa každej zlej ľudskej vlastnosti a budeme opäť dúfať, že temnota nepresiakne z ich piesní aj do bežného života.