Kapela The Notwist nahrala nový materiál On Vertigo Days, ktorý vznikol zo štúdiových stretnutí aj spoločnej improvizácie, ktorými sa chceli posunúť ďalej vo svojom zvuku a prejave. Cico Beck z The Notwist nám porozprával o ich prístupe, o tom ako k nim prichádzajú nápady a ako ich vedia potom spracovať a takisto nám prezradil detaily z ich pražského koncertu. Ten sa uskutoční 04.10.2024 v pražskom Meetfactory – do Prahy sa vrátia po deviatich rokoch. Vstupenky na tomto mieste.
S kapelou What Are People For ste nahrali EP zároveň ste išli aj spoločné turné. Na koncertoch ste hrali aj skladbu Illusions od Cypress Hill.. Ako k tomu celému došlo?
Poznáme sa s členmi What Are People For už dlhšiu dobu a skutočne oceňujeme ich prácu a obdivujeme ich ako hudobníkov aj umelcov. Keď dali dohromady kapelu a ukázali nám ich novú skvelú hudbu, podarilo sa nám ich presvedeiť k vydaniu nahrávky na našom labeli Alien Transistor.
V máji ste absolvovali koncerty v Londýne aj Glasgowe. Je ťažšie po Brexite spolupracovať s tamojšími promotérmi? Ako funguje prepojenie britskej a nemeckej alternatívnej scény?
Žiaľ, hrať vo Veľkej Británii sa nesmierne skomplikovalo, pretože teraz potrebujete víza, ktoré sú v Spojenom kráľovstve aj tak dosť obmedzené a ešte viac to predražuje náklady na koncertovanie. Stále tam však máme dobrý kontakt na našich hudobných priateľov ako napríklad Elijah Minelli, Jam Money, preto sa snažíme s nimi čo najviac stretávať a spolupracovať.
Používate veľmi výraznú grafiku, zároveň je aj vaša hudba veľmi obrazotvorná. Ktoré spojenie hudby a vizuálneho umenia máte rád? Čo ste si predstavoval pri tvorení On Vertigo Days.
Veľmi sa nám páči možný vizuálny komponent našej hudby. Pre Vertigo Days sme hľadali niečo tajomnejšie a psychedelickejšie a sme nesmierne šťastní, že sa nám podarilo osloviť a získať skvelú japonskú fotografku, ktorá prispela svojimi fotografiami na artwork nášho albumu.
V čom bolo pre vás tvorenie vášho posledného štúdiové albumu On Vertigo Days odlišné od predchádzajúcich nahrávok. Chceli ste prekvapiť samých seba? Pomohlo skladbám to, že ste ich dokončovali s odstupom?
Začali sme najprv s nahrávaním celej kapely a zaznamenali sme aj množstvo improvizácií. V ďalšom procese sme mali možnosť sa dostať do kontaktu s inými umelcami, ktorí prispeli peknou spoluprácou na tejto nahrávke.
Sú vaše sólové aktivity spojené hlavne s Alien Transistor, s ktorým robíte aj festival Alien Disko Festival. Aký máte v kapele harmonogram, že dokážete všetky tieto aktivity skĺbiť v rámci roka a ešte mať čas aj na tvorenie.
Nie celá naša hudba je vydávaná u Alien Transistor, ale tiež vo vydavateľstvách našich priateľov ako napríklad Morr Music z Berlína, unjenesaisquoi z Tours. Povedal by som, že v našich kalendároch je po celý rok veľký neporiadok, ale napriek tomu sme vďační, že môžeme robiť hudbu, ktorú milujeme.
Zaujímavým spôsobom ste zladili rôznych hostí, či už japonskú speváčku Saya (Tenniscoats), americký klarinetista Angel Bat Dawid, či argentínska elektronická pesničkárka Juana Molina – jednak iné národnosti a rozličné štýly. Chceli ste väčšiu pestrosť vo svojom zvuku?
Máme radi množstvo hudobných žánrov a rôzne odtiene hudby, ktoré k nám prichádzajú. Sme nesmierne šťastní, že sme mohli na našej nahrávke spolupracovať s tými úžasnými umelcami a spojiť to do jedného rôznorodého celku.
Stále hľadáte svoj zvuk?
Vždy sa snažíme robiť hudbu spôsobmi, ktoré sme dovtedy ešte nepoznali.
Začínali ste ako výrazná hardcore punk kapela, ale váš zvuk sa vyvinul do niečoho úplne odlišného. Darí sa tie princípy DYI preniesť aj do elektronickej scény, indie scény?
Myslím si, že na scéne elektronickej hudby môžeme nájsť veľa punkových a D.I.Y princípov.
Živé hranie má rozhodne veľký vplyv na naše štúdiové nahrávky. Ako zase klub v ktorom hráte? Čím naplníte MeetFactory. Live acting definitely has a big impact on our studio records. Like the club you’re playing at again? To fill the MeetFactory.
Teraz hráme ako sedemčlenná kapela s repertoárom pesničiek z Vertigo Days, s ktorými sa nám podarilo oživiť náš koncertný program. Pevne verím, že môžem povedať, že je to psychedelický výlet do histórie našej kapely so súčasnými interpretáciami.