Jeden z najoriginálnejších českých súborov komornej hudby. Czech Brass aranžujú a interpretujú skladby prevažne pre dychové nástroje, prípadne v kombinácii s inými nástrojmi. Vo svojom repertoári majú kompozície starých majstrov, ale aj filmovú či populárnu hudbu. Prednedávnom vystúpili na festivale Pro musica nostra Thursoviensi. Pri tejto príležitosti sa Marek Zvolánek (vedúci súboru) zamyslel, prečo poslucháči tak radi počúvajú dychy, aké dôležité je pre študentov zakladať ansámble už počas štúdií a či sa ich súbor zaujíma aj o súdobú hudbu.
Mohli by ste predstaviť z čoho pozostával váš koncert na festivale Pro Musica Nostra Tyrnaviensi, prípadne vytiahnuť z neho nejaké zaujímavosti?
Program tohto koncertu pozostával z výberov hitov klasickej hudby a zároveň náš najhrávanejší repertoár. Všetky sú upravené na mieru pre náš súbor a sú interpretačne veľmi náročné.
Ako u vás prebieha výber repertoáru a úprava aranžmánov?
Všetky naše aranžmány nám robia hráči na dychové nástroje, pretože je dôležité, aby aranžér výborne rozumel nástrojom, pre ktoré píše. Je dôležité zvoliť vhodnú tóninu, v ktorom sa skladba čo najlepšie technicky hrá a zároveň dobre znie.
Dávate si pozor, aby ste aranžovaním kompozícií zachovali ich pôvodnú esenciu (ozdoby, frázovanie), alebo je pre vás podstatnejšie predstaviť poslucháčom iný interpretačný pohľad?
Snažíme sa maximálne dodržať originálny zápis, v tomto smere sme veľmi konzervatívni. Rešpektujeme zámer skladateľa.
Aký účinok vytvorený zo zvuku vášho súboru podľa vás najviac pôsobí na poslucháča – je to práve ten masívny zvuk dychových nástrojov, alebo práve evokovanie dávnej funkcie dychovej hudby (fanfáry, verbovačky…)
Na poslucháčov najviac pôsobí masívny zvuk dychov, pretože dokážeme hrať naozaj nahlas. Povedal by som, že najefektívnejšie sú dynamické rozdiely ako veľké piana a tiež veľké fortissima.
Ako u vás funguje spolupráca so súčasnými skladateľmi a skladateľkami? Vznikajú pre váš súbor diela na objednávku?
V tomto čase zvažujeme, či nenatočíme CD so skladbami od súčasných autorov, pretože už máme veľa súčasnej hudby, ktorá bola skomponovaná priamo pre nás. Pre zaujímavosť sme nadviazali niekoľkoročnú spoluprácu s Jurajom Filasom, ktorá je výborný slovenský autor.
Na rozšírenie o filmovú a populárnu hudbu sa odborníci z vážnej hudby často pozerajú s nedôverou, ale popularita u širokej verejnosti zase vraví, že je to často nevyhnutný krok k naplneniu koncertných sál. Ako to vnímate?
Filmovú hudbu hráme s veľkou chuťou a veľmi nás to baví. Veľa hráčov zo súboru celý život natáča v štúdiu práve filmovú hudbu, preto sme si na tento štýl zvykli. Z môjho pohľadu má akákoľvek kvalitná hudba pred publikom svoje miesto.
Súbor Czech Brass bol založený v roku 1991. Aký vývoj od tej doby prešiel?
Czech Brass bol pôvodne kvinteto, ktoré vzniklo na Pražskom konzervatóriu. Odohrali sme mnoho koncertov a našetrili si mnoho skladieb. Ako išiel čas, už nám počet piatich hráčov nestačil a túžili sme po väčšom zvuku a iných možnostiach. Máme programe, kde hráme aj s rytmikou a to dá hudbe iný rozmer. Hlavne u populárnejšieho žánru si viac odpočinieme.
Členovia súboru sú členmi aj iných profesionálnych ansámblov. Máte harmonogram / dohodu, koľko času sa môžete venovať súboru Czech Brass?
Samozrejme sme všetci pomerne vyťažení, ale na koncerty s Czech Brass si vždy snažíme nájsť čas. V orchestru máme alternácie, takže si môžeme priestore pre súbor vyhradiť. Niekedy sme skúšali i po nociach, ale to nie je dlhodobo zvládnuteľné. Zároveň sa občas skúša aj oddelene, separátne trombón s tubou a trúbky.
Ako veľmi je dôležité, aby študenti už počas svojho vysokoškolského štúdiá nielen prakticky hrávali, ale aj sami zakladali súbory? Pýtam sa aj z toho dôvodu, že samotní hráči súboru pôsobia, aj ako pedagógovia a Czech Brass založili ešte počas svojich štúdií na pražskom konzervatóriu.
Pre študentov je dôležité mať svoje vzory. My sme vtedy mali ako modly Canadian Brass, čo je svetoznáme kvinteto. Počas štúdií sme sa ho snažili napodobňovať. Komorná hudba je pre všetkých muzikantov akási očista. Je veľmi dôležitá pre každého interpreta, pretože sa učia intonovať, udržať harmóniu, ladiť a vnímať ostatné nástroje. Čím skôr začne študent v súbore hrať, tým to je aj pre neho lepšie.