Koncert je komplexným zážitkom, ktorý pozostáva z hudby, charizmy účinkujúceho, a vytvára sa na ňom chémia medzi interpretom a publikom. A ešte tu je alchýmia jednotlivých piesní. Pesničiek, ktoré vo vás zostanú aj dlho potom, čo si už ani nespomeniete, ako vlastne ten koncert prebiehal. Redakcia MusicPress.sk si bude ešte dlho pamätať tieto skladby.
Sixto Rodriguez – I Wonder
Táto pieseň má podobnú dynamiku a chytľavosť ako svetoznámy hit Like a Rolling Stones. Namiesto všeobecnej obľuby je utajeným klenotom všetkých audiofilov. Skladbu, v ktorej americký hudobník s mexickými koreňmi Sixto Rodriguez, rozmýšľa nad obyčajnosťami života, preslávil až film Searching for Sugar Man. Rodriguez mal našliapnuté na slušnú kariéru pesničkára: zmluvu na dva albumy a kopec dohodnutých koncertov. Namiesto slávy pocítil trpkú príchuť šoubiznisu a jeho kruté pravidlá. Nepresadil sa, no vďaka pokornej povahe ho to nezlomilo. Odišiel do ústrania a pracoval ako robotník. S Bobom Dylanom ho prirovnávali nielen pre farbu hlasu, ale aj pre schopnosť napísať skladbu, ktorá vie osloviť masy a pritom má hlbokú myšlienku. I Wonder má jednoduchý text, ale geniálne rozvrstvený. Rozprávač (Sixto) premýšľa o svete, vzťahoch, sexe, detských slzách a nezmyselnom umieraní vo vojnách. Hudobník sa stal šíriteľom mieru a tento kontext pochopili v Juhoafrickej republike, kde sa šírili pirátske verzie jeho dvoch albumov Cold a Coming from Reality. Dylanovská introvertnosť nie je zamieňaná za uzavretosť. Na Pohode vystúpením ukázal, že je voči publiku empatický a náchylný na osobné stretnutia s ľuďmi.
Miro Tóth – Kvarteto siahajúcich chápadiel
Kompozíciu zhudobnil kvartet, ktorá má v repertoári vyše deväťsto skladieb. Ani napriek tomu nezapadne a nestratí sa. Má iný rozmer. Ľudský aj tragický. Vznikala rýchlo a na diaľku. Svetová premiéra zhudobneného príbehu dvoch mladých ľudí, ktorí zahynuli rukou chladnokrvného zabijaka a vyšších mocenských cieľov. Je nekompromisná a z jej prudkého pulzovania mrazí. Do poslednej sekundy. Zložil ju mladý slovenský skladateľ Miro Tóth a prejavuje sa v nej Zeljenkovská sonoristika (zhodná náhoda, že obaja napísali svoje najsilnejšie výpovede vo veku okolo tridsať rokov) i Godárovský spiritualizmus. Miro podobne ako jeho obľúbený autor Béla Bartók hľadá princípy humanizmu, ktoré neumlčia ani chápadlá moci a ľudskej zloby.
https://www.youtube.com/watch?v=71l-nno3Tac
Návštevníci Pohody – The Lion Sleeps Tonight (Wimoweh)
Nie, táto všeobľúbená pieseň nezaznela v podaní acapelly The Tokens, ani sa neobjavila na žiadnom stagi v podobe coververzie od rozbláznenej kapely či interpreta. Tí, ktorí sa pohybovali pri hlavnom stagi, si mohli v sobotu na obed všimnúť rozrastajúcu sa skupinku sediacich ľudí baviacich sa na vlastnom programe. Rev leva a zvuky džungle imitovali skvelo a zabávali tým nielen seba, ale aj ďalších okoloidúcich. Aj o tom je Pohoda, vedieť si vytvoriť vlastnú pohodu.
St. Vincent – New York
Jemne sentimentálna, trochu temná, príkra popová balada s veľkým drivom. St. Vincent pri nej opustila svoje obľúbené postupy a zminimalizovala vlastné vyjadrovacie prostriedky iba na klavír a vokál. Touto kombináciou rozpráva jednoduchý príbeh o strate blízkeho človeka na pozadí života v megalomanskom meste. Speváčka prekvapila intímnosťou a jej hlas má jemný nádych jesenného splínu, ktorý sa vypučí do žiarivého refrénu.
Ride – Today
Na Pohode trochu pozabudnutá kapela odohrala dobrý koncert. Na pódiu sú spoľahliví a zakaždým, keď ich vidíte, máte z nich dobrý pocit. Na tejto skupine je zaujímavé, že hoci hrá v strednom tempe, väzbením ešte viac spomaľuje, čo je príklad aj skladby Today. Efektmi a vrstvením zvuku vzniká dojem gradujúcej prázdnoty, ktorá vedie do finišu, ale akosi chýbajú šprintéri. Publikum bolo v extáze a aj keď dopredu poznalo zápletku, rozuzlenie aj koniec. Dychtivo čítali tento príbeh dokonca.
Calexico – The Town & Miss Lorraine
Migrácia je stále aktuálnou témou, ku ktorej sa postavila kapela z americko-mexického pohraničia originálnym hudobným mixom. Calexico vedia zanôtiť precítenú melódiu z apalačských hôr a pridať k tomu temperamentný rytmus mariachi dychovky. Pochádzajú z amerického pohraničia, ale v ich živelnosti nehľadajte žiadnu divokosť. Sprevádza ich jemnosť na každom kroku, ako pohladenie od básnika. Vysídlenie je ústrednou témou celého albumu, z ktorého pochádza aj táto pieseň. Slnečná melódia kontrastuje s tragickým koncom Miss Lorraine.