8.6 C
Slovakia
utorok, 15 októbra, 2024
spot_img

Jana Semerádová z Collegium Marianum – Poslednú dobu ma lákajú projekty, v ktorých sa objavuje prvok aktuálnosti a spojenie starej a novej hudby

spot_img

Pražský súbor Collegium Marianum sa zameriava na hudbu 17. a 18. storočia zo strednej Európy. Jeho umelecká vedúca Jana Semerádová nám v rozhovore ozrejmila fungovanie súboru, výber repertoáru, zhodnotila letnú sezónu aj priblížila koncerty na festivaloch Pro musica nostra NitriensiPro musica nostra Gemeriensi.

Váš súbor vystúpi na festivaloch Pro musica nostra v Plešivci a Beladiciach, kde predstavíte program v ktorej sa vedľa seba objaví hanácka ľudová kultúra a tradičná hudba z Peru. Mnohých to možno prekvapí, ako prišlo k tejto kombinácii?

K netradičnému spojeniu dvoch od seba toľko vzdialených kútov sveta, juhoamerického baroka a českých a moravských ľudových piesní, ma priviedol nielen pomyselný lodný kufor, v ktorom sa do Južnej Ameriky dostávali partitúry barokových majstrov, ale predovšetkým vášeň pre ľudovú hudbu a objavovanie „tej pravej, nefalšovanej barbarskej krásy“, ako sa Telemann vyjadril o hanáckych piesňach a tancoch. Rovnako tak boli európski misionári uchvátení muzikalitou pôvodných obyvateľov dnešnej Bolívie a Peru. V baroku bolo totiž bežné, že jezuiti, keď sa vydávali na misie do Južnej Ameriky, tak do svojich kufrov pribalili tiež hudobniny. A to bol prípad aj hudby Josefa Ignáca Brentnera, ktorého hudba sa vďaka kontaktom s drážďanskými jeuzitmi dostala z Prahy až na druhý konec sveta, do Bolívie, kde zdomácnela.

Zipoliho mariánska Zuipaqui alebo roztancovaná Cachua serranita, tak stojí vedľa pútnických piesní k Panne Márii na Svätom Kopečku a Hostýně. Zatiaľ čo Zipoliho Zuipaqui využíva miestny jazyk a prvky lokálnej ľudovej kultúry, hanácke ľudové piesne zaznamenané Františkom Sušilom sú naopak odrazom púti ako jednej z najvýznamnejších foriem barokovej mariánskej pocty. Od Svätého Hostýna a Svätého Kopečku, dvoch najznámejších mariánskych pútnických miest na Morave, doputujeme späť do Peru – obradným tancom Cachua Serranita sa obracali k patrónke horského mesta Otuzco, kam za zázračným obrazom spojovaným s ochranou pobrežného Trujilla pred pirátmi dodnes po horských cestách putujú zástupy pútnikov.

Ako hodnotíte letnú festivalovú sezónu (Letné slávnosti starej hudby) a prípravy na jeseň (Barokové podvečery). Cítite tlak na zvyšujúce sa náklady a väčší boj o diváka?

Letné slávnosti starej hudby tento rok oslávili štvrťstoročia svojej existencie a počas tej doby sa festival vyprofiloval ako prvotriedna prehliadka toho najlepšieho, čo v oblasti historicky poučenej interpretácii máme ako u nás, tak v zahraničí. Koncerty bývajú dlho dopredu vypredané  – niektorí poslucháči nás prevádzajú od samého počiatku a s radosťou pozorujeme, že s každým koncertom sa publikum rozširuje o nové tváre, skalní priaznivci majú svoje obľúbené sedadlá, najrýchlejšie miznú lístky na koncerty v Trojskom zámku. Na nepriazeň publika si nemôžeme sťažovať. Tohtoročná dramaturgia sa niesla v znamení snov, vízii, túžby, imaginácie – jeden taký naplnený sen v podobe nebeského chóru sme zažili na otváracom koncerte.

Tiburtina Enemble a Oltremontano Wima Becu hrajúci na stredovekú trúbku k nám doslova zostúpili zo známeho obrazu Hansa Memlinga. Iný takýto metafyzický ladený zároveň roztancovaný program, Tempus mirabilium, predstavila Capella della Torre spolu s Hanou Blažíkovou. V zmysle vizionárovom to bol koncert neapolského súboru Talenti Vulcanici, kúzla a čary s gitarou a ďalšími drnkacími nástrojmi predviedol Enrike Solinís s Euskal Barrok Ensemble. Mňa osobne celkom učaroval portugalský spevák fado Marcos Oliviera. A s Handelovou operou Acis a Galatea s bábkohereckou spoločnosťou Buchty a Loutky sme si splnili sen, uviesť ju aj v Praze.

Cyklus koncertov súboru Collegium Marianum, Barokové podvečery, môžeme považovať za takú staršiu sestru Letných slávností. S každým koncertom sa tešíme na svoje milované publikum, ktoré je po tých rokoch naozaj erudované a vždy je to pre dramaturgiu výzva, aby bola skladba programov vyvážená a vedľa „lahôdok sa podávali aj sofistikované kúsky“.

Na vašej stránke je v ponuke až dvadsať programov. Naozaj ich máte všetky v repertoári? Striedate ich počas sezóny alebo aj v závislosti od ponuky od organizátorov festivalov? Ako často zaraďujete do repertoáru nové veci?

V podstate všetky programy, ktorú sú uvedené na našich stránkach, máme na stálom repertoáre; niektoré hráme pravidelne, niektoré sú vyložené nadčasové, možno ich uvádzať aj po dlhšej pauze ako napríklad Caldarovo oratórium Maddalena ai piedi di Cristo s Hanou Blažíkovou. Záleží samozrejme na dopyte, niektoré festivaly po nás chceli programy na mieru a pokiaľ sa jedná o úspešnú kreáciu, ktorá sa dočká viac repríz, zostava aj potom v našom repertoári.

Cyklus Barokové podvečery stoja tiež za nemalým číslom zaujímavých projektov – dosť sme si dávali záležať, aby sme nášmu publiku prinášali stále niečo nového. A stále ma baví niečo objavovať. Stále ešte môžeme naraziť na ukrytú partitúru dokonalej skladby niekde v lístkovom katalógu.

Tá vášeň pre zlatokopectvo, uspokojivý pocit, že držím v ruke „zlaté zrno“, tá sa ma dodnes nepustila. A prekvapiť môže aj náhodne vypočutá ukážka na youtube skladateľa, o ktorom som ešte nepočula a pátrania odkryje ďalšie súvislosti a podnety k programom. Poslednú dobu ma lákajú projekty, v ktorých sa objavuje prvok aktuálnosti, spojenie starej a novej hudby, medzi žánrové prepojenie, či už s bábkami alebo s pantomímou či tancom.

Pomaly sa pripravujete aj na vianočný koncert, ktorý chce navodiť atmosféru barokového Ríma s chrámovou hudbou. Čo pripravujete pre poslucháčov?

Na jesenných cykloch koncertu a zvlášť na ten vianočný sa veľmi teším. Už tradične sa stretneme s našimi poslucháčmi na sklonku roku v inšpiratívnom priestore kostola sv. Šimona a Júdy, kde tak dobre rezonujú barokové hudby a vedľa koncertov Arcangela Corelliho a jeho nemenej známeho pokračovateľa Francesca Geminianiho budeme počuť rozvernú Tarantellu z rovnomernej kantáty Cristofora Caresany, ktorú nám zaspieva pätica spevákov v čele s Hanou Blažíkovou. Sólisti sa predstavia v áriách z handelovho rímskeho oratória Il trionfo del Tempo e del Disinganno a v druhej polovici koncertov sa v českej premiére uvedie Scarlattiho vianočná kantáta Abramo, il tuo sembiante, ktorú skomponoval pre vatikánsky palác v roku 1705.

Váš súbor sa hrdo hlási k poslaniu týnskej školy, ktorá sa špecializuje na historické umenie. Aké si v tejto oblasti ešte dávate ciele pri popularizácii starej hudby v dnešnej rýchlej dobe…

Týnská škola zohrala veľmi dôležitú úlohu ako vzdelávacia platforma pre záujemcov o hru na staré nástroje, spevákov či zbormajstrov. Ja sama som vďaka nej začala hrať na flauto traverso. Ale začiatky sú späté s osobnosťou Bohuslava Korejse, riaditeľa Týnskej kúry a mojich rodičov, ktorým sa podarilo obnoviť vzdelávaciu činnosť (vtedy ešte neoficiálnu) v historickej budove Týnskej školy na Staromestskom námestí a naviazať tak na idey tejto stredovekej inštitúcie.

Potom bola Týnska škola zaradená do sieti škôl a jej pôsobnosť sa presunula do bývalého kláštora servitov u kostola sv. Michaela, kde získala vhodné zázemie pre vzdelávanie v oboroch chrámovej hudby a starostlivosť o pamiatky. Vyučovali sa pomaturitné študijné obory Regenschori, Kresťanská výtvarná kultúra a Zbor majstrovstvo chrámové hudby. Vďaka profesorovi Herdenovi sa vtedy zahájila spolupráca s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovej a vznikol veľmi úspešný obor Zbor majstrovstvo chrámovej hudby. O niekoľko rokov neskoršie bolo otvorené štúdium Teória a interpretačná prax starej hudby spolu s Ústavom hudobnej vedy FFUK, kde sa študovala zobcová flauta a traversa, husle, violončelo, lutna a spev.

Týnska škola sa teda ako jedna z prvých škôl v Českej republike začala špecializovať na výuku hry na historické nástroje a vytvorila predpoklady pre ďalší rozvoz starej hudby u nás. V dnešnej dobe sa Týnska škola venuje predovšetkým organizovaniu kultúrnych a vzdelávacích aktivít, kam patria Letné slávnosti starej hudby, hudobno-tanečné dielne Piccoli, kurzy so zahraničnými aj domácimi lektormi, podporovanie študentov, začínajúcich profesionálov a nadaných hudobníkov, ktorí sa túžia venovať hlbšie hudbe minulosti.

Mohlo by ťa zaujímať

Nano Tone – Milujeme synthwave, ale ešte radšej máme syntetizátory

Nano Tone je anglo-americká dvojica Carl Warwick a Jack Ramsey, ktorá sa stretla v Prahe a začala spolu tvoriť synthpopové skladby so zvukom súčasnej...

Albín Blaho z Aurum Quartet – My hudobníci pracujeme s okamihom, po doznení posledného tónu ostane v ľuďoch iba spomienka

Aurum Quartet je jediné profesionálne klarinetové kvarteto pôsobiace na Slovensku. Vzniklo pred štyrmi rokmi a od tej doby sa hudobníkom podarilo vystupovať nielen na Slovensku,...

Cico Beck z The Notwist – Vždy sa snažíme robiť hudbu spôsobmi, ktoré sme dovtedy ešte nepoznali

Kapela The Notwist nahrala nový materiál On Vertigo Days, ktorý vznikol zo štúdiových stretnutí aj spoločnej improvizácie, ktorými sa chceli posunúť ďalej vo svojom...

Ivan Ženatý – Celý život sa snažíme priblížiť k perfekcionizmu, ale nič také v ľudskom svete neexistuje

Husľový virtuóz, pedagóg, jedna z najvýznamnejších osobností nielen českej, ale aj svetovej interpretačnej husľovej hry. Ivan Ženatý nám porozprával o jeho vzťahu k orchestru, témach ako...