8.6 C
Slovakia
streda, 26 marca, 2025
spot_img

Enikő Ginzery – Cimbal čaká na ďalšie nové objavy, kompozície, inšpirácie a na skvelých interpretov, ktorí posunú tento nástroj ďalej

spot_img

Cimbalistka Enikő Ginzery sa venuje starej aj súčasnej hudbe, pričom vyhľadáva nové zvukové možnosti v hre na cimbal, ktorý je podľa nej univerzálnym nástrojom vhodným na dobovú interpretáciu aj experimentovanie. Už 7. októbra sa spoločne s pozaunistom Andrásom Fejérom predstaví na koncerte v Evanjelickom kostole v Štítniku v rámci festivalu Pro musica nostra. Pri tejto príležitosti sme sa s ňou rozprávali o ich spoločnom albume  Overflowing Crystals, ktorý vyšiel pred desiatimi rokmi, ako aj o pôsobení cimbalu na súčasných poslucháčov a jeho ďalšom vývoji.

Na koncerte festivalu Pro musica nostra zaznejú vo vašej interpretácii staršie aj moderné diela. Čo je pre vás tým mostom a spojením medzi dielami od Guillaume de Machaut, Leoša Janáčka, Bélu Bartóka a Máté Hollósa, ktoré ste zaradili do vášho koncertného programu?

Cimbal aj pozauna sa najviac uplatňujú v starej a novej hudbe aj čo sa týka repertoáru a koniec koncov stará aj nová hudba sa výborne dopĺňajú. Tematicky sú tieto kompozície tiež prepojené centrálnou témou, ktorou je láska. Machautove témy nám spievajú o láske, Lístek odvanutý od Leoša Janáčka je odkaz do neba k milovanej dcére, ktorá zomrela ako dvadsaťročná. Spoločné pre tieto skladby je aj folkloristický kolorit a lyrický nádych má aj kompozícia od M. Hollósa. Myslím si, že prepojenie týchto skladieb môže pôsobiť ako jeden dramaturgický celok.

Predstavíte sa v dvojici s trombonistom Andrásom Fejérom, pričom si tak pripomeniete aj desať rokov od vydania albumu Overflowing Crystals, na ktorom ste spoločne pracovali. Ako si spomínate na túto nahrávku a na Juraja Hatríka, od ktorého ste interpretovali na tejto nahrávke až štyri skladby?

Spojenie pozauny a cimbalu je dodnes celkom veľká rarita. Neviem o žiadnom cimbalistovi, ktorý by hral v tejto kombinácii. Oba nástroje majú bohaté zvukové farebné možnosti a výborne sa dopĺňajú – dokonca vytvárajú jeden zvukový celok. Toto spojenie má aj svoju históriu na maľbách a freskách z 15. a 16. storočia. Často vidíme spolu zobrazených predchodcov cimbalu a pozauny. Vtedy sa cimbal nazýval salterio. Ja hrám mimoriadne rada v tomto prepojení, nástrojovom spojení, obzvlášť s pozaunistom Andrásom Fejérom, preto naše prvé nahrávky znamenajú pre mňa veľa a zároveň je to niečo nové, čo doteraz v súčasnej hudbe nikto nevyužil. Za uplynulé roky vznikol pre nás veľký počet nových kompozícií, takže literatúra pre cimbal a pozaunu sa celkom rozrástla a dúfam, že sa to bude vyvíjať aj naďalej, pretože tieto dva nástroje majú spolu nekonečné zvukové možnosti.

Na Juraja Hatríka spomínam so slzami v očiach a veľmi mi chýba. Chýbajú mi naše rozhovory o hudbe, umení, Bohu. Jeho skladby, ktoré napísal pre sólo cimbal boli vlastne naše osobné listy. Vyjadrovali sme sa pomocou hudby. Bolo to nevšedné prepojenie medzi nami a priateľstvo, ktoré ostáva.

Regióny na Slovensku majú nesmierne bohatú hudobnú históriu, ako sa tam však podľa vás darí presadzovať a prezentovať súčasnú tvorbu?

Prezentovanie súčasnej hudby na Slovensku, mimo Bratislavy, na vidieku, nie je ľahké, ale myslím, že v prepojení so starou hudbou, teda v kontexte so starou hudbou je to celkom prijateľné aj pre laikov, aj pre publikom, ktoré nemá vôbec skúsenosti so súčasnou hudbou. V našom programe sa súčasná hudba do takej miery neobjavuje okrem jednej, ktorá je veľmi solídna a melodická a vychádza z folklóru podobne ako hudba Leoša Janáčka a Bélu Bartóka, takže je to hudba, ktorá je blízka aj ľuďom na vidieku.

Staršiu hudbu z nášho regiónu interpretujete aj v triu Dulci Vento (Johannes Kurz, Enikő Ginzery, Julian Gretschel), ktoré sa zameriava predovšetkým na interpretáciu stredovekej hudby a hudby východnej Európy 16. až 18. storočia. Aké sú najbližšie plány s týmto súborom?

Najbližší koncert starej hudby na Slovensku bude v prepojení cimbalu s čembalom, kde budem hrať aj originálne barokové skladby v tomto obsadení a bude to vo Filharmónii 6. marca 2024 s čembalistkou Agnesou Ferienčíkovou. Trio Dulci Vento už v tej forme neexistuje.

Zaujalo ma, že sa venujete aj téme zvukových možností cimbalu a jeho ďalšieho vývoja. V tomto smere ma zaujíma, aký máte názor na vývoj interpretácie hry na cimbal – kam sa ešte môže posúvať. V akom smere sú zvukové možnosti cimbalu ovplyvňované modernými technológiami a či sa bude cimbal ako nástroj naďalej zbližovať so súčasnou hudbou, alebo naopak sa budú odborníci ešte viac zaoberať jeho historickou úlohou v starej hudbe.

Cimbal v starej aj novej hudbe má obrovský potenciál. Čaká hlavne na nové skladby, na nové kompozície, na nové objavy, na nové experimenty. Jeho zvukové možnosti sú naozaj nekonečné a stále ešte nevyčerpané. Renesancia cimbalu v 20. storočí začala Stravinským, ale tak naozaj až začiatkom sedemdesiatych rokoch, keď začali pre cimbal komponovať Bouléz, Stockhausen, Kurtág. Cimbal stále čaká na nové objavy a na nové kompozície, na nové inšpirácie a na skvelých interpretoch, ktorí posunú tento nástroj ďalej.

Takou veľkou neutriediteľnou kategóriou je žáner world music, kde má cimbal veľmi široké a dôležité zastúpenie nielen v našom regióne, ale napríklad veľmi výrazne aj na Balkáne. Môže sa cimbalová hudba posúvať práve prekrývaním s inými kultúrami a etnikami?

Cimbal je pôvodom perzsko-arabský nástroj. Originálna podoba sa nazýva santur, do Európy sa dostal približne v 12. – 13. storočí, kde sa ďalej vyvíjal aj menil. V Taliansku sa nazýval salterio alebo psalterium, v Nemecku hackbrett, v Anglicku hammered dulcimer. Tieto rôzne typy a rôzne podoby cimbalu sú dodnes rozšírené na celom svete. Všade sa využívajú iným spôsobom aj na iný typ hudby. Samozrejme tieto rôzne využitia a rôzne hudobné kultúry prepojené s cimbalom nás inšpirujú.

Ako podľa vás v súčasnosti vnímajú ľudia zvuk cimbalu? Zároveň by som tu otázku ešte rozšíril aj o vnímanie detí a mládeže, pre ktorých robíte hudobné workshopy v zahraničí aj u nás na Slovensku.

Zvuk cimbalu je veľmi univerzálny a niekedy sa mi stáva na koncertoch, keď hrám súčasnú aj starú hudbu, že sa ľudia pýtajú, či je to ten istý nástroj, ktorý poznajú z folklóru. Zároveň musím aj povedať, že zvuk cimbalu pôsobí veľmi upokojujúco na ľudskú dušu, ale môže byť aj veľmi dramatický, vtipný a má aj taký meditatívny charakter, tým že je veľmi farebný a bohatý na alikvotné tóny. Je to otvorený zvuk. Práve táto otvorenosť zvuku inšpiruje aj deti a samozrejme bezprostredný kontakt so strunami, ktorý inšpiroval aj Igora Stravinského. Nie je žiadna bariéra medzi hráčom a strunami – hráč je v priamom kontakte so strunami, môže si s nimi robiť čo chce a experimentovať do nekonečna.

Mohlo by ťa zaujímať

Juraj Somolányi – Skúšobne Bunker Music House sú miestom, kde hudobníci stretávajú svoje múzy

Už dvanástu sezónu funguje unikátny projekt Bunker Music House, ktorý umožňuje mladým kapelám, ale aj producentom či DJom, mať to najdôležitejšie: priestor na skúšanie...

CHEW – Nechceme byť iba hrdinami svojho mesta, preto cestujeme a koncertujeme, v dodávke sme si vytvorili vlastný neverbálny jazyk

Na americkej nezávislej scéne vyrástla ďalšia zaujímavá kapela. Chew z Atlanty sa nechávajú unášať vlnou psychedélie, v ktorej kombinujú zvuk živých nástrojov s elektronikou....

Francesco Tristano – Na svojich koncertoch chcem rozprávať príbeh, ktorý je zložený z hudby, ktorú milujem

Klavír je pre neho médiom, ktoré mu umožňuje navštíviť minulosť a interpretovať hudbu starých majstrov, no zároveň je aj nástrojom na vyjadrenie jeho vlastných...

Peter Pažický – Na hudbe je nesmierne pútavé, ako citlivo dokáže spracovať aj ťažké témy

Patrí k významným slovenským klaviristom a pedagógom, ako sólista vystupuje s renomovanými orchestrami a zároveň pôsobí ako komorný hráč v duu s Alešom Solárikom. Okrem koncertovania sa zameriava aj...