autor: Zuzana Vernerová; Too Many Zooz; 18.11.2018; Fléda; Brno
V Brne sa hovorí, že New York není Brno. V piatok 18. 11. 2018 sa brnenská Fléda približne na hodinku a pol naladila na atmosféru, ktorá je príbuzná skôr podzemiu newyorského metra. Môže za to trojčlenné buskingové hudobné zoskupenie Too Many Zooz.
Na to, aby ste sa z pouličného hudobníka vypracovali na žiadaného umelca chce jednak mnoho guráže a odhodlania, ale predovšetkým poriadnu dávku talentu a v prípade Too Many Zooz i extravagancie. Trio zložené zo saxofonistu Lea Pellegrina, trubkára Matta Muirheada a bubeníka Davida Parksa predviedlo českému publiku, čo to znamená hudobne vyrásť v undergrounde. Ale poďme po poriadku.
Ešte predtým než si publikum muselo vydupať a vykričať hlavné hviezdy večera, zjavila sa na pódiovom nebíčku večernica zvaná Marching Gang. Že ste o tejto českej kapele ešte nepočuli? Ani ja nie. Táto štvorčlenná kapelka totiž vznikla ani nie pred rokom v Prahe. Fúzia bicích nástrojov a elektroniky fanúšikom TMZ ponúkla príjemné zahriatie sa pred hlavným chodom večera. Nemôžem sa ale ubrániť pocitu, že predskokani dali tento večer hlavne k záveru na heslo: „veľká show, málo muziky“. Možno im to ale vyčítať, keď si hlavný zákusok večera, Leo Pellegrino, vtancoval na pódium v grandióznom štýle 80. rokov 20. storočia s líščím ohonom trčiacim z nohavíc? Rozhodne nie, celý večer bola totiž jedna veľká show.
Leo sa uviedol ako novodobý kráľ. Šialené kvetované sako, v uchu náušnicu s krížom, na jeho peroxidových kaderách čelenka a pod sakom tielko, ktoré na bokoch odhaľovalo značkové trenírky. Tak a teraz si predstavte tento celý zjav za sprievodu extrémne tanečne podmanivého zvuku barytón saxofónu. Ale tu nekončíme. Pridajte si k tomu v predstavách ešte dokonale ladené pohyby, obtáčanie sa okolo vlastnej osy a miestami až perverzne sexuálne obtieranie sa o hudobný nástroj. Tak to bol úvod.
Samozrejme by sme mali hovoriť o hudbe. A tu to bude ťažšie. Väčšina fanúšikov, ktorí prišli na piatkový koncert pozná TMZ z ich virálnych videí, už menej z nich si reálne pustí ich celý album, napr. Subway Gawdz z roku 2016, na ktorom je o. i. aj jeden z ich najznámejších songov – Warriors. Ale ten poznajú asi všetci. Kapela na koncerte odohrala niekoľko skladieb z tohto albumu. Diváci si naživo vypočuli napríklad Kings Avenue i spomínaný song Warriors, s ktorým sa New York rozlúčil s Brnom v perfektnej atmosfére.
Too Many Zooz – Bedford
Ako správni showmani si TMZ pripravili zopár bizarností. Niekde uprostred koncertu bubeník David počas saxofónového sóla len tak mimochodom vytiahol (pánboh vie odkiaľ) vypchanú zatuchlú americkú veveričku s ktorou si obehol kolečko okolo svojich hudobných kolegov. Okrem veveričky si David pripravil pre divákov ešte krátky prejav, kde anglicky rozumejúcim divákom prezradil aká bola najpodivnejšia vec, ktorú zažil v metre. (Paradoxne to nebol on s vypchatou veveričkou.) Raz sa viezol s pánom, ktorý venčil svojho „petinka“ – naružovo prefarbenú hlávku kapusty na vôdzke.
Kapelka si držala úvodný groove zhruba do polovice koncertu, potom nastal mierny útlm. Ľudia sa prestali vlniť do rytmu, niektorí si zašli doplniť tekutiny, iní sa predierali dopredu v snahe zachytiť koncert na video do smartfónu. Divácka tanečná pauzička bola pretrhnutá v momente, kedy chlapci ohlásili poslednú pesničku. A tak ľudia spozorneli, po nej zatlieskali a newyorskí undergrounďáci zmizli v zákulisí.
Späť na pódium ich ale vytiahlo niekoľko minútové skandovanie, potlesk a vyklepávanie na pódium, pri ktorom sa ľudom podarilo zhodiť dokonca aj mikrofón. Na prídavok prvý vyšiel David, ako správny squater sa zvalil na pódium, oprel si ruku o hlavu a počkal si na zbytok kapely. Celá Fléda sa zavlnila v rytme posledného songu Warriors, Matt si vyklepal sliny z trúbky a koncertu bolo koniec.