8.6 C
Slovakia
streda, 20 novembra, 2024
spot_img

Fun Lovin‘ Criminals – Schopnosť prečítať publikum je kľúčovou súčasťou toho, aby sme si to ako kapela vedeli tiež užívať

spot_img

Zažili veľkolepé vystúpenie na Glastonbury, ovládli svetové rebríčky a spolupracovali s hollywoodskym režisérom Quentinom Tarantinom. Fun Lovin´Criminals sú stále žiadanou kapelou a koncerty tohto tria majú stále tú povestnú iskru. Slovensku sa nateraz vyhli, ale vystúpili na festivale Groove Brno, pri ktorého príležitosti vznikol aj tento rozhovor. Na naše otázky odpovedal zakladajúci člen Brian Fast Leiser & bubeník Frank Benbini.

Hneď na úvod by som sa vás chcel spýtať, aké ste mali leto a čo pripravujete na jeseň / zimu?

Fun Lovin‘ Criminals mali rušné leto, počas ktorého sme tvorili a nahrávali nový album. Budeme ho mixovať a robiť mastering v januári a vyjsť by mohol niekedy na konci leta 2025.

O tom čo sa stane hit často rozhodne samotná náhoda – čo je podľa vás esencia dobrej piesne?

FRANK: Myslím si, že najsilnejší element každého hitu je melodická linka. Viem, že je to pravda, keď vidím ľudí spievať si tie najznámejšie pesničky, často si popletú všetky slová, ale jednu vec, ktorú si nikdy nepomýlia, je melódia. To je to, čo robí pesničku hitom a poriadnym červíkom, ktorý sa vám dostane do hlavy a to platí pre deväťdesiat percent všetkých hitov.

Je lepšie hneď od začiatku do ľudí pumpovať hity, alebo to pomaly gradovať so silným záverom?

Frank: Vo väčšine prípadov to úplne platí, je skvelé na začiatku koncertov všetkých prebrať poriadnym „bangerom“ a potom zahrať z albumu niekoľko obľúbených skladieb. Vždy sa snažím trochu zvýšiť tempo v strede koncertného setu a potom skončiť naozaj silno. Myslím, že ten ebb & flow (pozn. redakcie – prúdenie hore-dole) je niečo, čo nás naozaj baví. Ak sa občas stalo niečo vážnejšie v našich životoch, môžeme zahrať niečo hlbšie a zmysluplné, ale po väčšinu času ide o party atmosféru a udržiavanie dynamiku počas celého setu.

V súčasnosti vyhľadávajú ľudia čoraz väčší žánrový rozptyl, pričom vy ste to robili už od začiatku svojej kapely. Akú máte pracovnú metódu, aby ten celok držal pohromade? Čo je pri miešaní žánrov pre vás najdôležitejšie?

FAST: FLC vždy miešali žánre, pretože to bolo presne to, čo sme počúvali na uliciach a v kluboch v New Yorku – v hlavnom meste miešania rôznych kultúr a vplyvov. Kapelu sme založili počas pôsobenia v nočných kluboch Petra Gatiena, ktoré mali viacero miestností s rôznymi žánrami. V akýkoľvek večer sme tam mohli počuť hiphop, rock, funk & soul, reggae / dancehall a elektronickú hudbu.

Deväťdesiate roky boli v týchto kluboch úžasným obdobím, kedy ľudia zo všetkých sociálnych vrstiev tancovali na rôzne zvuky. Bohužiaľ, táto jedinečná klubová scéna netrvala dlho, pretože excesy života si vybrali svoju daň na mnohých mladých ľuďoch. Sme šťastní, že sme si vytvorili hudobnú formulku, ktorá je len naša a našich fanúšikov. Pri písaní a produkovaní hudby nemáme žiadne pravidlá – jediné pravidlo je, že to musí byť niečo, na čo sme hrdí. Nový album, ktorý vydáme budúci rok, bude toho dôkazom.

Ako sa snažíte priniesť nový vietor vo fungovaní kapely s tým, aby vás to stále bavilo a bavilo aj vašich fanúšikov, ktorí majú od vás nejaké očakávania?

FRANK: Dobrý odpočinok pred koncertom a snaha sa lepšie o seba starať, pomáha priniesť tú energiu aj na pódium. Myslím, že kľúčové je nájsť dobrý set, ktorý funguje, a občas ho trochu prispôsobiť, aby to bolo pre nás hudobníkov stále vzrušujúce, ale zároveň aby sme fanúšikom dali presne to, čo chcú. Schopnosť vedieť prečítať publikum je veľkou súčasťou toho, aby sme si to užívali my ako kapela, a zároveň, aby si to užívali aj fanúšikovia, ktorí si zaplatili, aby nás videli.

Od roku 2022 je oficiálnym členom kapely aj gitarista Naim Cortazzi, s ktorým ale spolupracujete už vyše dvoch dekád. Aký impulz priniesol do FLC?

FRANK: Naim a ja sme spolupracovali už predtým, než som sa pripojil k FLC, takže je skvelé, že teraz je súčasťou tejto kapely, ktorá je na turné a je súčasťou tohto historického projektu. Vždy bol s našou kapelou nejako prepojený. Keď som sa vrátil z turné, pracovali sme spolu na Uncle Frank, takže vždy vedel, čo sa deje, poznal všetky vzostupy a pády kapely. To, čo prináša, je pokojná energia – jednoducho chce odviesť skvelú prácu, rešpektuje starší materiál FLC a teraz sa podieľať na tvorbe toho nového. Je veľmi prispôsobivý, vždy to berie veľmi vážne, ale zároveň si užíva, že teraz má stálu pozíciu a môže byť skutočnou rock’n’rollovou hviezdou. Nesmierne ma teší, že môžem mať jedného z mojich najstarších priateľov spolu s Fastom na jednom pódiu.

Čo si myslíš o koncertoch, ako bude v blízkej budúcnosti vyzerať klubová koncertná scéna?

FAST: Vždy podporujeme menšie, nezávislé kluby. Veľké korporácie, ktoré riadia mnohé festivaly, stratili prehľad o tom, čo skutoční fanúšikovia živých koncertov naozaj chcú. Pamätám si, ako som chodil na festivaly v deväťdesiatych rokoch a v miléniu, kde bolo toľko rôznych typov kapiel, starých aj nových – podobných hudbe, ktorú sme počúvali v newyorských kluboch v deväťdesiatych rokoch. Bohužiaľ, teraz to vyzerá tak, že sa prevzal systém „pay to play“ (pozn. redakcie – platiť za hranie). Mnohé skvelé nezávislé kluby krachujú kvôli rastúcim nákladom a moci „Veľkého Brata“! Rádio a televízia tiež prispeli k tejto situácii a poslucháči kvôli tomu trpia.

Na koncerte v Prahe vystúpite spolu s Kraak and Smaak a Freak Power – aký máte vzťah k týmto kapelám?

FRANK: Osobne nepoznáme chlapcov z oboch kapiel, ale ich hudbu mám vo svojich Spotify playlistoch, takže na show by mala byť skvelá energia a teším sa, že ich uvidíme robiť to, čo im naozaj ide.

Minulý rok ste si pripomenuli výročie albumu 100% Colombian, na budúci rok bude zase dvadsiate výročie Livin‘ in the City. Budú nejaké spomienkové udalosti k tomuto albumu?

FAST: 100% Colombian bol veľmi dôležitý album pre FLC. Mohli sme na ňom preskúmať oblasti hudby a produkčných techník, hlavne vďaka spolupráci s naším dlhoročným zvukovým inžinierom Timom Lathamom, ISP. Robili sme turné k dvadsiatemu výročiu albumu Come Find Yourself a naozaj sme si užili hranie celého albumu od začiatku do konca. Turné k 100% Colombian bolo pre nás úžasným zážitkom, keďže sme album hrali po celom svete. Nie som si istý, či by sme rovnaký prístup zvolili aj pre iné albumy, pretože sa chceme sústrediť skôr na novší materiál a k minulosti sa obraciame len pre inšpiráciu.

Na ktoré obdobie vo vašej kariére máte najkrajšie spomienky?

FAST: Hudba je mojou vášňou po väčšinu môjho života. Možnosť vystupovať pred ľuďmi po celom svete je neskutočným požehnaním a sme nesmierne vďační našim fanúšikom, ktorí stále prichádzajú a užívajú si našu hudbu. Počas našej kariéry boli chvíle vrcholov a pádov. Verím, že najlepšie obdobie Fun Lovin‘ Criminals je práve teraz, pretože kráčame vpred bez ľutovania. Fanúšikovia budú milovať ten vibe na našom novom albume, nesklameme ich a oni to vedia!


To start off, I’d like to ask how your summer was and what you’re preparing for fall/winter.

FLC had a busy summer writing and recording a new full length album. We will be mixing and mastering the album in January with a release at the end of the summer.

Whether a song becomes a hit is often determined by chance—what do you think is the essence of a good song?

FRANK: I think the strongest element of any hit song is the melody line. I know this to be true when you see people singing the most famous songs they often get all the lyrics wrong but one thing they never get wrong is the melody line. This is what makes it a hit and a proper ear worm for 90% of all hit songs.

Is it better to pump hits into the audience right from the start, or to build up gradually to a strong finish?

FRANK: For the most part that’s bang on it’s great to wake everybody up at a show with a real banger then play some favourite album tracks. Always try to lift it a little bit in the middle of the set and then end super strong. I think that Ebb & flow is something we really enjoy doing, occasionally if there’s something that’s happened in life, we might go out and play something deeper meaningful but for the majority it’s about the party vibe and keeping it up and down throughout the set.

People are increasingly seeking a wider range of genres nowadays, which you’ve been doing since the beginning of your band. What is your working method to keep everything cohesive? What is most important to you when mixing genres?

FAST: FLC has always mixed genres because that is what we were hearing on the streets and in the clubs of NYC, the melting pot capital of the world. We started the band while working in Peter Gatiens nightclubs which had many rooms with different genres. On any given night we would hear Hip Hop, Rock, Funk & Soul, Jazz, Reggae/Dancehall and Electronic music. The 90’s was an amazing time in those clubs, people from all walks of life getting down to different sounds. Unfortunately that unique club scene didn’t last long as the excesses of life took its toll on many of the younger people. We are fortunate to have curated a musically formula that is ours and ours only. We make no rules when writing/producing our music, only that it must be something we are proud of. This new album we will release next year will be proof of this.

How do you try to bring new energy into the band while keeping it enjoyable for yourselves and your fans, who have certain expectations of you?

FRANK: Getting some good rest the night before and trying to look after myself a bit better Helps bring energy as far as on stage I think finding a good set that works moving the set around to keep it more exciting for us as musicians and given the fans what they want and being able to read the audience is a big part of making it enjoyable for both us as the band and the fans that pay their money to see us.

Since 2022, guitarist Naim Cortazzi has been an official member of the band, but you’ve been collaborating for over two decades. What impact has he brought to FLC?

FRANK: Yes, myself and Naim have been collaborating before I even joined FLC so it’s great that he is now part of this touring band and historic act even for the longest time he was loosely always connected as when I would be back off tour we would be working on Uncle Frank so he’s always knew exactly what was going on, the ups and downs of the band, so what he actually brings is an air of calmness and just wanting to do a great job and honour the old FLC material and now contributing to the new material and he is very adapting and always takes it seriously but also really enjoys the fact that now he has a full-time job of being a true rock ‘n’ roll star. It’s pleasing to me to have one of my oldest friends on stage with myself and FAST every night.

Your band started in New York clubs. I’m curious how the atmosphere in those clubs has changed over the past thirty-plus years. Do they still have that authentic vibe, or have they become more tailored for tourists?

What do you think about concerts in the future? How do you envision the club concert scene looking in the near future?

FAST: We always support the smaller, independent clubs. The big corporations that run many festivals have lost sight of what the live music fans really want. I remember going to festivals in the 90’s/2000’s that had so many different types of bands, old and new, similar to the music being heard in the NYC clubs in the 90’s. Unfortunately now it seems like a more ‘pay to play’ setup has taken over. Many of the great independent clubs are going bust because of rising costs and the power of ‘The Man’! Radio and TV has also contributed to this and the people suffer because of it. _

You’ll be performing with Kraak and Smaak and Freak Power—what is your relationship with these bands?

FRANK: We don’t know the guys in both bands personally, but I do have their music in my Spotify playlist so it should be great energy at the show and look forward to catching them doing their thing.

Last year, you celebrated the anniversary of the album 100% Colombian, and next year will mark the twentieth anniversary of Livin‘ in the City. Will there be any commemorative events for this album?

FAST: 100% Colombian was a very important album for FLC. We were able to explore more areas of music and production techniques, mainly because of working with our long-time engineer Tim Latham, ISP. We toured for the 20th anniversary of Come Find Yourself and really enjoyed playing the full album, start to finish. The 100% Colombian tour was an amazing experience for us as we performed the full album all over the world. I’m not sure we would do the same for other albums as we really want to concentrate of newer material and only look to the past for inspiration.

What period of your career do you have the fondest memories of?

FAST: Music has been my passion for most of my life. Being able to perform to people all over the world is truly a blessing and we are eternally grateful to the fans who still come rock out with us. There are moments throughout our career that were highpoints and low points. I believe the best time for FLC is now because we are moving forward with no regrets. The fans will love the vibes on our new album, we will not let them down and they know this!

Mohlo by ťa zaujímať

Konstantin Ilievsky – Súčasná hudba je najaktuálnejšia a najbližšie k dianiu v našom každodennom živote

Záverečný koncert 17. ročníka festivalu Melos-Étos bude dirigovať Konstantin Ilievsky. Pri tejto príležitosti sme sa s ním porozprávali o jeho vzťahu k súčasnej vážnej hudbe, rozobrali...

Ashley Slater z Freak Power – Nepotrebujem veľkú svetelnú šou ani žiadne efekty, moje piesne hovoria sami za seba

Freak Power vznikla na začiatku deväťdesiatych rokov ako odpoveď na rozrastajúcu sa klubovú scénu v Londýne. Jeho zakladateľmi boli Ashley Slater a Norman Cook (neskôr...

David Danel z fama Q – Hudba sa vyvíja rôznymi smermi, je dobré počúvať aj iné názory

Husľové kvarteto fama Q z Čiech zahrá 8. novembra 2024 na sedemnástom ročníku medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos. Pri tejto príležitosti sme sa porozprávali s Davidom...

DVA – Keď dvaja robia to isté, nikdy to nie je úplne to isté

Vytvorili si vlastné neexistujúce jazyky a hudobný prejav, v ktorom sa miešalo veľa štýlov. Prehovárali k domácemu, ale aj zahraničnému publiku, keď precestovali Európu, USA, Austráliu, Nový...